توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 46209
يکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۵
دست یابی امدادگران به موتورخانه تکذیب شد!/ از ظهر دیروز تاکنون پیکری پیدا نشده/ 50درصد آواربرداری انجام شده/ 16 آتش‌نشان زیر آوارند
حدود 73 ساعت از آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی ۵۴ ساله و فرو ریختن این ساختمان و دفن دست‌کم ۲۰ آتش نشان می‌گذرد و تلاش‌ها برای یافتن پیکرهای قربانیان و افراد زنده احتمالی ادامه دارد. سخنگوی سازمان آتش نشانی: تاکنون نزدیک به 50 درصد از آواربراداری انجام شده است. ستون های سنگین که کار را سخت کرده بودند بریده و جابجا شده اند و کار سرعت بیشتری پیدا کرده است.
دست یابی امدادگران به موتورخانه تکذیب شد!/ از ظهر دیروز تاکنون پیکری پیدا نشده/ 50درصد آواربرداری انجام شده/ 16 آتش‌نشان زیر آوارند
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، روزشمار حادثه به عدد چهار رسید اما هنوز نمی دانیم تعداد جان باختگان فاجعه چند نفر است. وضعیتی ناخوشایند که خیلی کند ابهامات آن رفع می شود. مثل شمار آتش نشانان مفقود که تازه دیروز عصر اعلام شد تا ابهامات بیشتری جای آن را بگیرد.

نیم نگاهی به اتفاقات روی داده در روز سوم حادثه (اینجا) کافی است تا دریابیم امدادگران تمام روز مشغول حفر تونل و آواربرداری از چند جبهه برای دستیابی به موتورخانه در زیرزمین ساختمان بودند چراکه دستگاه های زنده یاب احتمال یافتن افرادی را نشان می دادند و آن گونه که گفته می شد، امدادگران نیز پاسخ هایی به صورت پالس از این افراد دریافت کرده بودند. امیدی بزرگ که در واپسین ساعات روز با اعلام رسیدن آتش نشانان به زیرزمین و یافت نشدن هیچ کس، نومید شد.

این در حالی است که به ساعت نکشیده، این خبر نیز به مانند انبوه خبرهای منتشر شده از این حادثه، به نوعی تکذیب شد و رنگ باخت، چراکه خبر رسید امدادگران هنوز به موتورخانه راه نیافته اند!

در ادامه رویدادهای روز چهارم و روند فعالیت امدادرسانی را بخوانید:(در حال بروزرسانی...)

08:15 پنجاه درصد آواربرداری انجام شده

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: تاکنون نزدیک به 50 درصد از آواربراداری انجام شده است. ستون های سنگین که کار را سخت کرده بودند بریده و جابجا شده اند و کار سرعت بیشتری پیدا کرده است. از ساعت های ابتدایی بامداد دو دستگاه بولدوزر غول پیکر هم وارد میدان شدند و به روند آواربرداری کمک زیادی کردند.

روند برشکاری ستون های بزرگ برجای مانده از ساختمان از شب گذشته با وقت در حال انجام است و به کمک آن، امدادگران موفق به آواربرداری وسیعی شده اند.

08:00 آتش همچنان می سوزد و می سوزاند

هرچند از شروع آتش سوزی ساختمان پلاسکو و در نهایت، فروریختن این سازه بزرگ زمان زیادی سپری شده اما هنوز تنها چیزی که تغییر نکرده، همین حریق است. آتشی که می سوز و می سوزاند و برای لحظه ای متوقف نشده تا این سوال پیش آید که براستی چه چیزی در حال سوختن است؟!

سوالی جدی که اگر بدانیم تمامی ساختمان بر سر آتش آوار شده و از دقایقی پس از اطلاع آتش سوزی به آتش نشانان تا کنون، روند آب پاشی آن قطع نشده، بسیار رمزآلود جلوه می کند.

07:57 سیگنال‌هایی که دستگاه‌های زنده‌یاب ثبت کردند، کاذب بود

مسئول عملیات هلال‌احمر در سانحه پلاسکو، درخصوص برخی اظهارات مبنی بر دریافت سیگنال توسط دستگاه‌های زنده‌یاب از زیر آوار ساختمان پلاسکو گفت: سیگنال‌های گرفته شده کاذب بود و از افراد زنده در زیر آوار نیست. یکی از مشکلات ما در محل حادثه این است که برای دریافت سیگنال باید سکوت کامل برقرار باشد./ایسنا

این جملات را باید پایان امیدی دانست که حدود 24 ساعت پیش قوت گرفته و احتمال زنده یافتن برخی مفقودشدگان را به شدت افزایش داده بود.

06:16 دود برخاسته از پلاسکو همچنان نفس‌گیر است

از ساعت ۴ بامداد تلاش کارشناسان عملیات پلاسکو بر این بود که از طریق لیزر برخی سازه‌های آهنی را برش زنند. در حال حاضر سازه‌های آهنی سنگین بیشترین مشکل را برای آتش‌نشانان و امدادگران جهت دستیابی به محبوسین پلاسکو ایجاد کرده و کار را سخت و دشوار کرده‌ است.

به گزارش ایسنا، تلاش امدادگران بر این است که سازه‌های آهنی را به هر شکلی که شده برش ‌داده، کوچک کرده و بیرون کشند و این کار توسط قیچی‌های غول‌پیکر صورت می‌گیرد. هم‌زمان با این کار، در ضلع‌های مختلف پلاسکو، آواربرداری توسط گروه‌های آتش‌نشان در حال انجام است.

