توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65165
دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۸
حمله دلی به بیزینس!
در حالی که مساله مدیریت شبکه نمایش خانگی به مجادله‌ای جدی در فضای رسانه‌ای تبدیل شده، انتقاد سعید راد، بازیگر سریال نمایش خانگی «دل»، از نحوه تولید این سریال را می‌توان یک افشاگری تمام‌عیار درباره نگاه برخی تهیه‌کنندگان نمایش خانگی به مخاطب دانست.
حمله دلی به بیزینس!
به گزارش خط نیوز، روزنامه وطن امروز نوشت: «سعید راد در گفت‌وگویی که به‌تازگی با رادیو تهران داشته از بازی در «دل» ابراز پشیمانی کرده و گفته است: «من از این کار راضی نیستم چون مال این حرف‌ها نیستم. من سینمایی‌بازم. این اشتباهی بود که کردم و تا آخر هم ایستادم و کار را تمام کردم. چون اصلا عادت ندارم کاری را که قبول می‌کنم، نیمه‌کاره رها کنم. تجربه‌ای بود که برایم خوشایند نبود و امیدوارم دیگر هیچ‌وقت تکرار نشود.»

وی در گفت‌وگوی خود مسائلی را مطرح کرده است که شاید برای نخستین‌ بار است مخاطبان یک سریال می‌شنوند. سعید راد گفته است: «هیچ وقت سناریو را کامل نخواندم. هر وقت هم موردی پیش می‌آمد می‌گفتند باید سناریو را می‌خواندی و می‌گفتم مگر شما نوشتید که بخوانم؟»

وی همچنین در رابطه با انتخاب عوامل و بازیگران نکات قابل تاملی را مطرح کرده است: «انتخاب‌ها و کستینگ‌ها همه غلط بود. مثلا حامد بهداد که خیلی بازی‌هایش را دوست دارم یا ساره بیات مال این نقش‌ها نیستند، چون این قدر غمباره و افسرده و سن بالا هستند که باورپذیر نمی‌شوند. صورت اینها اصلا برای عشق و عاشقی شاد نیست که مردم با آنها سمپات پیدا کنند. حامد بهداد یک ضد قهرمان فوق‌العاده است ولی در این سریال فقط حرف می‌زند. یا خود من در نقش پدر چه کار می‌توانستم بکنم؟ من تفکرهای دیگری داشتم و سعی کردم پیاده کنم اما دیدم اصلا فضا جوری نیست که من می‌خواهم. اینها زود می‌خواستند بگیرند و تمام کنند و ۲۰ قسمت را بکنند ۳۰ قسمت، ۳۰ قسمت را بکنند ۴۰ قسمت و اگر یک مقدار جا داشت می‌کردند ۵۰ قسمت چون مردم برای‌شان مهم نیستند. اینها دارند بیزینس می‌کنند. من اشتباه کردم و سعی می‌کنم دیگر نکنم. قشنگ نیست من که ۷۰ فیلم پشتم هست این طور به شعور مخاطب توهین کنم.»

منوچهر هادی پس از اظهار نظر سعید راد درباره «دل» تلاش کرد با متنی مهربانانه سر و ته انتقادها را هم بیاورد. در حالی که منوچهر هادی هیچ پاسخی به انتقادها نداد، همسرش یکتا ناصر در واکنشی به متن منوچهر هادی به طور تلویحی سعید راد را مورد اتهام قرار داده و با لحنی عجیب و غریب خطاب به همسرش نوشته است: «حقا که جایگاه بلند تو تحسین‌برانگیز است و وسوسه رسیدن به آن برای بعضی حسادت را جایز می‌کند.»

یکتا ناصر احتمالا با اشاره به انتقادات سعید راد نوشت: «می‌دانم که حرف‌های نابجا را به دل نمی‌گیری و می‌دانم که نادرند کسانی که این‌ قدر خالصانه برای کارشان زحمت می‌کشند و جواب دشمنان و کینه‌توزان‌شان را هم با مهربانی می‌دهند.»

