توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65803
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۸
سفر‌های نوروزی، سوار بر ارابه مرگبار کرونا
چیزی تا نوروز باقی نمانده است و زمزمه رفتن به سفر علی رغم ماندگاری مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا علاوه بر مردم عادی، از زبان مسئولان هم به گوش می‌رسد.
سفر‌های نوروزی، سوار بر ارابه مرگبار کرونا
به گزارش خط نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، در سر در بسیاری از خانه‌های شهر تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور آگهی فوت عزیزانی به چشم می‌خورد که نه خودشان به مرگ فکر می‌کردند و نه بازماندگانشان باور دارند که دیگر از نعمت حضور در کنار یکدیگر بهره‌ای نخواهند برد.

جوانان، سالمندان، کودکان و خلاصه از هر طیف و سنی می‌توان در بین قربانیان بیماری کرونا مشاهده کرد و اینطور نیست که بگوییم مثلا کوید ۱۹ با جوان‌ها کاری ندارد و به سراغ آن‌ها نمی‌رود.

مسئولانی که اوضاع وخیم کرونا را جدی نگرفته‌اند
در میان آمار جانباختگان بیماری کرونا هم فوت جوانان به ثبت رسیده است و هم کودکان و سالمندان طعمه این ویروس مهلک شده‌اند و علی رغم ساخته شدن واکسن و توزیع آن در برخی از کشورهای دنیا از جمله ایران، همچنان بهترین راه در امان ماندن از ابتلا به کرونا همان موضوع رعایت پروتوکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی عنوان می‌شود.

دیگر چیزی تا نوروز باقی نمانده است و زمزمه رفتن به سفر علی رغم ماندگاری مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا علاوه بر مردم عادی، از زبان مسئولان هم به گوش می‌رسد.

ظاهراً کسب درآمد از گردشگری در شرایط فعلی وخیمی که ویروس منحوس کرونا در کشور ایجاد کرده است از جان آدمها هم برای برخی از مسئولان باارزش‌تر است که به راحتی برنامه سفر برای گروههای مختلف می‌چینند.

آمار جانباختگان بیماری کرونا باز هم ۳ رقمی شده و از طرف دیگر آمار مبتلایان این بیماری نیز با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده و نگرانی کادر درمان را به دنبال داشته است.

بلاتکلیفی سفرهای نوروزی
ستاد ملی مبارزه با کرونا در حالی لزوم برقراری سفرهای نوروزی را منوط به عدم تشدید شیوع بیماری در کشور می‌خواند که اگر شرایط فعلی وخیم‌تر از این نشود، سفرهای نوروزی با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و تحت کنترل و نظارت همه جانبه برگزار خواهد شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با رسانه‌ها گفته است: ورود مسافر و گردشگر به کشور در طول نوروز را با توجه به شرایط فعلی کشور و شرایط و وضعیتی که هر شهر و استان در خصوص درگیری با بیماری کرونا دارد تعیین می‌کند.

یک بام و دو هوای مسئولان برای تعیین تکلیف سفرهای نوروزی که به گفته اغلب کارشناسان هیچ صلاح و مصلحتی برای انجام آن‌ها وجود ندارد، نگرانی کادر درمان و سایر پرسنل شاغل در بخش کرونایی مراکز درمانی را بیش از پیش تشدید کرده است.

افزایش روز افزون تعداد مبتلاها و همچنین روند صعودی جان باختن تعداد زیادی از هموطنان از رسیدن روزهای سخت‌تر در صورت عدم رعایت پروتوکل‌ها و حذف خودخواهانه محدودیت‌ها خبر می‌دهد.

کرونای انگلیسی و بی‌تفاوتی مسئولان
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام سفرهای نوروزی را تنها از طریق تورهای مسافرتی آژانس‌های گردشگری مجاز می‌داند و سوال اینجاست مگر کرونا در تجمع عده‌ای برای هرگونه سفر و دورهمی خطری نخواهد داشت.

جالب است بدانید که فرایند رعایت پروتوکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی در سفرهای نوروزی از طرف ستاد ملی مقابله با کرونا به عهده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و در استان‌ها با استانداران خواهد بود اما بعید است این وزارتخانه به خوبی از پس این مسئولیت خطیر بر می‌آید یا خیر.

واژه‌های «سفر ایمن» در حالی از سوی مسئولان مورد استفاده قرار می‌گیرد که در نمایشگاه صنعت گردشگری که طی روزهای اخیر برگزار شده است، در رعایت پروتوکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی در نمایشگاه فوق وضعیت خوبی به لحاظ تامین سلامت مهیا نبوده است و تصاویر ازدحام جمعیت و همچنین انتقاد انوشیروان محسنی بندپی از آن موجود است.

از طرف دیگر جولان کرونای انگلیسی در بین افراد جامعه و ماجرای ابتلای دهها نفر به این بیماری و جانباختن تعداد قابل توجهی از هموطنان، شرایط را بسیار سخت‌تر از گذشته کرده است و به این راحتی که مسئولان از اجرای سفرهای نوروزی سخن می‌گویند هم نخواهد بود.
Share/Save/Bookmark