توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 34483
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۲
جاعل نام خلیج فارس و میهمان سازمان میراث فرهنگی:
ایرانی‌ها بر نام «خلیج فارس» تعصب نداشته باشند و از «خلیج ع‌ ر‌ ب‌ ی» عصبانی نشوند!
تحریم همایش از سوی پیشکسوتان باستان‌شناسی
«من فکر می‌کنم که ایرانی‌ها نباید نسبت به این مسئله اینقدر ناراحت و عصبی باشد. نباید اینقدر تعصب داشته باشند. آن‌ها باید با ملایمت با این مسئله برخورد کنند» ...
ایرانی‌ها بر نام «خلیج فارس» تعصب نداشته باشند و از «خلیج ع‌ ر‌ ب‌ ی» عصبانی نشوند!
خط نیوز-محمد جواد مشتهر: سیزدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی در حالی اوایل هفته گذشته در تالار همایش های موزه ملی ایران برگزار شد که حضور «دنیل پاتس» چهره سرشناس باستان شناسی جهان در این همایش حواشی زیادی را به وجود آورد.

«پاتس» که عناوین زیادی را اعم از استادی سابق کرسی باستان شناسی خاورمیانه در دانشگاه سیدنی و متخصصی تاریخ باستان ایران، میانرودان و شبه جزیره عربستان و ... در کنار نام خود می بیند، در مقاطع مختلف زمانی ضمن توهین به ملت ایران از نام جعلی «خلیج ع‌ر‌ب‌ی» به جای خلیج فارس استفاده کرده است.

جعل چندباره نام خلیج فارس از سوی «پاتس»

وی در سال ۱۳۸۱ از سوی پژوهشکده و پژوهشگاه برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی به ایران دعوت می‌شود مشروط بر این که پس از این در نوشته‌هایش برای خلیج فارس از نام جعلی استفاده نکند. این در حالی است که او در سال ۱۹۹۰ کتابی با عنوان «خلیج عربی در عهد باستان» چاپ کرد که محتوای آن کتاب دو جلدی به طور مفصل درباره باستان‌شناسی خلیج فارس بود اما به طور کامل و هدفمند به جعل نام این دریا می پرداخت.

«پاتس» تا سال ۱۳۸۶ چند فصل در جنوب ایران مشغول به کاوش و مطالعات باستان‌شناسی شد اما علیرغم قول خود مبنی بر عدم استفاده از لفظ جعلی «خلیج ع..ی»، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی در چندین نوشته بار دیگر به جعل این نام پرداخت.


دعوت از جاعل خلیج فارس در یک همایش تخصصی

دعوت از این باستان شناس در سال ۹۳ برای سیزدهمین همایش سالانه باستان‌شناسی با علم بر همه خلف وعده های او، مصداق عینی «یک سوراخ چند بار گزیده شدن» است و متاسفانه مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری، علیرغم اینکه با روحیات این باستان شناس آشنا بوده و به خوبی می دانستند که وی بارها و بارها در کتب و نوشتارهایش از «خلیج ع‌ر‌ب‌ی» به جای خلیج فارس استفاده کرده، بازهم برای دعوت از او به ایران و شرکت در یک همایش تخصصی پیش قدم شده اند.

تحریم همایش از سوی پیشکسوتان باستان‌شناسی

جالب توجه آنکه چهره های بسیاری از متخصصین حوزه میراث فرهنگی و باستان شناسی به این دعوت واکنش نشان داده و حتی برخی چهره ها نیز دست به تحریم همایش زده اند.

به عنوان مثال؛ دکترمحمدرحیم صراف پیشکسوت باستان‌شناسی درباره ورود پاتس به ایران اظهار کرد: آقای پاتس در همین کتابی که از او منتشر شده، نوشته بود خلیج عربی، من ترجمه آن را دیدم و به وزارتخانه نوشتم که او این کار را انجام داده است، باید جلوی ورودش را می‌گرفتند، اما نشد و همچنان او به ایران آمد و کاوش و حفاری و سخنرانی کرد،‌ کسی هم به اعتراض من گوش نکرد.

«ماستمالی» خبرگزاری میراث فرهنگی از یک افتضاح فرهنگی!

