توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 62535
سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۵
ارتباط تعداد دندان‌ها با بیماری قلبی
ارتباط تعداد دندان‌ها با بیماری قلبی
نتایج یک تحقیق نشان داده است که از دست دادن دندان‌ها در سنین بزرگسالی می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط باشد.

به گزارش ایسنا، متخصصان سلامت در مطالعه روی ۳۱۷ هزار فرد ۴۰ تا ۷۹ ساله در آمریکا دریافتند ۲۸ درصد از افرادی که تمامی دندان‌هایشان را به دلیل ابتلا به بیماری لثه از دست داده‌اند به مشکلات قلبی نیز دچار هستند. به گفته متخصصان این رقم در افرادی که دندان‌های خود را از دست نداده‌اند حدود هفت درصد است.

همچنین محققان در این مطالعات مشاهده کردند افرادی که برخی از دندان‌های خود را از دست‌ داده‌اند حتی با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل سن، وزن، نژاد، استعمال دخانیات و مصرف الکل بیشتر احتمال دارد به بیماری قلبی مبتلا شوند.

به گفته آنها، یافته‌های بدست آمده تاکید کننده رابطه مهم بین سلامت دهان و دندان و سلامت قلب و عروق است.

به گزارش سایت تخصصی هلث‌دی نیوز، این متخصصان اظهار داشتند: درصورتیکه فردی دندان‌های خود را از دست بدهد ممکن است به مشکلات جسمی دیگری نیز مبتلا باشد.

بر همین اساس پزشکان باید به افراد در این گروه سنی توصیه کنند تا به منظور پیشگیری از بیماری‌هایی که به از دست دادن دندان‌ها منجر می‌شوند و در نتیجه کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی، مراقبت‌های درمانی دهان و دندان را دریافت نمایند.

تاثیر بیماری لثه بر بالا رفتن فشارخون

این در حالیست که چندی پیش نیز متخصصان انگلیسی در پژوهشی دریافتند مبتلایان به بیماری لثه بیشتر احتمال دارد دچار افزایش فشار خون شوند. در این ارتباط یک رابطه خطی وجود دارد به این مفهوم که هر چه بیماری لثه جدی‌تر باشد احتمال ابتلا به فشار خون نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، یافته‌های این محققان نشان می‌دهد مبتلایان به بیماری لثه باید نسبت به خطراتی که آنان را تهدید می‌کند آگاهی داشته باشند و با اعمال تغییراتی در سبک زندگی همچون ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کنند.

محققان انگلیسی با بیان اینکه فشار خون بالا عامل محرک در بروز حمله قلبی و سکته مغزی در مبتلایان به بیماری لثه است، اظهار داشتند: تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته بود نیز نشان‌دهنده ارتباط بین بیماری لثه و فشار خون بالاست و اینکه درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند عارضه فشار خون بالا را درمان کند، هرچند تا به امروز این یافته‌ها قطعی نبودند.

محققان با بررسی نتایج بدست آمده از ۸۱ مطالعه در ۲۶ کشور جهان دریافتند که بیماری لثه خفیف تا شدید با افزایش ۲۲ درصدی احتمال ابتلا به فشار خون بالا همراه است. همچنین نوع شدید بیماری لثه می‌تواند احتمال ابتلا به فشار خون بالا را حدود ۴۹ درصد افزایش دهد.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark