توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63779
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۹
کوچ قهرمانان کاراته از کرمانشاه
کوچ قهرمانان کاراته از کرمانشاه
بر بلندای قله افتخارات چندسال اخیر کاراته ایران نام قهرمانان زیادی از دیار شیرین و فرهاد می‌درخشد. از احسان حیدری، سامان حیدری، فرشید محمدی، دانیال قره ویسی و پگاه زنگنه گرفته تا سعید احمدی، هامون درفشی پور، سمیرا ملکی پور، محدثه آقایی و... .

قهرمانانی که در این سالها با مدال آوری و افتخارآفرینی‌هایشان کرمانشاه را به یکی از قطب‌های اصلی کاراته ایران تبدیل کردند، اما این روزها بسیاری از آنها یا برای همیشه از دنیای قهرمانی کنار گرفته‌اند و یا اینکه چمدان‌هایشان را بستند و به امید درآمد بیشتر از این شهر و خاک کوچ کرده و راهی دیار غربت شده‌اند.

تنها در دو سال اخیر سه قهرمان کرمانشاهی کاراته ایران یعنی سعید احمدی، هامون درفشی پور و سمیرا ملکی به امید بدست آوردن حمایت های بیشتر از کشور رفته‌اند و اکنون یکی در انگلیس و دو نفر دیگر در کانادا به انجام کارهای آموزشی و تمرینی این رشته می‌پردازند.

چرایی خالی شدن کرمانشاه از حضور چنین قهرمانانی از یک سو و افتی که این رشته طی چندسال اخیر در کرمانشاه داشته از سوی دیگر، این سوال و نگرانی را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا استعدادهای جایگزینی برای این قهرمانان داریم تا کرمانشاه همچنان قطب بودنش را در این رشته حفظ کند؟

مسلم زین الدینی نایب رئیس هیات کاراته استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: امروزه مسئله کوچ قهرمانان به یکی از معضلات ورزش کشور تبدیل شده و موضوعی نیست که فقط مختص استان کرمانشاه باشد.

وی تصریح کرد: ورزشکارانی که معمولا به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، عدم حمایت‌های مدنظرشان را مهمترین دلایل مهاجرت خود عنوان می‌کنند.

نائب رئیس هیات کاراته کرمانشاه اضافه کرد: باید قبول کنیم که طرز تفکر قهرمانان کنونی با قهرمانان یکی دو دهه گذشته فرق کرده و وقتی ببینند حمایت نمی‌شوند، به مهاجرت فکر می‌کنند.

وی افزود: اکثر این ورزشکاران وقتی سرگذشت قهرمانان پیشین را می‌بینند که حمایت چندانی بعد از دوره قهرمانی از آنها نشده، به امید فردایی بهتر تصمیم به مهاجرت می‌گیرند.

زین الدینی با اشاره به کوچ سه نفر از قهرمانان کاراته کرمانشاه در دو سال اخیر، تاکید کرد: محرومیت و مشکلات اقتصادی که در استان داریم، باعث شده تا این مسائل در کرمانشاه پررنگ‌تر باشد.

وی افزود: هیات کاراته کرمانشاه منبع درآمد چندانی برای حمایت‌های آنچنانی از قهرمانان ندارد و از سوی دیگر نمی‌تواند برای آنها هم شغلی ایجاد کند و تنها می‌توانیم در حد توانمان کمک کنیم.

نایب رئیس هیات کاراته کرمانشاه در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا جایگزینی برای این ورزشکاران داریم یا نه، با اذعان به افول کاراته کرمانشاه در چند سال گذشته گفت: طی چند ماهی که مدیریت کاراته استان تغییر پیدا کرده، اقدامات خوبی برای انجام طرح‌های استعدادیابی انجام شده و حتی حضور در این طرح‌ها را برای هنرآموزان رایگان کرده‌ایم که قطعا رشد کاراته استان را بدنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته ضعف‌هایی که از گذشته برجای مانده روی رده پایه داشتیم که برنامه‌هایی را برای تقویت آن در دستور کار قرار داده‌ایم.

زین الدینی در پایان تاکید کرد: کاراته کرمانشاه همیشه یکی از قطب‌های ایران بوده و قطعا هیچگاه از حضور قهرمانان در عرصه‌های ملی دست خالی نمی‌مانیم.

سعید احمدی یکی از قهرمانان کرمانشاهی کاراته ایران که اکنون در کشور انگلیس به کار آموزش این رشته می‌پردازد نیز در گفت و گو با ایسنا با تاکید براینکه حضورش دراین کشور به معنای مهاجرت همیشگی از ایران نیست، اظهار کرد: من یک قهرمان هستم و طبیعی است که از طرف کشورهای مختلف برای ارائه تجربیاتم و برگزاری کلاس‌های آموزشی دعوت نامه داشته باشم.

وی در پاسخ به اینکه چرا فعالیت‌هایش را در کرمانشاه ادامه نداده، تاکید کرد: متاسفانه در کرمانشاه حمایت چندانی از ورزشکاران نمی‌شود و همگرایی بین مسئولین برای حمایت از آنها وجود ندارد.

این کاراته کای کرمانشاهی افزود: به مردمم عشق می‌ورزم و عاشق خوشحال کردن آنها هستم، اکنون هم هرچند که دیگر در کرمانشاه نیستم و در کشورهای دیگر سمینار و کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنم، اما هر زمان لازم باشد با پرچم کشورم در میدان رقابت‌ها حاضر می‌شوم.

برای جویا شدن نظر هامون درفشی پور دیگر ورزشکار کرمانشاهی که این روزها در کانادا به سر می‌برد، تلاش کردیم تا با او هم گفت و گویی داشته باشیم که محقق نشد.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark