توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63257
يکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۱
عطوان: عراق هرگز در مقابل باج‌خواهی مالی و نظامی آمریکا تسلیم نمی‌شود
مخالفت دولت آمریکا با درخواست رسمی عراق مبنی بر عقب‌نشینی و پاسخ وقیحانه مبنی بر بررسی گسترش حضور ناتو بدان معناست که آمریکا همچنان با عراق به عنوان یک قدرت اشغالگر سر و کار دارد و به حاکمیت عراق هیچ توجهی نمی‌کند و دولت آن را به رسمیت نمی‌شناسد.
عطوان: عراق هرگز در مقابل باج‌خواهی مالی و نظامی آمریکا تسلیم نمی‌شود
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» را به اصرار آمریکا به حضور نظامی اشغالگرانه در خاک عراق اختصاص داده است.

عطوان مثل همیشه تیتر مقاله خود را با چند سوال آغاز کرد و نوشت: «مخالفت آمریکا با درخواست عراق مبنی بر عقب‌نشینی فوری و اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره طرح گسترش ماموریت ناتو در این کشور اشغالگری جدیدی ایجاد می‌کند... آیا ساعت مقاومت فرا رسیده است؟ چرا ما اعتقاد داریم که ترامپ کسی است که باید هزینه این دو تجاوز جدید و قدیم را بپردازد نه عراقی‌ها؟»

عطوان نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا حق ندارد که درخواست رسمی دولت عراق مبنی بر عقب‌نشینی تمامی نیروهای آمریکایی از عراق را رد کند؛ چرا که این امتناع مغایر با تصمیم پارلمان و توافقنامه امضا شده میان دو طرفی است که بستر قانونی را برای استقرار 5300 سرباز آمریکایی جهت ارائه خدمات آموزشی و کمک به نبرد با گروه تروریستی داعش فراهم کرده است. حالا عراق دیگر به این کمک از سوی یک دولت متجاوز و اشغالگر نیازی ندارد و داعش فروپاشیده است.

جدی‌تر از این امتناعی، که وجود نیات خصمانه بلندمدت آمریکا مقابل عراق و سرتاسر منطقه را مورد تایید قرار می‌دهد، دو موضوع اصلی است:

نخست: اظهارات وزیر خارجه آمریکا که اعلام کرد طرحی برای گسترش حضور ناتو در عراق را بررسی می‌کند، این به معنای اعزام نیروها و سازو کارهایی جدیدی است که پارلمان و دولت عراق را به چالش می‌کشد و همچنین تهاجم قبلی را به بهانه‌های دروغین جدید تکرار می‌کند.

دوم: اظهارات دونالد ترامپ در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی مورد علاقه خود «فاکس‌نیوز» است، که طی آن گفت: «اگر عراق از ما بخواهد عقب‌نشینی کنیم پس آن باید پولی را که در این کشور از دست داده‌ایم بپردازد در غیر این‌‌صورت در آنجا خواهیم ماند.»

درخصوص مورد اول، یعنی مخالفت دولت آمریکا با درخواست رسمی عراق مبنی بر عقب‌نشینی و پاسخ وقیحانه مبنی بر بررسی گسترش حضور ناتو می‌توان گفت که آمریکا همچنان با عراق به عنوان یک قدرت اشغالگر سر و کار دارد و به حاکمیت عراق هیچ توجهی نمی‌کند و دولتی را که بعد از تهاجم به عراق بر مردم این کشور تحمیل کرد را به رسمیت نمی‌شناسد.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر مستعفی عراق بر حق بود زمانی‌که به آمریکایی‌ها هشدار دارد که بدون اجازه دولت عراق نیروها و تجهیزات وارد نکنند و بالگردهای آمریکایی در آسمان عراق پرواز نداشته باشند. این اقدامات به مثابه اهانت به دولت و ملت عراق است؛ اقداماتی اینچنینی که پیش از آن با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیر خارجه آن به عراق و بازدیدشان از پایگاه «عین الاسد» در ایام تعطیلات اعیاد شکرگزاری و میلاد حضرت مسیح صورت گرفت آن هم بدون اطلاع قبلی به دولت عراق. این بدان معناست که دست‌کم گرفتن دولت عراق و توهین به آن زایش تحولات اخیر نیست.

