توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 43753
سه شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۶
توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به دولت‌
برخى از مهمترین توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به دولت کنونى که در سال‌هاى گذشته بیان شده، بازخوانى مى‌شود.
توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به دولت‌
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، در آستانه هفته دولت، شایسته است که نگاهى به تکالیف و وظایف دولت داشته باشیم و لازمه چنین امرى رعایت انصاف و عدالت در ارزیابى کارنامه دولت و دورى از هرگونه سیاه‌نمایى یا سفیدنمایى در ارائه کارنامه دولت است.

براى چنین رفتار منصفانه‌اى، بهترین کار آن است که ارزیابى عملکرد و ارائه توصیه‌هاى لازم به دولت بر اساس نظرات و توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب اسلامى صورت گیرد.

رهبر انقلاب، معیار انصاف، عدالت و ملاک رعایت اصول انقلاب هستند و مى‌توان بر اساس توصیه‌هاى ایشان، کارنامه دولت‌هاى مختلف را سنجید. از این‌رو در متن پیش رو نظرات صریح و روشن رهبر معظم انقلاب، ملاک و معیار ارزیابى و ارائه تذکرات و توصیه‌ها به دولت محترم قرار گرفته است و تلاش شده است متن اصلى با ملاک قرار دادن توصیه‌هاى سال‌هاى قبل رهبر معظم انقلاب به همین دولت نوشته شود.

به این‌ترتیب برخى از مهم‌ترین توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به دولت کنونى که در سالهاى گذشته بیان شده است، بازخوانى مى‌شود تا مخاطبان گرامى خود به ارزیابى موفقیت‌هاى دولت کنونى و تذکرات و توصیه‌هایى که باید دولت به آن توجه نماید، بپردازند.

* رعایت انصاف در ارزیابى و توصیه به دولت‌

هفته دولت، هفته بزرگداشت دولت است و یادآور شهادت شهداى گرانقدرى چون رجایى و باهنر. اما در کنار بزرگداشت دولت، باید به کارنامه دولت و موفقیت‌هاى آن نیز پرداخته شود و در کنار آن اگر توصیه و تذکرى نیز لازم است، به دولت‌مردان جمهورى اسلامى داده شود که ان‌شاء‌الله کاستى‌ها و ضعفها را برطرف نمایند. از این‌رو در آستانه هفته دولت، شایسته است که نگاهى به تکالیف و وظایف دولت داشته باشیم و لازمه چنین امرى رعایت انصاف و عدالت در ارزیابى کارنامه دولت و دورى از هرگونه سیاه‌نمایى یا سفیدنمایى در ارائه کارنامه دولت است.

رفتار غیر منصفانه و غرض‌ورزى در هر زمانى علیه دولت ناپسند است و در هفته دولت زشت‌تر و نادرست‌تر است. براى چنین رفتار منصفانه‌اى بهترین کار آن است که ارزیابى عملکرد و ارائه توصیه‌هاى لازم به دولت بر اساس نظرات و توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب اسلامى صورت بگیرد. رهبر انقلاب معیار انصاف، عدالت و ملاک رعایت اصول انقلاب هستند و مى‌توان بر اساس توصیه‌هاى ایشان، کارنامه دولت‌هاى مختلف را سنجید. از این‌رو در متن پیش رو نظرات صریح و روشن رهبر معظم انقلاب ملاک و معیار ارزیابى و ارائه تذکرات و توصیه‌ها به دولت محترم قرار گرفته است و تلاش شده است متن اصلى با ملاک قرار دادن توصیه‌هاى سال‌هاى قبل رهبر معظم انقلاب به همین دولت نوشته شود:

1. مردمى بودن‌

یکى از اصلى‌ترین توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به مسؤولان کشور به‌خصوص در قوه مجریه، مسأله مردمى بودن و رابطه با مردم داشتن و میان مردم رفتن و مثل مردم زندگى کردن است. ایشان از این امر به روحیه مردمى داشتن تعبیر مى‌کنند و در معرفى مسؤولان موفق بیان مى‌دارند که الگوهاى موفق کسانى هستند که مردمى باشند و به میان مردم بروند: «روحیّه‌ى مردمى بودن و انس با مردم، تماس با مردم، از نزدیک پاى صحبت مردم نشستن؛ راه‌هایى باز کردن -خب ماها به حکم مسؤولیّت یک محصوربودن‌هایى داریم، یک محدودیّتهایى داریم- که گذرگاهى باشد براى تماس با متن زندگى مردم. من به آقاى رئیس‌جمهور هم چندبار تا حالا گفته‌ام که این سفرهاى استانى خیلى چیز خوبى است، این یکى از آن کارهاى بسیار مثبت است، به دولتهاى قبل هم همین سفارش را من همیشه مى‌کردم؛ یکى از راه‌ها این است.»

