توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64797
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۰
یک خبر، چند پرسش؛
معضلی به نام ماسک
معضلی به نام ماسک
پنج ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می گذرد، اما هنوز معضلی به نام "ماسک" حل نشده است؛ از در دسترس نبودن ماسک ارزان گرفته تا شایعات پخش ماسک های استفاده شده، از کسانی که به استفاده از ماسک اعتقادی ندارند تا اجبار در استفاده از ماسک و البته نبود همیشگی نظارت.

به گزارش ایسنا، با انتشار شیوع ویروس کرونا در کشور انواع و اقسام نکات بهداشتی درست و نادرست پخش شد. سازمان بهداشت جهانی که ابتدا استفاده از ماسک را تنها برای مبتلایان به کووید-۱۹ توصیه می کرد، پس از چند ماه به دلیل آنچه باقی ماندن قطرات ویروس در هوا، انتقال آن از طریق سرفه و عطسه، حضور در محیط های بسته و کنار هم بودن طولانی مدت عنوان شد، استفاده از ماسک را برای همه یک الزام دانست.

مسئولان بهداشت و درمان ایران هم در یک ماه گذشته تقریبا هر روز بر لزوم استفاده همه مردم از ماسک تاکید کرده اند. لزوم استفاده از ماسک حتی در بیانات رهبر انقلاب اسلامی هم مورد تاکید قرار گرفت و از طرفی رئیس جمهور در تمامی جلسات اخیر خود به استفاده از ماسک اشاره می کند. صداوسیما و سایر رسانه ها هم با هشتگ "من ماسک می زنم" تلاشی را برای همگانی کردن فرهنگ استفاده از ماسک در شرایط کرونایی آغاز کردند.

با وجود تمام این اتفاقات و اطلاع رسانی ها، اما مشکلات جدی درباره این موضوع وجود دارد؛ بسیاری از مردم توانایی تهیه هر روز ماسک را ندارند، عده ای هنوز خطر کرونا و لزوم استفاده از ماسک را جدی نگرفته و به توصیه ها درباره استفاده از ماسک توجه نمی کنند، قیمت ماسک نوسانات جدی دارد، نظارتی بر اجبار استفاده از ماسک در اماکن عمومی صورت نمی گیرد، پروتکل یکسان و واحدی درباره استفاده از ماسک تدوین نشده است و... با توجه به موارد اشاره شده، پرسش های مختلفی درباره این موضوع مطرح می شود:

۱. با توجه به گفته های برخی مسئولان درباره تولید میلیونی ماسک در کشور، چرا ماسک ارزان قیمت و با تسهیلات ویژه، در اختیار اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه قرار نمی گیرد؟

۲. آیا کنترل و نظارت دقیقی بر عرضه ماسک و قیمت آن وجود دارد یا مثل بسیاری دیگر از اقلام، دلالان در حال کنترل قیمت ها هستند؟

۳. گفته شد که استفاده از ماسک در اماکن عمومی مثل اتوبوس، مترو و .. اجباری است در حالی که دیده می شود این افراد بدون هیچ منعی در اماکن عمومی بدون استفاده از ماسک حاضر می شوند. آیا نظارت جدی و دقیقی در این زمینه وجود دارد و نوع برخورد با کسانی که ماسک نمی زنند چگونه خواهد بود؟

۴. درحال حاضر بدلیل استفاده حداکثری، ماسک با قیمت ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان در حال خرید و فروش است که اگر به صورت متوسط قیمت آن را ۱۵۰۰ تومان در نظر بگیریم هر فرد باید ماهانه حدود ۵۰ هزار تومان به خرید ماسک اختصاص دهد. با توجه به وضعیت اقتصادی مردم آیا این فشار مضاعفی به برخی اقشار کم درآمد وارد نمی کند و نباید راهکار مناسبی از سوی مسئولان برای آن اندیشیده شود؟

۵. چرا یک دستورالعمل مشخص و البته با ضمانت اجرایی برای استفاده از ماسک ابلاغ نشده است؟

۶. آیا بهتر نیست ابتدا ماسک مورد نیاز همه مردم با قیمت مناسب تضمین و پس از آن مثل بسیاری از کشورها افرادی که ماسک نمی زنند جریمه شوند؟

۷. با توجه به قیمت ماسک و عدم توانایی برخی از مردم در تهیه روزانه ماسک های یک بار مصرف، آیا استفاده از ماسک های دست ساز و پارچه ای واقعا راهکار مناسبی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا است؟

۸. چرا برای کودکان که ناقلان خاموش به حساب می آیند و البته موارد متعددی از فوت بر اثر ابتلا به کرونا در آنها مشاهده شده، ماسک مخصوص تولید نمی شود؟

۹. در اسفند ۹۸ اخباری مبنی بر دستگیری برخی محتکرین اقلام بهداشتی منتشر شد. نتیجه آن بازداشت ها چه شد و آیا با دیگر محتکرانی که همچنان اقلام بهداشتی مثل ماسک را انبار می کنند برخوردی می شود؟

۱۰. شاید اساسی ترین سوال این است که با وجود همه هشدارها، خواهش ها و توصیه ها بر لزوم استفاده از ماسک در شرایط کنونی، چرا هنوز عده ای از مردم ماسک نمی زنند؟ آیا نمی توان چنین افرادی را قاتلان خاموش نامید؟

*شما مخاطبان ایسنا هم می‌توانید پرسش‌ها و نظرات خود را درباره این موضوع در بخش نظرات مطرح کنید.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark