توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 66027
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۷
نانی که برای هیچ‌کس به صرفه نیست!
نانی که برای هیچ‌کس به صرفه نیست!
"نان" قوت غالب بخش زیادی از جامعه‌ای است که از شمار طبقه متوسط اقتصادی آن روز به روز کاسته و بر گستره طبقه پائین اقتصادی، افزوده می‌شود؛ مردمانی که نان، نقش اصلی سفره‌های آب رفته‌شان را بازی می‌کند؛ هرچند که این گروه قادر به خرید نانی جز لواش نیستند!! اما زمزمه‌های گرانی قوت غالب، وهم کوچکتر شدن سفره‌ها را برای خیلی‌ها ایجاد کرده است.

مردم معتقد هستند که طی سال‌های اخیر به شکل مداوم بر نرخ نان افزوده و از وزن و کیفیت آن کاسته شده به طوریکه به عنوان نمونه، وزن نان سنگک از ۸۵۰ گرم در سال ۱۳۹۸ به ۴۵۰ گرم کاهش و قیمت آن از ۴۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است! تغییراتی که انواع دیگر نان را هم در برگرفته اما منفعت شاغلان صنف خباز و مردم را به دنبال نداشته و حتی به قدر گوشت و مرغ و میوه هم رسانه‌ای نشده است.

به گزارش ایسنا، طی هفته‌های اخیر، اخبار ضد و نقیضی در باره تغییرات احتمالی قیمت نان مطرح شده است، اخباری که دلگرمی صنف خباز خصوصا قشر کارگر را به دنبال نداشته اما بخش زیادی از جامعه را دچار نگرانی کرده است؛ همان بخشی که با افزایش قیمت، احتمالا باید شاهد افت وزن و کیفیت و البته توان خود در خرید نان باشند.

یکی از شهروندان در شیراز به ایسنا گفت: از زمانیکه به یاد دارم، نان شیراز کیفیت خوبی نداشته و در این شهر بزرگ، فقط چند نانوایی نان خوب دست مردم داده‌اند.

مسعود مشکل‌گشا ادامه داد: وقتی که نان پخت شده در شیراز را با سایر شهرها مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که مرکز تولید گندم و قطب کشاورزی ایران، چه نان بدی دارد!!

شهروند دیگری نیز با نشان دادن یک نان سنگک، گفت: قبلا نان سنگک به دلیل شیوه پخت و آرد مورد استفاده، بهترین و مرغوب ترین نان بود اما الآن، این نان فقط به درد تازه خوری می‌خورد!! یعنی اگر آن را یک روز نگه داریم، فردا قابل خوردن نخواهد بود.

محمودی ادامه داد: در این شهر تنها چند نانوایی که هنوز به شیوه سنتی نان سنگک می‌پزند، نانی قابل خوردن به مردم می‌فروشند؛ البته بسیاری از مردم خصوصا خانواده‌های عیالوار، قادر به خرید همین نان بی کیفیت هم نیستند و وسع‌شان نمی‌رسد.

صبوری، دیگر شهروند شیرازی نیز به ایسنا گفت: ما یک خانواده پرجمعیت هستیم، درآمد روزانه من به عنوان یک کارگر فصلی، حدود ۱۰۰ هزار تومان است، اگر بخواهم هر روز نان سنگک بخرم، باید روزی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان هزینه کنم.

او ادامه داد: هفته یا دو هفته یک بار، نان سنگک می‌خرم، آنهم روزهایی که تعطیل باشد و همه اعضای خانواده دور سفره جمع شوند.

به گزارش ایسنا، همه مصاحبه شوندگان تاکید دارند که گران شدن نان، قطعا بیشترین فشار را به شهروندان خصوصا اقشار کم درآمد جامعه که حداقل حقوق ماهیانه را کسب می‌کنند، وارد کرده و سفره‌هایشان را کوچکتر خواهد کرد.

از سوی دیگر، کارگران نانوایی‌ها و اعضای صنف خباز، از وضعیت کنونی دستمزدها و شرایط و دشواری‌های کارشان، ابراز نارضایتی کرده و معتقد هستند که حتی اگر قیمت نان افزایش ۲ برابری هم داشته باشد، مشکلات اعضای این صنف را حل نخواهد کرد.

اکثر صاحبان نانوایی‌ها مصرف کننده آرد دولتی، اعتقاد دارند که طی سال‌های گذشته روند افزایش نرخ در این بخش، متناسب با شرایط تورمی و وضعیت اقتصادی روز جامعه نبوده و همین عامل، ریشه اصلی در کاهش کیفیت نان و البته زندگی نانوایان، نیز محسوب می‌شود.