2. مسؤولیت را طعمه ندانند

یکى از توصیه‌هاى اصلى رهبر معظم انقلاب به مسؤولان کشور آن است که مسؤولیت و پست اجتماعى و سیاسى خود را طعمه‌اى براى چپاول کشور ندانند و از مسؤولیت سیاسى خود پلى براى رسیدن به مادیات و ثروت نسازند. این توصیه رهبر معظم انقلاب در سالهاى قبل و حتى پیش از انتشار برخى از فیش‌هاى نجومى، نشان از آن دارد که معظم‌له همواره نسبت به ثروت‌اندوزى حرام خصوصا در میان مسؤولان نظام حساس بوده‌اند. البته فیش‌هاى نجومى امر عام و همه‌گیرى نبوده است ولى همین میزان از فعل حرام چپاول بیت‌المال نیز براى مسؤولان کشور اسلامى غیر قابل قبول است. رهبر معظم انقلاب در بیان نحوه زندگى مسؤولان مطلوب دستگاه اجرایى کشور خاطرنشان مى‌کنند که مسؤولانى مانند رجایى و باهنر: «براى خودشان از مقامى که داشتند، کیسه ندوخته بودند؛ این یکى از چیزهاى مهم است. این‌جور نباشد که ما فکر کنیم حالا که یک مسؤولیّتى داریم، این‌را وسیله‌اى قرار بدهیم براى تأمین آینده.»

3. آماردهى‌هاى واقعى و ملموس‌

یکى از توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به مسؤولان اجرایى کشور آن بوده است که در ارائه آمار فعالیت‌هاى خود، آمارهایى واقعى بدهند که مردم واقعا آن‌ها را در زندگى خود حس کنند. به‌طور قطع دولت خدمات فروان و اقدامات بى‌شمارى را در طول سال رقم مى‌زند و کارهاى زیادى انجام مى‌دهد. این‌کارها نباید نادیده گرفته شود اما در ارائه آمار و بیان اقدامات نیز باید چیزى بیان شود که در واقعیت زندگى مردم ملموس و قابل مشاهده باشد. رهبر معظم انقلاب به‌صراحت در این‌باره مى‌فرمایند: «خب، کارهاى مثبتى هم شده، منتها همواره در ذهن همه‌ى ماها باید باشد که آن‌چیزى را بیان بکنیم که وقتى مردم به واقعیّت زندگى خودشان نگاه مى‌کنند، تصدیق کنند آن‌را، یعنى ببینند که واقعاً همین‌جور است.»

4. کاهش تورم، خروج از رکود، بهبود اشتغال‌

یکى از توصیه‌هاى مکرر رهبر معظم انقلاب به مسؤولان اجرایى کشور، مسأله تورم و رکود و اشتغال است. ایشان در این‌باره بارها و بارها به مسؤولان کشور به‌خصوص مسؤولان اجرایى تذکر و توصیه داشته‌اند به‌نحوى‌که یکى از پر تکرارترین توصیه‌هاى ایشان به مسؤولان کشور، مسائل اقتصادى و تولید داخلى و توجه به کار و سرمایه ایرانى بوده و هست.

5. غافل نشدن از دشمنى‌هاى آمریکا و صهیونیست‌ها

یکى از توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به دولت کنونى که بارها و بارها تکرار شده است، این است که دولت از دشمنى دشمنان غافل نشود و به دشمن اعتماد نکند و مراقب کارشکنى و نیرنگ آن‌ها باشد. ایشان بیان داشته‌اند: «اعتقاد ما این است که دشمنیِ رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی یا دولت ایالات متّحده‌ی آمریکا با ما از اوّل تا حالا هیچ کم نشده.»

6. انقلابى باشید و موضع انقلابى بگیرید

توصیه مهم و پرتکرار دیگر رهبر معظم انقلاب به مسؤولان کنونى کشور، مسأله انقلابى بودن است. این توصیه به‌حدى تکرار شده است که شاید یکى از مهم‌ترین دغدغه‌هاى کنونى رهبر معظم انقلاب را بتوان انقلابى بودن و انقلابى ماندن و انقلابى فکر کردن و انقلابى عمل کردن مسؤولان مختلف کشور به‌خصوص مسؤولان اجرایى دانست. رهبر معظم انقلاب در توصیه به مسؤولان دولت کنونى به‌صراحت بیان مى‌دارند: «در اتّخاذ مواضع انقلابى، باید صراحت داشت؛ یعنى رودربایستى نکنیم. مواضع انقلابى را، مبانى امام بزرگوار را صریح بیان کنیم، خجالت نکشیم، رودربایستى نکنیم، ترس نداشته باشیم.»

