توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 61079
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۲
ارتباط FATF و نوسانات قیمت ارز چیست؟
در حالی که وزیر خارجه آمریکا صریحا خواستار تصویب پالرمو و CFT توسط ایران شده است، یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب حامی FATF ادعا کرده است دشمن می‌داند اگر حرفی به مسؤولان ما بزند، ایران لج می‌کند و به این کنوانسیون‌ها نمی‌پیوندد!
ارتباط FATF و نوسانات قیمت ارز چیست؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز، سید مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان در تاریخ 26 خردادماه، نکاتی در توجیه پیوستن به کنوانسیون های مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF یعنی کنوانسیون های CFT و پالرمو مطرح کرده است که در ادامه به نقد و بررسی آنها می پردازیم:

*دشمن فهمیده است که ما لج می کنیم!
هاشمی طبا در ابتدای سرمقاله خود درباره درخواست وزیر خارجه آمریکا برای تصویب لوایح FATF مدعی شده است: «این کشورها دریافته‌اند که اگر حرفی به مسئولان ما بزنند و آن‌ها را به انجام کاری بخوانند، مسئولان ما به نوعی لج می‌کنند و در نتیجه آنها با این سخنان یک فضای تبلیغاتی ایجاد می‌کنند تا ایران به این کنوانسیون‌ها نپیوندد».

اگر بخواهیم این استدلال را بپذیریم، پس مثلا هنگامی که دشمن از ما می خواهد توسعه صنعت موشکی را کنار بگذاریم، یعنی توسعه صنعت موشکی ما به نفع آن هاست! و ما برای تامین منافع خودمان، باید صنعت موشکی را تعطیل کنیم! یا مثلا وقتی که دشمن از ما می خواهد که حضور و نقش آفرینی در منطقه نداشته باشیم یعنی حضور منطقه ای ما به نفع آن هاست! پس ما برای تامین منافع خودمان باید نیروهایمان را از منطقه فرابخوانیم!

چنین اظهاراتی نشان می دهد که دست موافقین FATF در عرصه استدلال کارشناسی به شدت خالی است.

*اقتصاد مقاومتی یعنی شرایط و قوانین بازی در اقتصاد جهانی را بپذیریم!
در ادامه این یادداشت، هاشمی طبا نوشته است: «به گمان من وقتی ما وارد اقتصاد جهانی شدیم و خواهان باقی‌ماندن در آن هستیم، باید شرایط و قوانین بازی را بپذیریم. در اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب روی آن تأکید دارند، به این مسأله اشاره شده است».

مسلما هیچ کس با توسعه روابط خارجی اقتصادی مخالف نیست اما اعتماد کردن به دشمن و گره زدن ریشه حل مشکلات اقتصادی کشور به خارج اشتباهی است که در چند سال اخیر در ماجرای برجام تجربه شد و نتیجه ای جز خسارت محض عاید کشور نشد. رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با رئیس دولت یازدهم و اعضای هیئت دولت در تاریخ 6 شهریورماه 92 در این باره فرمودند: «نگاهمان به بیرون نباشد. این، توصیه‌ی ماست. نمی­شود از دشمن انتظار دوستی و محبّت و صمیمیّت داشت. نمی­گوییم از اینها استفاده نکنید، امّا می­گوییم اعتماد نکنید، چشم به آنجا ندوزید، چشم به داخل بدوزید. کلید حلّ مشکلات اینجا است؛ یعنی در درون کشور و امکانات داخلی کشور».

از سوی دیگر، آیا اقتصاد جهانی فقط همین چند کشور خاص اروپایی و آمریکا هستند؟! کشورهای دیگر جهان و به خصوص کشورهای منطقه و همسایه جزء اقتصاد جهانی محسوب نمی شوند؟ کشورهایی که اتفاقا ظرفیت بالایی در گسترش تعاملات تجاری و اقتصادی برای ما دارند. چرا هاشمی طبا که از حامیان جدی دولت است. یکبار از عملکرد ضعیف وزارت خارجه در عرصه دیپلماسی اقتصادی و اجرای بند 12 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی (گسترش پیوندهای راهبردی اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه) سوال نمی پرسند؟

*بی توجهی به FATF، عامل رشد نرخ ارز و بالارفتن قیمت ها؟
هاشمی طبا در انتهای این یادداشت نوشته است: «یقیناً اگر به ضرب‌الاجل FATF بی‌توجهی شود، شاهد رشد نرخ ارز و بالا رفتن قیمت‌ها خواهیم بود».

اتفاقا به دلیل کارکرد شفاف سازی کنوانسیون های مرتبط با FATF برای طرف های خارجی، در صورت تصویب آنها نرخ ارز افزایش پیدا خواهد کرد. اتفاقی که در زمستان 96 رخ داد و اطلاعات صرافی هایی که نقش ویژه ای در دور زدن تحریم ها داشتند، به دلیل درخواست کشورها در قالب همکاری با FATF لو رفت و یکی از عوامل مهم افزایش نرخ ارز بود. ضمنا ما در شرایط تحریمی برای تامین ارز و کالاهای ضروری مورد نیاز مردم اقدام به «دور زدن تحریم‌ها» می کنیم، کاری که در ادبیات کنوانسیون پالرمو از آن تحت عنوان «قاچاق و پولشویی» یاد می شود. به عبارت دیگر، در صورت پیوستن به کنوانسیون پالرمو هویت واقعی بسیاری از افراد و شرکت های دورزننده تحریم لو می رود و در این صورت قطعا ورود ارز و کالاهای ضروری مردم به کشور به مشکل می خورد و در نهایت نرخ ارز و گرانی کالاها بیشتر خواهد شد و سفره معیشت مردم تنگ تر!

موضوع مهمی که در این روزها باعث چالش برانگیزتر شدن مسئله FATF شده و یادداشت هاشمی طبا یکی از مصادیق آن است، برخورد سیاسی و پروپاگاندای تبلیغاتی حامیان FATF با موضوع لوایح مرتبط با این نهاد بین الدولی است. با وجود این که حامیان FATF دستشان از استدلال‌های کارشناسی کوتاه است تلاش می‌کنند با فضاسازی‌های رسانه‌ای، افکار عمومی را با خود همراه کرده و از طریق فشار افکار عمومی، در رأی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح مربوط به FATF تأثیر بگذارند. در حالیکه با بررسی های صورت گرفته در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کنوانسیون پالرمو و CFT، اکثر اعضای مجمع که در پیوستن یا نپیوستن به این کنوانسیون­ها تردید داشتند، به جمع مخالفین اضافه شدند.
Share/Save/Bookmark