توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 43088
دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۹
نگاهی به رشته‌های کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ - (۸)
شنای ایران و ۱۷ ساله‌ای که با سهمیه اهدایی به دنبال ارتقای رکورد ملی است
آریا نسیمی شاد در حالی تنها نماینده شنای ایران در بازی‎های المپیک ۲۰۱۶ برزیل خواهد بود که تنها هدفش از این حضور تلاش برای بهبود رکورد ملی ایران است.
شنای ایران و ۱۷ ساله‌ای که با سهمیه اهدایی به دنبال ارتقای رکورد ملی است
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، تیم ملی شنای ایران که 5 شناگر در ترکیب آن حضور داشتند، با پیش رو داشتن مسابقات انتخابی المپیک 2016 ریو، پس از سپری کردن تمرینات داخلی، برای برپایی اردویی یک ماهه راهی مجارستان شدند. پایان این اردوی تدارکاتی مصادف با مسابقات کسب سهمیه المپیک می‎شد.

شنا، ناتوان در کسب سهمیه

رقابت‎های انتخابی المپیک بوداپست مجارستان نهم تیر ماه 1395 آغاز شد.هیچ کدام از 5 شناگر کشورمان نه تنها نتوانستند ورودی المپیک را به دست بیاورند، حتی در جابه‎جایی رکوردهای ملی هم ناکام ماندند تا بر اساس آن چیزی که پیش‌بینی‎ می‎شد، کسی نتواند ورودی المپیک را به دست بیاورد.

یک شناگر المپیکی به لطف وایلد کارت

پیش از برگزاری مسابقات کسب سهمیه، فدراسیون جهانی شنا اعلام کرده بود که اگر ورزشکاران ایران موفق به کسب سهمیه المپیک نشوند، وایلد کارتی (سهمیه اهدایی) به شنای ایران داده می‎شود. بر همین اساس و پس از ناکامی شناگران ایران در کسب سهمیه مستقیم بازی‎های المپیک، فدراسیون جهانی شنا از «آریا نسیمی شاد» ملی پوش 17 ساله کشورمان به صورت رسمی دعوت کرد. دلیل این انتخاب فدراسیون جهانی حضور نسیمی‎شاد در مسابقات جهانی کازان بود، البته شنای ایران کسب این سهمیه را مدیون روابط خوب مدیران فدراسیون شنای کشورمان با فدراسیون جهانی است.

نسیمی‌شاد؛ 17 ساله‌ای در جمع بزرگان

نسیمی‌شاد با رکورد 2 دقیقه و 20 ثانیه و 22 صدم ثانیه به بازی‌های المپیک راه یافت. بهترین زمان ثبت شده توسط او در این ماده 2 دقیقه و 18 ثانیه و 88 صدم ثانیه است. او با این رکورد با وجود سن کمش رکورددار بزرگسالان ایران هم هست.

نسیمی‌شاد در المپیک باید در مجموعه ورزش‌های آبی شهر ریودژانیرو و در استخری با گنجایش 14000 نفر با 38 شناگر برتر جهان مسابقه بدهد. مدافع عنوان قهرمانی در این ماده شناگر پرقدرت مجارستانی است. «دنیل گیورتا» که المپیک 2012 را با قهرمانی این ماده به یاد می‌آورد با ثبت زمان 2:08:10 جواز حضور در ریو 2016 را کسب کرده است. گیورتا در این ماده تا کنون یک طلا و یک نقره از المپیک به خانه برده است. او در صورت قهرمانی در ریو 2016 یکه تاز تاریخ این ماده لقب می‌گیرد.

آریا نسیمی شاد به خوبی می‌داند در چه میدانی قرار است حضور پیدا کند. او می‎داند رکوردهایش با دنیا فاصله دارد و نمی‎‎تواند حتی از مرحله گروهی صعود کند اما با این حال جوان شنای ایران به دنبال ارتقای رکورد ملی که در اختیار خودش قرار دارد، است. او آینده روشنی دارد و امید است که مسئولان ورزش کشور فکر و البته برنامه مناسبی برای این جوان داشته باشند.

شنایی که همین است و بس

المپیک 2012 لندن پس از اینکه یکی از تیراندازان ایران رتبه نامناسبی کسب کرد و تقریبا در بین نفرات آخر قرار گرفت. پیام‎های طنز آمیزی با حالت کنایه در شبکه‎های اجتماعی ردوبدل شد که نکند وقتی تیراندازمان آخر شده است، شناگرمان غرق شود. پیام‎های طنزی که گواه از واقعیتی تلخ داشت. پتانسیل شنای ایران، کشوری با حدود 80 میلیون نفر جمعیت کسب یک سهمیه اهدایی آن هم به خاطر روابط نیست. قطعا شنای ایران پتانسیل بالایی خواهد داشت اما مشکلات سخت‎افزاری و محدودیت‎های مالی و صد البته کم توجهی مسئولان ارشد ورزش کشور به این رشته ورزشی باعث شده است که یک سهمیه اهدایی در این رشته پرمدال را افتخار قلمداد کنیم.
Share/Save/Bookmark