یک کارگر نانوایی در این ارتباط به ایسنا گفت: در حال حاضر قیمت نان در شهر شیراز و استان فارس، واقعی نیست و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای فعالان صنف خبازی باشد، زیرا نمی‌توان با چنین قیمتی، هزینه‌های مختلف را پوشش داد.

علی‌اصغر قاسمی با تاکید براینکه، علاوه بر کارگران نانوایی‌ها، متصدیان این بخش هم، تداوم شرایط کنونی را بسیار دشوار می‌دانند، گفت: همه متوجه افزایش قیمت انواع کالا و خدمات و نرخ تورم هستیم، این موضوع موجب شده که کارگران ماهر و باسابقه، به دلیل کم بودن دستمزدشان، کار را رها کرده و سراغ سایر مشاغل بروند.

قاسمی یکی از علل مهم پائین بودن کیفیت و افزایش ضایعات نان را، خارج شدن بخشی از کارگران ماهر دانست و گفت: دستمزد کارگران صنف خباز براساس نرخ سال ۹۸ تعیین و پرداخت می‌شود حال آنکه ما هم خرج زندگی خود را باید مطابق با نرخ امسال پرداخت کنیم.

او آخرین مورد اعلام رسمی نرخ نان را مربوط به آبان ۱۳۹۸ دانست و گفت: امروز در شیراز و فارس، نان به نرخ سال ۹۸ طبخ و عرضه می‌شود، اما آیا اجاره خانه، خرج خوراک و پوشاک، هزینه‌های جنبی و ... هم به نرخ سال ۹۸ باقیمانده است؟

قاسمی با اشاره به اینکه آبان ماه ۹۸ و متعاقب افزایش نرخ نان، دستمزد کارگران نانوایی ها نیز افزایش پیدا کرد، گفت: موضوع قابل توجه این است که دستمزد کارگران نانوایی ها فقط بر مبنای قیمت نان تعیین می شود و شامل اعلام سالانه حقوق کارگران توسط شورای عالی کار نیست.

او توضیح داد: کارگران نانوایی، روزمزد هستند و این موضوع یکی از معضلات شاغلان این صنف محسوب می‌شود؛ وقتی نرخ نان تغییری نداشته باشد، متصدیان و صاحبان خبازی هم دستمزد بیشتری را به نانوا پرداخت نمی‌کنند.

قاسمی با یادآوری اینکه طی یک سال و نیم گذشته، شاهد هیچ تغییری در هزینه تولید نان نبوده‌ایم، ادامه داد: خوب است که بدانید، هزینه های تهیه و تولید و توزیع اعم از حامل های انرژی، کرایه حمل آرد، قیمت مواد اولیه مصرفی (نمک، خمیر مایه، مواد شوینده و بهداشتی مربوط به نظافت محل کار و ...)، قیمت لباس کار بهداشتی کارگران، اخذکارت بهداشت و ... هم متناسب با تورم، افزایش چند باره داشته است.

این کارگر نانوایی اضافه کرد: افزایش چند باره نرخ حق بیمه تامین اجتماعی، افزایش سرسام آور نرخ رهن و اجاره بهای نانوایی های استیجاری، افزایش نرخ هزینه های تعمیرات دستگاه های پخت نان و ... را اگر به آنچه گفته شد، بیفزاییم متوجه خواهیم شد که نرخ کنونی نان، برای نانوا، اعم از کارگر و متصدی، مقرون به صرفه نیست و اگر فکری به حال آن نشود، با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد.

قاسمی گفت: کاهش تعداد کارگران ماهر در بخش‌های مختلف نانوایی از یک سو و کم بودن درآمدها منجر به افزایش ساعت کار کارگران این صنف شده است، به طوریکه بعضی از کارگران ۱۱ ساعت در شبانه روز کار می‌کنند و این موضوع علاوه بر تبعات جسمی و روحی برای کارگر، منجر به عواقبی نظیر کاهش کیفیت، افزایش احتمال پرخاش و ... خواهد شد.

این کارگر خبازی با یادآوری اینکه از سال ۹۸ تاکنون هیچ تغییری در وزن چانه ایجاد نشده است، گفت: اگر قیمت نان به شکل مناسبی افزایش یابد، قطعا شاهد ایجاد امید در شاغلان این صنف، بهبود کیفیت و کاهش ضایعات نان خواهیم بود.

قاسمی با اشاره به این‌که مکاتبات فراوانی از سوی فعالان صنف خبازی با مسئولان انجام شده است، گفت: مکاتباتی نیز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان استان و شهرستان انجام شد که متاسفانه تا کنون هیچ بازخوردی مشاهده نشده است.

