توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 46264
دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
کارشناس روابط بین‌الملل
لغو یک‌جانبه برجام باعث تشدید شکاف بین اروپا و آمریکا خواهد شد
به اعتقاد کارشناس روابط بین‌الملل، اگر برجام لغو شود، آزادسازی تحریم‌ها شدت پیدا خواهد کرد و آمریکایی‌ها مدیریت اروپا را نیز از دست خواهند داد. آن‌ها به دنبال کاهش شکاف بین اروپا و آمریکا هستند؛ اما لغو یک‌جانبه برجام باعث تشدید این مسئله خواهد شد.
لغو یک‌جانبه برجام باعث تشدید شکاف بین اروپا و آمریکا خواهد شد
به گزارش خط نیوز؛ «سیامک باقری»، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه امام صادق (علیه‌السلام) و کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در خصوص هشدار «جان کری» وزیر امور خارجه سابق ایالات‌ متحده آمریکا مبنی بر اینکه خروج این کشور از برجام صدمات جبران‌ ناپذیری به اعتبار واشنگتن وارد می‌کند، با اشاره به تشدید شکاف بین اروپا و آمریکا به دنبال لغو یک‌جانبه برجام بیان داشت: این موضوع یک امر جدی و واقعی است. این پیامدها در چندین سطح صورت خواهد گرفت.

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین پیامد از سوی ایران است، افزود: آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران به یک توانمندی کاملاً بومی در زمینه هسته‌ای دست پیدا کرده و از قابلیت‌های زیادی برای رشد و توسعه برخوردار است؛ بنابراین هر اقدامی که برجام را مخدوش کند، به ضرر ایران نخواهد بود. چون ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را متفاوت با گذشته به پیش ببرد.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه امام صادق (علیه‌السلام) با توجه به نکته بعدی در این زمینه بیان داشت: آمریکایی‌ها می‌دانند که در کنار موضوع برجام و مسئله هسته‌ای، بحث دیگری را در داخل ایران دنبال می‌کردند و سعی داشتند که در پسا برجام اقداماتی را در مورد مسائل اجتماعی انجام دهند و به اهداف خود برسند. این موضوعی است که اوباما و جان کری به آن تصریح کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تصور می‌کنند که اگر ترامپ توافق‌نامه برجام را لغو کند، باعث تقویت جریان انقلابی در جمهوری اسلامی ایران خواهد شد، گفت: آنها همچنین بر این باور هستند که لغو برجام ادعاهای جریان انقلابی ایران را به اثبات خواهد رساند؛ بنابراین آمریکایی‌ها معتقد هستند که در روی دیگر سکه، جریان میانه‌رو تضعیف می‌شود، در حالی‌ که آن‌ها روی این جریان حساب باز کرده‌اند و برجام را نیز به‌ عنوان راهی برای نفوذ قرار داده بودند.

کارشناس روابط بین‌الملل با بیان نکته سوم در این‌ باره اشاره داشت: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که از طریق برجام می‌توانند دیوار بی‌اعتمادی مردم ایران را ترمیم کنند. حال اگر برجام لغو شود، این موضوع نشان خواهد داد که این آمریکا همان دولتی است که در کودتای 28 مرداد نقش داشته و جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران را مدیریت کرده است. آمریکایی معتقد بودند که به‌ وسیله برجام می‌توانند تغییرات مهمی را طی 10 سال آینده در ایران و خصوصاً بین نسل جوان ایجاد کنند؛ اما اگر برجام لغو شود، این آرزو نیز از بین خواهد رفت.

وی با یادآوری اینکه آمریکایی‌ها در سطح بین‌المللی با برجام توانستند یک اجماع جهانی را بر ضد ایران شکل بدهند، اضافه کرد: با این‌ حال اگر برجام به‌ طور یک‌جانبه لغو شود، چنین اجماعی نیز شکسته خواهد شد که این امر یک فرصت به‌ شدت مغتنم برای جمهوری اسلامی ایران است.

باقری با توجه به اینکه اگر آمریکا بخواهد برجام را لغو کند از اعتبار تحریم‌ها نیز کاسته خواهد شد، مطرح کرد: چراکه واشنگتن می‌داند که نفوذ و اقتدار سیاسی این کشور در ایران کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین با لغو برجام مقدار باقیمانده نیز رو به‌ زوال خواهد گذاشت و آنها نمی‌توانند این نفوذ و اقتدار را با سایر اهرم‌ها مثل مسئله حقوق بشر احیاء کنند.

وی با تأکید بر اینکه اگر برجام لغو شود، آزادسازی تحریم‌ها شدت پیدا خواهد کرد، افزود: آمریکایی‌ها در این شرایط مدیریت اروپا را نیز از دست خواهند داد. آن‌ها به دنبال کاهش شکاف بین اروپا و آمریکا هستند؛ اما لغو یک‌جانبه برجام باعث تشدید این مسئله خواهد شد.
Share/Save/Bookmark