مخاطبان سریال «دل» اما نه با متن مهربانانه منوچهر هادی و نه واکنش تند یکتا ناصر همراهی نکردند و انتقادات از دل در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد. در این بین ادعاهایی که سعید راد مطرح کرده، ماجرای تولید سریال در شبکه نمایش خانگی را وارد فاز تازه‌ای کرده است. نبود نظارت در فرآیند تولید، افزایش بی‌منطق تعداد قسمت‌ها و کم‌فروشی در برخی سریال‌های نمایش خانگی به تهدیدی برای این قالب توزیع فیلم و سریال تبدیل شده است؛ آن هم در شرایطی که صنوف سینمایی تلاش می‌کنند نظارت بر شبکه نمایش خانگی همچنان در اختیار ارشاد بماند؛ ارشادی که در سال‌های اخیر، گاهی حداقلی‌ترین نظارت‌ها را نیز بر تولید سریال در نمایش خانگی نداشته است. مسئولان ذی‌ربط نیز از مصاحبه و اظهار نظر درباره نحوه نظارت بر نمایش خانگی سر باز می‌زنند و دقیقا معلوم نیست در این روزها چه کسی مسئول نمایش خانگی است! «کم‌فروشی» و اضافه کردن بی‌منطق قسمت‌های یک سریال البته می‌تواند از جنبه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز مهم تلقی شود. مخاطب، سریال نمایش خانگی را با عنوان ۵۰ دقیقه می‌خرد یا برای تماشایش در VOD‌ها هزینه می‌کند اما گاهی آن چه به تماشا می‌نشیند، از ۳۰ و چند دقیقه تجاوز نمی‌کند. اینها تنها نتایج بی‌نظارتی در شبکه نمایش خانگی نیست اما گزاره‌ای است که پس از اظهارات سعید راد بیشتر به چشم می‌آید.

«دل کم‌فروش» تأیید شد!

حالا که سعید راد در گفت‌وگوی اخیرش به نگاه بیزینسی سازندگان سریال «دل» اشاره کرده، شاید بد نباشد مروری بر گزارش «وطن امروز» درباره سریال «دل» با عنوان «دل کم‌فروش» داشته باشیم؛ گزارشی که اردیبهشت‌ماه امسال و در میانه پخش این سریال منتشر شد و در آن از کیفیت پایین این سریال از بعد فنی - هنری نوشتیم. همچنان که سعید راد نیز در گفت‌وگوی اخیر خود این گونه به این کیفیت پایین اشاره می‌کند: «قشنگ نیست من که ۷۰ فیلم پشتم هست، این طور به شعور مخاطب توهین کنم.»

در بخشی از این گزارش درباره شیوه سازندگان سریال «دل» برای آب بستن در سریال آمده بود: «برای آن که به شکل عینی و مصداقی در ارتباط با کیفیت نازل سریال‌های شبکه‌ نمایش خانگی صحبت کنیم، به آنالیز یک قسمت از سریال «دل» که این روزها در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، می‌پردازیم. در قسمت ۲۰ این سریال که ۵۶ دقیقه است، تا ابتدای دقیقه ۷، شاهد مروری بر قسمت‌های قبلی و تیتراژ سریال هستیم و در انتهای این قسمت نیز از دقیقه ۵۰ تا ۵۶ به نمایش آن چه در قسمت بعد خواهید دید، اختصاص پیدا کرده است، یعنی تا همین جای کار ۱۲ دقیقه از این قسمت سریال به بخش‌هایی اختصاص پیدا کرده که بودن یا نبودن آنها تاثیر چندانی برای مخاطب ندارد.»

همچنین در این گزارش درباره قصه ضعیف «دل» تا آن دوره که ۲۰ قسمت آن پخش شده بود، نوشتیم: «نکته جالب و البته عجیب در ارتباط با قصه این سریال که البته می‌توان به نوعی آن را در سریال‌های دیگر نیز دید، تلاش سازندگان برای کش دادن قصه و پرهیز از ارائه روایتی شسته و رفته از حوادث است.»
Share/Save/Bookmark