وی با یادآوری اینکه قیمت نان سنگک در شیراز ۱۴۵۰ و نان لواش ۳۲۰ تومان است، اضافه کرد: بنا به اظهارات ریاست اتحادیه نانوایان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی در فارس وجود دارد که با احتساب میانگین حداقلی هر واحد یک نفر کارفرما و سه کارگر، صنف خبازان، یک خانواده ۱۴ هزار نفری را شامل می‌شود که همگی با مشکلات اقتصادی مواجه هستند.

قاسمی با بیان اینکه طبق آمارها، حدود ۱۰۰۰ واحد نانوایی در شیراز فعال است، گفت: متاسفانه برخی از کارگران ماهر این صنف با سابقه فعالیت حداقل ده ساله به دلیل مشکلات اقتصادی و دستمزد پایین و هزینه های سرسام آور زندگی ترک شغل کرده و به مشاغل دیگری مثل راننده تاکسی، نگهبان یا کارگری باغ و ساختمان روی آورده‌اند و همین امر باعث افت کیفیت نان تولیدی سطح شهر نیز شده و تبعات دیگر را نیز رقم خواهد زد.

این عضو صنف خبازان شیراز ضمن یادآوری اینکه حداکثر دستمزد بیشتر کارگران در این صنف نصف حداقل حقوق اعلامی شورای کار است، افزود: انتظار فعالین این صنف از رسانه های دغدغه مند در ابتدا؛ انعکاس واقعیت‌ها و مشکلات موجود و در ادامه پیگیری از مسئولان دخیل در این مورد (استاندار ، فرماندار ، رییس سازمان صمت، و مسئولین اتحادیه نانوایان و انجمن صنفی کارگران نانوایی شیراز) است.

نرخ نان با هزینه نانوایان تناسبی ندارد

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس نیز در گفت و گو با ایسنا، گفت: با توجه به اینکه هرساله اوایل سال قیمت ها افزایش پیدا می‌کند، در حال حاضر نرخ فعلی نان با هزینه ها مطابقت ندارد.

منصور جباری افزود: در حال حاضر هزینه ها بیشتر از دستمزد کارگران نانوایی هاست، لذا باید یا نرخ گندم خریداری و تحویل شده برای آرد، تغییر کند یا هزینه‌های جانبی نظیر کارگران نانوایی، حمل و نقل و ... افزایش مناسبی داشته باشد.

جباری با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ گندم مخصوص آرد نانوایی‌ها تغییر نکرده است، افزود: اگر تغییری ایجاد شود صرفا برای هزینه های کارگر و کرایه حمل آرد، بیمه و... است.

وی با بیان اینکه نرخ نان اکنون واقعی نیست و هزینه‌های تولید آن بسیار بیشتر است، به همین دلیل فعالیت در این بخش مقرون به صرفه نیست، گفت: یکی برنامه‌های آتی، افزایش قیمت نان خواهد بود.

او ادامه داد: طبق آنالیز ارایه شده از طرف اتحادیه نانواها هزینه های این قشر بیشتر از درآمد آنهاست، و در خصوص نرخ نان حق با این صنف است.

جباری با بیان اینکه طی ۲ سال اخیر افزایش قیمت نان در فارس اعمال نشده است، گفت: سه عامل کیفیت آرد، دستگاه هایی که استفاده می شود و نیروی انسانی، در کیفیت نان تاثیر گذار است، بروز مشکل در هر یک از این سه فاکتور، منجر به افت کیفیت نان خواهد شد.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس افزود: به همت نانواها کیفیت نان استان فارس نسبت به قبل بهتر شده اما از آن کیفیتی که انتظار می رود همچنان دور هستیم، ولی هیچ‌گونه آماری از تعطیلی یا خروج کارگران ماهر و متصدیان نانوایی از این صنف نداریم.

کم آبی بر آرد و نان اثرگذار است

جباری هم‌چنین با اشاره به اینکه کاهش بارندگی و کم آبی، افت کیفیت و کمیت گندم تولیدی را به دنبال داشته است، گفت: این موضوع بر کیفیت آرد تولید شده هم اثر گذار خواهد بود.

او افزود: استان و فارس و خوزستان از استان هایی مهم کشور در تولید گندم محسوب می‌شوند اما شرایط اقلیمی سال زراعی گذشته فارس، باعث افت کیفیت گندم تولیدی شده است.

جباری گفت: آمارهای ۲۲ ساله فارس نشان می دهد که فارس رتبه برتر در خرید گندم را داشته، اما به دلیل خشکسالی های اخیر شاهد کاهش در میزان خرید گندم هستیم به طوریکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، خرید تضمینی گندم در فارس ۴۴ درصد کاهش داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که پیش بینی های اولیه جهاد کشاورزی استان فارس نشان می دهد که حدود ۸۰۰ هزار تن خرید گندم خواهیم داشت، افزود: در فارس سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن گندم مصرف می‌شود.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark