کاش خانواده‌هایی که سرباز دارند، این خبر را ندیده باشند؛

«رشوه» بدهید و کارت «غیرقانونی» معافیت خدمت سربازی را همراه با سفر به استرالیا و اقامت در هتل‌های لوکس جایزه بگیرید

9 دی 1393 ساعت 19:15

«مشکل سربازی چهار بازیکن فوتبال برای سفر به استرالیا و حضور در جام ملت‌های آسیا حل شد.» این خبر روز گذشته روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبیر قرار گرفت؛ خبری که بازتاب بسیار منفی میان مردم و جوانان داشت و باعث سرخوردگی افکار عمومی از اجرای قانون درباره این متخلفین شد.


به گزارش خط نیوز، ماجرا از آنجا شروع شد که با پیگیری برخی رسانه‌ها مشخص شد کارت معافیت از خدمت نظام وظیفه تعدادی از بازیکنان فوتبال که در تیم‌های لیگ برتری بازی می‌کنند، جعلی است و با رشوه و اقدامات غیرقانونی تهیه شده است.


پس از انتشار این خبر و پیگیری مسئولان قضایی مشخص شد که این ماجرا صحت دارد و چهار نفر از بازیکنان معروف لیگ بر‌تر که برخی از آنان سابقه حضور در تیم ملی فوتبال کشورمان را نیز دارند، دست به جعل کارت معافیت سربازی زده‌اند؛ اقدامی که طبق قوانین کشور «جعل اسناد دولتی» محسوب می‌شود و دارای جزیمه و مجازات سنگین است.

با این حال، در طی هفته‌های گذشته برخی اقدامات رسانه‌ای و پشت پرده صورت گرفت تا مساله مهم اقدام غیرقانونی این افراد نادیده گرفته شود. فدراسیون فوتبال در صف اول این ماجرا قرار داشت و به بهانه در پیش بودن رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در کشور استرالیا خواستار بخشش این افراد و حل مشکل آنان شد.

«کارلوس کی‌روش»، سرمربی تیم ملی فوتبال هم پس از آن وارد میدان شد و تلاش کرد تا با مصاحبه و اعلام نیاز به این بازیکنان برای ساماندهی تیم ملی، به اهرم فشاری برای تحت تاثیر قراردادن مسئولان نظامی و قضایی تبدیل شود. با این حال و در‌‌ همان زمان، سردار کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح صراحتا اعلام کرد که این افراد «متخلف» هستند و باید به پرونده آنان رسیدگی دقیق صروت بگیرد.

با این حال، روز گذشته خبری درباره رفع مشکل این افراد و سفر آنان به کشور استرالیا همراه با تیم ملی فوتبال منتشر شد که همه را بهت‌زده کرد. معاون وزارت ورزش و جوانان هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «آقای گودرزی، وزیر ورزش پیگیری‌های خوبی انجام داد و با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مکاتباتی انجام شد که وی هم دستور داد با نظر مثبت به این مسئله رسیدگی شود.»

سردار کمالی هم در مورد وضعیت چهار ملی‌پوش سرباز که برای رفتن به جام ملت‌های آسیا با مشکل مواجه بودند، اظهار داشت: «با توجه به تقاضای وزیر ورزش و جوانان، سرلشکر فیروزآبادی ضمن تأکید مجدد بر برخورد قاطع و قانونی با کسانی که با جعل و دسیسه کارت معافیت جعل کرده‌اند، استثنائا با همراهی چهار نفر از بازیکنان مورد نیاز تیم ملی یعنی سروش رفیعی، شجاع خلیل‌زاده، حسین ماهینی و مهرداد پولادی برای حضور در جام ملت‌های آسیا تا پایان دی ماه سال جاری موافقت به عمل آمد.»


پاداش به جای مجازات؟!

بخشش چهار بازیکن تیم ملی فوتبال که کارت خدمت سربازی خود را جعل کرده‌اند و اعزام آن‌ها به خارج از کشور، اقدامی کاملا غیرقانونی و برخلاف تمامی چارچوب‌های قانونی و شرعی کشور است که می‌تواند زمینه‌ساز سوءاستفاده‌های فراوان از سوی متخلفین باشد.

