توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65947
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۸
رسوایی بزرگ در یک مصاحبه 3 ساعته؛
نامردی در وسط میدان/ تناقض‌گویی «ظریف» درباره سفر سردار سلیمانی به روسیه با چاشنی دروغ و تحریف!
ظریف در بخش عمده ای از این گفت و گوی 3 ساعته، به بیان سیاست خارجی دولت و تقابل آن با سیاست های منطقه ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می پردازد و مدعی است که در ایران، دیپلماسی فدای میدان یا همان سیاست های منطقه ای شده است؛ اظهاراتی که اتفاقا با استقبال گسترده رسانه های ضدانقلاب همراه می شود.
نامردی در وسط میدان/ تناقض‌گویی «ظریف» درباره سفر سردار سلیمانی به روسیه با چاشنی دروغ و تحریف!
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598؛ فایل مصاحبه منتشرنشده محمدجواد ظریف با سعید لیلاز -که توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شده بود- توسط رسانه سعودی ایران اینترنشنال منتشر شد.

ظریف در بخش عمده ای از این گفت و گوی 3 ساعته، به بیان سیاست خارجی دولت و تقابل آن با سیاست های منطقه ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می پردازد و مدعی است که در ایران، دیپلماسی فدای میدان یا همان سیاست های منطقه ای شده است؛ اظهاراتی که اتفاقا با استقبال گسترده رسانه های ضدانقلاب همراه می شود.


اما در بخشی از این روایت یک سویه و ناجوانمردانه علیه سیاست های منطقه ای ایران، ظریف روایتی از علت سفر سردار سلیمانی به روسیه برای اقناع مقامات این کشور برای ورود به جنگ با سوریه را بیان می کند که با واقعیات گفته شده تفاوت بسیاری دارد.





ظریف در این مصاحبه عنوان می کند سفر حاج قاسم به روسیه با اراده روسیه و بدون کنترل وزارت امور خارجه ایران صورت گرفته بود و در راستای نابودی دستاورد وزارت امور خارجه یعنی برجام با اراده روسیه بوده است.


وی هچمنین در ادامه سخنان خود مدعی شد که روسیه پیش از سفر سردار سلیمانی تصمیم خود را برای ورود به جنگ با سوریه گرفته بود و این ورود ارتباطی به حضور سردار سلیمانی نداشته است!


ظریف در حالی عنوان می کند که سفر سردار سلیمانی توسط روس ها و با هدف تخریب برجام برنامه ریزی شده بود که در 11 فرودین ماه سال جاری این سفر را از دستاوردهای برجام دانسته و تصریح کرده بود اولین دعوت روسیه از شهید سلیمانی مربوط به مرداد ۹۴ یعنی چند روز پس از انعقاد برجام بوده و این اتفاق یعنی همانقدر برجام مشکلات غرب را حل کرد، برای حل مشکل شرق هم به کار رفت.


فارغ از این اظهارات متناقض که ناجوانمردانه موجب وهن جایگاه رفیع سردار سلیمانی بوده و عملا موجب ضایع کردن تلاش های ایشان می‌باشد، سایر روایت های ارائه شده در خصوص سفر سردار سلیمانی به روسیه نیز در تضاد کامل با سخنان وزیر امورخارجه است.


امیرعبداللهیان، معاون سابق جواد ظریف، بهمن 99 در مصاحبه‌ای با ویژه‌نامه «شهید پیروز» درباره نحوه حضور ارتش روسیه در سوریه و دیدار سردار سلیمانی با پوتین می‌گوید: ما به دلیل منافع مشترک با روسیه نیاز داشتیم آنها در سوریه پای کار بیایند. من مذاکره کردم، وزرای خارجه وقت، آقایان صالحی و ظریف مذاکره داشتند، مسئولان وزارت اطلاعات و نیروهای دفاعی ما همه با همتایان روسی خود مذاکره داشتند اما دو عامل باعث شد تا روسیه با اعتماد به نفس بیشتری وارد کار شود؛ عامل نخست حضور پوتین در ایران و دیدار با رهبرانقلاب بود که در نتیجه روس ها به این نتیجه رسیدند که ایران می تواند کار راه راهبری کند.


عامل دیگر هم نقش پررنگ سردار سلیمانی در سوریه بود که سبب شد روس ها در سطوح بالا با ایشان گفتگو کرده و توافق کنند تا نیروی هوایی خود را به سوریه بیاورند.


مهدی سنایی، سفیر پیشین ایران در روسیه هم دی ماه سال گذشته در رادیو با اشاره به دیدار پوتین با سردار سلیمانی در کاخ کرملین گفت: ملاقات وی (با پوتین) در کرملین و تعامل با فرماندهان نظامی و دفاعی روسیه تاثیر به سزایی در شکل گیری تحولات پس از آن داشت. اشراف شهید سلیمانی به موضوع سوریه و اهمیت این موضوع باعث شد تا روسیه هیچ مشاوری را امین تر از سردار سلیمانی نبیند. شهید سلیمانی تفکراتی راهبردی داشت و تمامی میدان مبارزه را می شناخت. به همین دلیل این ملاقات از اهمیت تاریخی برخوردار است و مقامات روس هم به آن بسیار توجه داشته اند.


در سال 2015 خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های دولت عراق خبر داد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) در دیداری سه‌ساعته با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه او را تشویق کرده که وارد جنگ سوریه شود.


بر اساس این گزارش پوتین و سردار سلیمانی نقشه‌ها و عکس‌های هوایی را با یکدیگر مرور کرده و تبادل اطلاعات کرده‌اند. همچنین سردار سلیمانی گفته بر اساس شواهد و مدارک موجود اگر مسکو وارد عمل نشود، شبه‌نظامیان می‌توانند تا نزدیکی دروازه‌های روسیه پیش بروند.


همچنین رسانه سعودی العرب پس از ترور سردار سلیمانی در مطلبی نوشته بود: *سلیمانی کسی است که مسکو را به حضور نظامی در سوریه دعوت کرد و علت آن، منافع مشترک روسیه و ایران بود، که برخی مربوط به بخش نظامی میدانی می شد.


خبرگزاری رویترز مردادماه 95 در گزارشی مدعی شد بنابر اعلام منابع غربی، حملات هوایی روسیه به سوریه، نتیجه سفری است که سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به مسکو انجام داده است.


این موارد تنها بخشی از روایت اشخاص و رسانه های خارجی درباره حضور سردار سلیمانی در روسیه بوده است؛ سفری که حال پس از گذشت 16 ماه از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، هدف تحریف ناجوانمردان دیگری قرار می گیرد و برخی در اوج نامردی، زحمات این شهید مظلوم را زیر سوال می برند.


به هرحال می توان به راه انداختن دوگانه دیپلماسی- میدان توسط محمدجواد ظریف را بی ارتباط به راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات 1400 ندانست؛ جایی که این طیف سیاسی به دنبال آن است تا با طرح مسائلی حول محور سیاست خارجی، ناکارآمدی 8 ساله خود در عرصه های مختلف را بپوشاند.
Share/Save/Bookmark