توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36419
پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴
تایید مرگ نخستین ایرانی قربانی بیماری تب کریمه کنگو
رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با تایید مرگ نخستین ایرانی قربانی بیماری تب کریمه کنگو گفت: این بیماری هنگام ذبح حیوان و آلوده شدن فرد با خون، ترشحات و امحاء و احشاء حیوانات به انسان می‌شود.
تسنیم: محمدمهدی گویا با اشاره به اینکه در دو هفته گذشته ۲ مورد ابتلای بیماری تب کریمه کنگو در انسان در شهرهای چالوس و نوشهر گزارش شده است، عنوان کرد: مورد اول کشاورزی ۳۹ ساله در چالوس بوده است که وقتی پی به بیماری گوسفند اش می‌برد ، بدون این که مراتب را به سازمان دامپزشکی گزارش کند ، آنها را ذبح و از گوشت گوسفندان نیز استفاده می کند.

گویا افزود: این کشاورز بعد از ۵ روز از این اقدام ، دچار علائم بیماری تب کریمه کنگو می شود و تا ۲ روز نیز به این مساله اهمیت نداده و بعد از ۲ روز ، ابتدا در بیمارستان چالوس و سپس در بیمارستان تخصصی ساری تحت شرایط ویژه بستری می شود و متاسفانه به دلیل مراجعه دیرهنگام ، اقدامات درمانی موثر واقع نشده و بیمار فوت می‌کند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در ادامه افزود: مورد دوم مردی ۸۵ ساله در نوشهر بود که به دلیل ذبح دام و تماس مستقیم با دام آلوده و عدم رعایت نکات بهداشتی، مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو می‌شود.

گویا گفت: خوشبختانه بیماری این فرد به موقع تشخیص داده شده و تحت درمان قرار می‌گیرد و در حال حاضر حال عمومی این بیمار خوب است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق دام به انسان انتقال پیدا می‌کند، گفت: این بیماری از طریق کنه‌های موجود روی بدن دام و تماس انسان با دام ممکن است مورد گزش قرار گیرد منتقل می‌شود.

گویا افزود: همچنین این بیماری هنگام ذبح حیوان و آلوده شدن فرد با خون، ترشحات و امحاء و احشاء حیوانات به انسان می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: ذبح دام باید در کشتارخانه و نه در مکان‌های دیگر صورت پذیرد و رعایت نکات بهداشتی هنگام ذبح مانند پوشیدن لباس مناسب، دستکش و چکمه ضروری است.

وی همچنین عنوان کرد: وقتی بیماری مشکوک به ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو شد باید تحت شرایط ویژه نگهداری شود و درمان دارویی برای او آغاز شود.

گویا همچنین به کادرهای پزشکی که وظیفه مراقبت از بیماران را بر عهده دارند، توصیه کرد: نکات بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند چرا که این بیماری می‌تواند در اثر تماس با خون و ترشحات بدن از طریق دام به انسان انتقال یابد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه این بیماری در مازندران به دلیل اقدام سریع و انجام مقررات ویژه کادرهای بهداشتی باعث شد که کسی به این بیماری مبتلا نشود و مراقبت از بیماری با هماهنگی سازمان دامپزشکی کماکان ادامه یابد.
Share/Save/Bookmark