اما درخصوص مورد دوم، یعنی درخواست ترامپ از دولت عراق مبنی بر پرداخت هزینه‌های اشغالگری و تهاجم آمریکا به عراق، این اهانت به عراق و عقل بشری نیز است. تهاجم و سپس اشغالگری به درخواست عراق انجام نشده است و نمودار تجاوزی به بهانه‌هایی کاذب است و طرفی که باید( هزینه) به عراقی‌ها بپردازد آمریکای اشغالگر است که افزون بر 12 سال محاصره علیه عراق را تحمیل کرده و باعث شهادت بیش از 2 میلیون عراقی، خواه به دلیل گرسنگی و خواه به دلیل حملات و بمباران‌های موشکی شده است که تاثیرات سرطانی این حملاتی، که با بمب اورانیوم انجام می‌شد همچنان جان هزاران بیمار عراقی را می‌گیرد.

این آمریکا است که این بحران‌های منطقه را ایجاد کرده است خواه به دلیل اشغال آن یا عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای با ایران به تحریک اسرائیل، خواه با ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایرانی و همرزم عراقی‌اش «ابومهدی المهندس» نایب رئیس هیئت الحشد الشعبی. بازداشت شبکه جاسوسی مشتکل از 3 نفر در فرودگاه بغداد، که به آمریکا اطلاعاتی درباره سفر این دو شهید با هواپیمای مسافربری عادی از دمشق دادند، اطلاعات زیادی را درباره این موضوع حتما فاش خواهد کرد.

ملت بزرگ عراق، که با نیروی مقاومت نیروهای آمریکایی را در اوایل سال 2011 اخراج کردند این اقدامات قهرمانانه را بار دیگر تکرار خواهند کرد درست همانطور که برادران آنها در افغانستان و دوستان‌شان در ویتنام انجام دادند و روزی خواهد رسید که به دولت عراق برای خروج ایمن از این کشور التماس می‌کنند.

آمریکا نمی‌تواند و نباید شأن و کرامت ملت‌ها را زیر پا بگذارد و حاکمیت آنها را نقض کند و نمادشان را با چنین روش تحریک‌آمیز بکُشد و در مقابل، با پاسخی خصمانه مواجه نشود. هر سخنی که درباره عظمت نیروهایش از سوی برخی‌ها گفته می‌شود فریبی است که باید با تمام ابزار در مقابل آن ایستاد. آمریکا که شکست خورد و به شکل حقیرانه‌ای از عراق در سال 2011 اخراج شد، می‌خواهد بار دیگر اشغالگری خود را در شرایط فعلی اعمال کند، اگر آمریکا در جریان تهاجم نخست خود( به عراق) حداقل 6 تریلیون دلار از دست داد ممکن است همین رقم مبلغ را در جریان تلاش‌های جاری‌اش برای تهاجم دوم نیز از دست بدهد. آمریکا الان ضعیف‌تر شده است و در تمامی جنگ‌های اقتصادی و نظامی با شکست مواجه می‌شود و دیگر تنها قدرت سلطه‌گر بر جهان نیست.

عراق هرگز در مقابل این باج‌خواهی مالی و نظامی آمریکا تسلیم نمی‌شود و نباید که تسلیم شود؛ چرا که آن جمهوری موز و یا دولتی که به شرط حمایت آمریکا تاسیس شد و دوام یافته است، نیست. بلکه عراق کشوری با تمدنی بیش از 8 هزار ساله است که ملت آن آراسته به خصوصیات عزت، کرامت، غرور ملی، دینی و اخلاقی است و با تمام ابزارها در مقابل اشغالگری آمریکا خواهد ایستاد و شهیدانی تقدیم خواهد کرد همانگونه که در جریان تجاوز نخست آمریکا، با کرامت، شجاعت و مردانگی انجام دادند.
Share/Save/Bookmark