همه این اعتراضات در حالی است که خبرگزاری میراث فرهنگی در اقدامی عجیب به دنبال توجیه این اقدام بوده و در گفت و گو با «پاتس» سعی کرد تا بار دیگر با گرفتن عذرخواهی از این باستان شناس، عملا دل منتقدان را به دست آورد، اما وی در این مصاحبه اظهاراتی را مطرح می کند که نه تنها آتش خشم منتقدان خاموش نشد، بلکه بیش از پیش عصبانیت آنها را برانگیخت.

«پاتس» در پاسخ به این سوال که «در حال حاضر خیلی از ایرانی‌ها از حضور شما در ایران به دلیل اینکه خلیج فارس را خلیج عربی نامیدید، ناراحت هستند» می گوید: «۲۵ سال پیش در حالی که من مشغول کار در عربستان بودم، مطلبی را نوشته و در آن از خلیج عربی نام برده‌ام در حالی که سال‌های سال است که من در ایران مشغول کار بوده و کتاب‌ها و ملاقات متعددی درباره ایران نوشته‌ام که در این مقالات از خلیج فارس نام برده‌ام. من فکر می‌کنم که ایرانی‌ها نباید نسبت به این مسئله اینقدر ناراحت و عصبی باشد. نباید اینقدر تعصب داشته باشند. آن‌ها باید با ملایمت با این مسئله برخورد کنند و این تنها مربوط به من نیست. بیشتر باستان‌شناسی که در کشورهای عربی کار می‌کنند، مجبورند که از نام خلیج عربی استفاده کنند. البته من در دانشنامه ایرانیکا که در نیویورک منتشر می‌شود، در مقاله‌ای اصلاح خلیج فارس را به کار برده‌ام. این مقاله در سال ۲۰۰۴ تهیه شده است.»

پاتس در ادامه این گفتگو می گوید: «این یک حقیقت است و امیداوارم کسی از من ناراحت نباشد. در دنیا و غرب در حال حاضر بیشتر از اینکه فارسی، عربی تدریس می‌شود. بیشتر مطالعات عرب شناسی گذاشته می‌شود چون کشورهای عربی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. امروزه بیشتر پژوهش‌های اصلی غربی‌ها در زمینه عراق و سوریه است نه ایران. بنابراین این چیز طبیعی است که خلیج عربی جا می‌افتد. امیدوارم کارهایی که کردم باعث ناراحتی مردم ایران نشود و متاسفم که باعث ناراحتی مردم ایران شدم اما این حقیقت را باید بپذیریم که به یک شخص محدود نمی‌شود این اتفاق در کشورهای عربی و غربی می‌افتد به خاطر اینکه در آنجا این نام به عنوان خلیج عربی جا افتاده باستان شناسان آنجا و باستان‌شناسان غربی مجبور هستند که از این نام استفاده کنند. اما من چه قبل و چه بعد از انقلاب برای تثبیت پروژه خود به ایران آمدم و سعی کردم که همواره در این پژوهش‌ها از نام خلیج فارس استفاده کنم. یادتان نرود که در کشورهای عربی نمی‌گذارند که هیچ مطلبی با نام خلیج فارس منتشر شود و پژوهش‌هایی که آن‌ها در کشورشان انجام می‌دهند، بسیار زیاد است. من اوج زمانی که در امارات کار می‌کردم، ۱۶ سال پیش بوده است. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ در یک تیم مشترک استرالیایی – ایرانی بوده که ایشان مشارکت داشتند، امیدوارم که کارهایم را در ایران ادامه دهم.»

شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که در سال ۱۳۴۴ وقتی «بئاتریس دکاردی» باستان‌شناس انگلیسی ـ که کاوش‌های مهمی در قلعه بمپور سیستان و بلوچستان انجام داده بودـ‌ در نامه‌ای برای تجدید مجوز بررسی‌های باستان‌شناسی‌اش در ایران از واژه مجعول خلیج ع. ر. ب. ی استفاده کرد، دیگر هرگز به او اجازه کار و ورود به ایران داده نشد.

جالب توجه در لابلای صحبت های پاتس آنجاست که وی صراحتا می گوید که «در کشورهای عربی نمی‌گذارند که هیچ مطلبی با نام خلیج فارس منتشر شود» اما در مقابل، ما براحتی برای افرادی که از واژه جعلی «خلیج ع‌ر‌ب‌ی» استفاده می کنند، فرش قرمز هم پهن می کنیم و آنها را با آغوش باز پذیرا می شویم.
Share/Save/Bookmark