توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 48117
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۶
منبع ریالی دو برابر شدن یارانه اقشار کم‌درآمد از کجاست؟ / لارگانی: مصوبه‌ای برای افزایش یارانه نداشته‌ایم
منبع ریالی دو برابر شدن یارانه اقشار کم‌درآمد از کجاست؟ / لارگانی: مصوبه‌ای برای افزایش یارانه نداشته‌ایم
با وجود اینکه در بودجه سال 96، بخش یارانه شامل هیچ‌گونه افزایش بودجه نشده است، دولت در مصوبه خود از افزایش دو برابری یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خبر داده است و به نظر می‌رسد این منابع با حذف یارانه دهک‌های پردرآمد تامین شود.

به گزارش میزان، در حالی که دولت در مصوبه سال گذشته خود مقرر کرده بود میزان یارانه اقشار کم‌درآمد شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را افزایش دهد اما در حالی بامداد روز گذشته اولین مرحله یارانه در سال 96 به حساب سرپرستان خانوار واریز شد که به جز تعداد اندکی، خبری از افزایش یارانه سایر اقشار کم‌درآمد نبود و واریز یارانه برای اکثر خانوارها به روال قبل صورت گرفت.

در مصوبه اخیر مقرر شده بود تا مبلغ یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی برای خانوار یک نفره 95 هزار تومان، خانوار دو نفره 189 هزار تومان، خانوار سه نفره 253 هزار تومان، خانوار چهار نفره 337 هزار تومان و خانوار پنج نفره و بیشتر 365 هزار تومان تعیین شده است.

با این وجود دولت در سال گذشته طرحی برای حذف دهک‌های پردرآمد و واریز یارانه این خانوارها به اقشار کم‌درآمد داده بوده که این طرح به سرانجام نرسید و به نظر می‌رسد اطلاعیه سازمان هدفمندی مبنی بر افزایش یارانه خانوارها تا زمان حذف سری جدیدی از دهک‌های پردرآمد امکان پذیر نباشد.

اما با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم به نظر نمی‌رسد حذف سری جدیدی از یارانه‌بگیران و تا شروع دولت جدید بودجه‌ای هم برای افزایش یارانه اقشار کم‌درآمد وجود داشته باشد.

در این رابطه سید ناصر موسوی لارگانی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و‌گو با میزان در خصوص منابع تامین بودجه دو برابر کردن یارانه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در برنامه بودجه سال 96 مقرر شد تا مستمری افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هستند به دو برابر افزایش یابد اما در بخش افزایش یارانه این اقشار هیچ موضوعی مطرح نشده است.وی در ادامه افزود: طرحی برای دو برابر کردن یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی به تصویب مجلس نرسیده و به نظر می‌رسد این موضوع جنبه انتخاباتی داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مصوبه اخیر مجلس در جهت رفاه حال اقشار کم درآمد جامعه و برای دو برابر کردن مستمری آن‌ها بوده و در حال حاضر طرح افزایش دو برابری یارانه از 45 به 90 هزار تومان به ضرر این خانوارها خواهد بود زیرا در افزایش مستمری حداقل افزایش 180 هزار تومان خواهد بود.

لارگانی با اشاره حذف 20 درصدی یارانه اقشار پردرآمد برای افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی گفت: در مصوبه سال گذشته مجلس شورای اسلامی قرار بر این شد تا 20 درصد دهک‌های پردرآمد جامعه که یارانه دریافت می‌کنند شناسایی و یارانه این افراد حذف و مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی به دو برابر افزایش یابد.

وی در ادامه افزود: با وجود مصوبه مجلس در سال گذشته یارانه دهک‌های پردرآمد حذف نشد و به طور بر عکس سازمان هدفمندی یارانه برخی از افراد واقعا نیازمند را حذف کرد که بعد از پیگیری‌های متناوب، یارانه این افراد مجددا واریز نشد و نامه‌نگاری با سازمان هدفمندی برای بازگرداندن یاران این افراد نیز راه به‌ جایی نبرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در منابع بودجه سال 96 در مجلس شورای اسلامی برای افزایش یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) برنامه‌ و طرح در نظر گرفته نشده است.

لارگانی یادآور شد: موضوع افزایش مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی نیز تا زمان واریز اولین حقوق سال جاری هنوز مشخص نیست زیرا هنوز دهک‌های پردآمد از لیست دریافت یارانه حذف نشده‌اند.این در حالی است که پیگیری خبرنگار خبرگزاری میزان برای بررسی این موضوع از سازمان هدفمندی یارانه ها از سوی مسئولین این سازمان بی جواب بوده است.

نکته قابل توجه اینجاست که در بودجه سال 96 که هیچ مبلغی به بودجه بخش هدفمندی یارانه اضافه نشده بوده، حال سوال اینجاست که با وجود عدم افزایش بودجه سازمان هدفمندی، منابع افزایش یارانه دو برابری اقشار کم درآمد از چه منبعی تامین خواهد شد؟
Share/Save/Bookmark