جالب اینجاست که اگر نخبگان علمی کشور در حالی که هنوز زمان فراخوانی آنان به سربازی نرسیده و از معافیت تحصیلی به صورت قانونی بهره‌مند هستند، بخواهند در یک المپیاد علمی بین‌المللی شرکت کنند و سفری به یک کشور خارجی داشته باشند، با کوهی از مشکلات و سدهای قانونی روبرو می‌شوند که نهایتا می‌تواند منجر به انصراف آنان از حضور در این رقابت‌ها و یا کنفرانس‌های علمی شود.

این هدیه عجیب به جاعلین و متخلفینی که یکی از جرم‌های بسیار بزرگ مندرج در قوانین مجازاتی کشور یعنی جعل اسناد دولتی را صورت داده‌اند، در حالی صورت گرفته که پیش از این هم اعلام شده بود که تنها اقدامی که درباره این افراد صورت می‌گیرد، لغو قرارداد فعلی آن‌ها و استخدام آنان در تیم‌های نظامی است.

اکنون خانواده‌های سربازان کشور که در مرزهای ایران مشغول حراست از امنیت کشور هستند و جان خود را فدای آرامش مردم کرده‌اند، به شدت نگران و ناراحت هستند؛ چرا که می‌بینند افرادی که با پول، اقدام غیرقانونی انجام داده‌اند و با رشوه، اقدام به جعل کارت معافیت سربازی کرده‌اند، نه تنها مجازات نمی‌شوند بلکه به آنان پاداش نیز داده می‌شود و قانون برای راحتی آنان زیر پا گذاشته می‌شود.

ثبت‌نام مدارس فوتبال همراه با هدیه ویژهٔ کارت معافیت!

با این اقدام عجیب و تاسف بار، اصلا بعید نیست که در آینده نزدیک شاهد تبلیغ باشگاه‌ها و مدارس با این عنوان باشیم که «با ثبت‌نام فرزندان خود در این باشگاه، علاوه بر سلامت و ورزشکار شدن دلبندان خود، خیالتان را از بابت سربازی و اجباری نیز راحت کنید. صد در صد تضمینی همراه با کارت معافیت دائم.»

فارغ از این طنز تلخ که ریشه در اقدام عجیب اجازه خروج از کشور به چهار فوتبالیست متخلف دارد، باید از مسئولان امر پرسید که بر مبنای کدام دلیل قانونی و شرعی دست به چنین اقدامی زده‌اند و به جای مجازات شدید این افراد به گونه‌‍ای که مایه عبرت سایرین باشد، هدیه بزرگی مانند همراهی با تیم میل فوتبال در سفر به استرالیا را به آنان اعطا کرده‌اند؟

سربازی را تصور کنید که روی برجک نگهبانی پادگان است یا سر چهار‌راه یکی از خیابان‌های شهر – وسط دود و بوق - مشغول انجام وظیفه است. حتی لازم نیست آنهایی را که لب مرز هستند، تصور کنید. اصلاً بیاید آنهایی را که تحصیلات و توانایی امریه گرفتن را داشته‌اند و از قرار معلوم در شرایط بهتری خدمت می‌کنند، تصور کنیم. باز هم لازم نیست سربازهای متاهل را در نظر بیاورید؛ چون چیزی که قرار است بگوییم خیلی ربطی به این تفاوت‌ها و شرایط خاص هر کدام از سرباز‌ها ندارد.

کافیست کسی سرباز باشد یا این دوره را گذارنده باشد و یا اینکه در خانواده سربازی داشته باشد. همین‌ها کافیست تا وقتی خبر جعلی بودن کارت معافیت چند فوتبالیست را می‌شنود، حرص بخورد و بعد با چشم‌های باز و گوش‌های شنوا منتظر بایستد تا ببیند آیا با این متخلفان مثل مردم عادی برخورد می‌شود یا نه.

اما این افراد و خانواده‌های نگران آن‌ها اکنون باید شاهد خوشگذرانی این متخلفین و جاعلین در هتل‌های لوکس و گرانقیمت استرالیا باشند و حتی چشم انتظار اینکه رد صورت کسب نتایج خوب در جام ملت‌های آسیا، این افراد طلبکار هم بشوند و خواستار بخشش سریع و فوری خود از سوی مقامات قضایی شوند.
/رجا نیوز


کد مطلب: 32728

آدرس مطلب: http://khatnews.com/vdcbwzbf.rhb55piuur.html

خط نيوز
  http://khatnews.com