توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 32305
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۱
الاخبار خبر داد
شروط آمریکا برای تجهیز ارتش لبنان؛ مشارکت حزب الله در مبارزه با تروریسم ممنوع
روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی به بررسی شروط آمریکا برای تجهیز ارتش لبنان پرداخت و یکی از شرایط آن را عدم مشارکت حزب الله در مبارزه با تروریسم اعلام کرد.
شروط آمریکا برای تجهیز ارتش لبنان؛ مشارکت حزب الله در مبارزه با تروریسم ممنوع
به گزارش خبرگزاری خط نیوز به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، دولت آمریکا برای ادامه کمک‌های خود به مؤسسات نظامی لبنان شروطی مداخله‌جویانه را تعیین و به ارتش لبنان نسبت به تعامل با حزب‌الله به عنوان شریکی در مبارزه با تروریسم و تکفیری‌ها هشدار داده و به صورت ضمنی اعلام کرده که ادامه این مشارکت بر حمایت‌های آمریکا از مؤسسات نظامی لبنان تأثیر خواهد داشت.

سفر ماتیو اسپنس مشاور دوم وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه که هفته قبل به لبنان انجام شد، اولین سفر از نوع خود نبود، اسپنس در این سفر فرصت دیدار با رئیس جمهور لبنان را پیدا نکرد، اما با بیشتر طرف‌های سیاسی یا امنیتی این کشور دیدار کرد. همین موضوع باعث شد یکی از مسئولان لبنانی که با این هیئت دیدار کرده، این سفر را یکی از مهم‌ترین مسائل هفته گذشته بداند با اینکه رسانه‌ها آن توجه زیادی نداشتند.

اخباری که از این دیدار منتشر شد، دال بر این است که هیئت آمریکایی در برابر تمام دیدار کنندگان خود از جمله جان قهوه‌چی فرمانده ارتش لبنان بر حمایت کشورش از مؤسسات نظامی لبنان تأکید دارد، اما در پشت پرده این دیدارها سیاستمدار آمریکایی نسبت به حضور ارتش لبنان در کنار حزب ‌الله برای مبارزه با تروریسم هشدار داده و مدعی است که حزب ‌الله لبنان مانع از تکمیل روند تشکیل دولت در این کشور می‌شود. این هیئت بارها تکرار کرده که "موفقیت ارتش در مبارزه با گروه‌های مسلح در منطقه عرسال مدیون آمریکا است "

این هیئت به صورت تلویحی تجهیز ارتش لبنان را مشروط به عدم همکاری با حزب‌ الله قرارداد. اسپنس در این راستا هشدار داد: ارتش لبنان نمی‌تواند با حزب‌الله به عنوان یک شریک در مبارزه بر ضد تکفیری‌ها همکاری کند؛ چرا که این روند هر دو طرف را در یک مرکز قرارداد و به آن‌ها قدرت می‌دهد. ارتش امکاناتی دارد که در نزد حزب ‌الله وجود ندارد، امکاناتی که آمریکا به ارتش داده، روس‌ها و ایرانی‌ها نمی‌توانند مانند آن را تأمین کنند، از جمله موشک‌های هیلفایر و سامانه‌های تکنولوژیک مربوط به رصد . وی مدعی شد امکاناتی که آمریکا می‌تواند در مبارزه با تروریسم هم‌پیمانان خود بدهد، هیچ طرف دیگری قدرت تامین آن را ندارد.

این مسئول آمریکایی که گفته می‌شود مأموریتش تنها منحصر به تکمیل روند پیچیده آمریکا در طرح حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی در راستای مبارزه با تروریسم و مراقبت از مرزها است، از برخی از مسئولان لبنانی شنیده که از ادامه حمایت‌های آمریکا از مؤسسات نظامی استقبال می‌کنند و خواستار افزایش سهم ارتش این کشور از بودجه سالیانه فدرال آمریکا هستند.

البته برخی دیگر از دیدارکنندگان با هیئت آمریکایی می‌گویند که آن‌ها دو مأموریت دیگر نیز دارند، مأموریت اول تشریح مواضع آمریکا نسبت به حوادث سوریه و ارزیابی اوضاع بشار اسد رئیس جمهور این کشور است. مأموریت دوم اعلام پیام غیررسمی ممنوعیت همکاری با حزب الله به دولت لبنان است که خواستار کمک‌های بیشتر مالی از آمریکا است. برخی منابع اعلام کردند که یکی از مسئولان لبنانی در جریان نشست با این هیئت از میزان بسیار کم کمک‌های آمریکا به ارتش لبنان انتقاد کرده و به‌عنوان مثال گفته که اردن در سال جاری از آمریکا یک میلیارد دلار کمک دریافت کرده، اما این مبلغ برای لبنان تنها ۷۰ میلیون دلار بوده است.
Share/Save/Bookmark