7. توجه به نفوذ دشمن و جدى گرفتن خطر نفوذ

توصیه مهم و پرتکرار دیگر رهبر معظم انقلاب به مسؤولان کنونى کشور، مسأله نفوذ و خطر آن است. تقریبا در 8 سخنرانى متوالى و بیش از 10 سخنرانى با فاصله دیگر، رهبر معظم انقلاب اسلامى از نفوذ و خطر آن و آسیب‌هاى مختلفى که ممکن است از نفوذ دشمن به مراکز تصمیم‌گیرى و تصمیم‌سازى نظام ایجاد شود، سخن گفته‌اند. این میزان از تکرار و تأکید نشان از مهم بودن خطر و احتمال وقوع آن مى‌دهد. رهبر معظم انقلاب به‌صراحت متذکر مى‌شوند که دشمنان «در صدد نفوذند، در صدد رخنه کردنند؛ این رخنه از جاهاى مختلفى ممکن است باشد؛ مواظب باشید.»

8. حفظ شتاب علمى کشور

حفظ شتاب علمى کشور توصیه پرتکرار دیگر رهبر انقلاب است که مخاطب اصلى آن مسؤولان اجرایى کشور هستند.

9. اهمیت فرهنگ و خطر رهاسازى و لاابالى‌گرى در فرهنگ‌

اهمیت مسأله فرهنگ براى رهبر معظم انقلاب به‌حدى است که ایشان در جمع هیأت دولت مى‌فرمایند: «مسأله‌ى دیگر، مسأله‌ى فرهنگ است. خب دوستانى که اینجا تشریف دارید و به‌خصوص مسؤولین فرهنگى کشور و خود آقاى رئیس‌جمهور محترم، حساسیّت این حقیر را نسبت به مسأله‌ى فرهنگ مى‌دانند. گاهى اوقات مشکلات فرهنگى موجب شده که من شب خوابم نبرده؛ به‌خاطر مسائل فرهنگى؛ یعنى اهمّیّت مسائل فرهنگى این‌جور است... . رهاسازى فرهنگ اصلاً جایز نیست. مدیریّت فرهنگ یک کار بسیار لازم است؛ و مدیریّت هم باید بر مبناى شعارهاى انقلاب و مبانى انقلاب باشد.»

10. اقتصاد مقاومتى و رعایت صحیح آن، با جدیت و بدون ظاهرسازى‌

چنان‌که ذکر شد، رهبر معظم انقلاب بر مسأله اقتصاد تأکید جدى داشته و دارند. در این میان باید توجه داشت که در اقتصاد مقاومتى باید از ظاهرسازى و گزارش‌هاى خلاف خوددارى کرد و با گزارش اقدامات خوب و صحیح انجام‌شده، زمینه تداوم این مسیر را فراهم کرد. رهبر معظم انقلاب در این‌باره مى‌فرمایند: «اولویّت سوّم که از همه فعلى‌تر و نقدتر است، مسأله‌ى اقتصاد است... دوستان دولت هم گزارشهایى به من دادند که من شخصاً و زباناً از آقاى جهانگیرى تشکّر کردم، آن‌وقتى که ایشان به پانزده دستگاه ابلاغ کردند که این‌کارها را، این وظایف را باید انجام بدهید. بعد هم حالا یک گزارش مفصّلى فرستادند که البتّه براى من خلاصه کردند آن گزارش را و تماماً خواندم، نگاه کردم. کارهایى که انجام گرفته در زمینه‌ى اقتصاد مقاومتى، بعضى‌هایش کارهاى مقدّماتى است؛ حالا مثالهایش را بخواهم بزنم طول مى‌کشد، وقت مى‌گذرد؛ بعضى از کارهایى که گزارش شده، مربوط به بندهاى اقتصاد مقاومتى نیست، اگرچه حالا ارتباط داده شده امّا کارهاى جارى دستگاه‌ها است؛ بالاخره دستگاه‌ها یک کارهاى جارى دارند و این‌ها را به شما گزارش کردند که این‌کارها را ما کردیم؛ این‌ها آمده جزو کارنامه‌ى دستگاه‌ها در زمینه‌ى اقتصاد مقاومتى؛ درحالى‌که این نیست. بعضى از کارها هم ارتباطى اصلاً به بندهاى اقتصاد مقاومتى ندارد؛ این مقدار کافى نیست.»

11. توجه به تنظیم صحیح برنامه ششم‌

از دیگر توصیه‌هاى رهبر معظم انقلاب به دولت کنونى، تنظیم صحیح و همگام با اقتصاد مقاومتى برنامه ششم است: «برنامه‌ى ششم را هرچه زودتر بایستى ان‌شاءالله فراهم بکنید و همین‌طور که عرض کردیم، به‌طور کامل منطبق بر اقتصاد مقاومتى و زودتر به مجلس بدهید. چون به نظر من امسال باید تصویب بشود، یعنى باید هرچه زودتر این‌کار انجام بگیرد.»
Share/Save/Bookmark