در این میان آن‌چه کار آتش‌نشانان را با سختی روبرو می‌کند، دود ناشی از آتش نهفته زیر پلاسکو است که بسیار نفس‌گیر شده و گروه‌های امدادی را با مشکل مواجه کرده است. آتش‌نشانان سعی دارند با آب‌پاشی، ضمن کاهش حرارت آتش‌نهفته و کاهش دود، وسعت دیدی برای ادامه فعالیت ایجاد کنند.

04:50 تنها آمار صحیح، خروج دو پیکر است

با توجه به مشکلاتی که پیش روی امدادگران قرار دارد، به نظر می رسد کار آواربرداری ویرانه های پلاسکو به درازا بکشد. به ویژه از این رو که هنوز پیکر مفقودشدگان پیدا نشده است.

سید جلال ملکی با بیان اینکه آخرین‌ آمارها تا کنون همان خروج پیکر دو آتش‌نشان از زیر آوار است، گفت: به نظر می رسد که عملیات طی روزهای آتی‌ نیز ادامه داشته باشد.

این در حالی است که با حادثه رخ داده برای آتش‌نشانان، امروز در بسیاری از ماشین‌های آتش‌نشانی پارچه سیاه و گلایل‌های سفید نصب شده و این ماشین‌ها در ایستگاه‌ها و همچنین محل حادثه مستقر شدند و به این ترتیب با جانباختگان این حادثه و خانواده‌هایشان همدردی شد.


03:45 ماشین آلات سنگین از راه رسیدند

تجهیزات فوق سنگین قرارگاه خاتم الانبیا برای تسریع آوار برداری به محل حادثه ساختمان پلاسکو رسیدند. ماشین آلاتی مانند بلدوزر که تا کنون به کار گرفته نشده اند تا هیچ امیدی برای یافتن مفقودان نادیده گرفته نشود.



این در حالی است که فارغ از احتمالاتی که برای زنده یافتن افراد وجود دارد (و آنقدر ضعیف است که برخی مسئولان از آن قطع امید کرده اند)، تلاش برای خروج پیکر جان باختگان ایجاب می کند که ماشین آلات سنگین فعلا به کار گرفته نشوند، جز برای بخش های حاشیه آواربرداری.

02:40 تلاش چند باره برای حفر تونل

به گزارش فارس، بار دیگر امدادگران آماده حفر تونل می شوند. تلاش همه جانبه برای دسترسی به بخش‌های زیرین در جریان است. به ویژه از آن رو که دسترسی به موتورخانه تکذیب شده است.

ورود مجدد به قسمتهایی از طبقات منفی پاساژ پلاسکو، برای دسترسی به موتورخانه و محلهایی که زنده یاب نشان داده بود، از طریق ساختمان مجاور در دستور کار قرار دارد.

02:00 هنوز پیکر جدیدی پیدا نشده

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو از تثبیت و ایمن‌سازی جبهه غربی آوار ساختمان پلاسکو و شروع مجدد عملیات آواربرداری در این نقطه خبر داد.

به گزارش ایسنا، سیدجلال ملکی در خصوص آخرین وضعیت آواربرداری در محل حادثه پلاسکو گفت: این عملیات کماکان و بدون درنگ پیگیری می‌شود. بعد از موردی که ظهر روز گذشته پیدا شد، تا این لحظه پیکر جدیدی پیدا نکرده‌ایم. آتش‌نشانان در جبهه شرقی و جنوبی ساختمان همچنان مشغول فعالیت هستند و از نظر تجهیزات هیچ کمبودی وجود ندارد. کار آوار برداری در روزهای گذشته بعد از برش اسکلت‌های فلزی در هم تنیده، پیشرفت زیادی داشته است.

به گفته وی، بخش زیادی از آوار جبهه شرقی و جنوبی برداشته شده، اما در جبهه غربی بخشی از دیوار ساختمان به صورت نیمه واژگون سایه‌ای بر آوارهای غربی افکنده و آن‌را ناایمن کرده بود. آتش‌نشانان چند ساعتی برای تثبیت و ایمن سازی محل تلاش کردند و بلافاصله بعد از آن عملیات آواربرداری مجددا آغاز شد.

ملکی در ادامه تصریح کرد: در چند روز گذشته با اعتماد به گفته برخی افراد که ادعا می‌کردند منطقه را می‌شناسد، کانال‌هایی حفاری شد اما در آن نقاط به نتیجه نرسیدیم. ولی ظهر روز گذشته آتش‌نشانان متوجه مسیرهایی شدند و در نتیجه کانال‌هایی حفر کردند و به نتایجی رسیدند. در مراحل بعدی کار نتیجه این حفاری‌ها اعلام می‌شود.


گاو صندوق هایی که از زیر آوار خارج شده اند، بعد از شماره گذاری توسط پلیس، در محلی دپو می شوند

00:10 دود سفید نه؛ بخار آب است!

آتشی که از دقایق ابتدایی روز چهارم شعله ور شده بود، محو شده و بیل های مکانیکی و جرثقیل ها به فعالیت مشغولند اما دود سفید رنگ و غلیظی که گفته می شود ناشی از بخار آب است، در فضا پیچیده است.

از این بحث که بگذریم، پیدا شدن بخش‌هایی از شبرنگ لباس یکی از آتش نشانان را باید نخستین اتفاق رقم خورده در روز چهارم امدادرسانی در پلاسکو بدانیم.
Share/Save/Bookmark