توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 33791
جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۹
طنزنوشته‌های «رضا احسان پور»
آلودگی هوا کلاً چیست و چه راه‌هایی برای حل این معضل پیشنهاد می‌دهید؟ (نیم نمره!)
از آنجایی علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی مسئولان در خصوص حل مشکلات جامعه مانند گرانی یا آلودگی هوا، این مشکلات همچنان به قوّت خود باقی هستند، لذا مهم‌ترین کارهایی که نباید کرد، کارهایی است که تا الان انجام داده‌ایم!
آلودگی هوا کلاً چیست و چه راه‌هایی برای حل این معضل پیشنهاد می‌دهید؟ (نیم نمره!)
خط نیوز ـ رضا احسان پور: تعریف: هرگاه چیزی غیر از کلاغ، گنجشک، هواپیما، سیم برق و ابر در هوا باشد به آن هوا، هوای آلوده می‌گویند.

:: انواع هوای آلوده:
هوای آلوده هم مانند هر چیز دیگری که به چند دسته تقسیم می‌شود، به چند دسته تقسیم می‌شود؛ انواع هوای آلوده عبارتند از:

۱- هوای الکی آلوده: به هوایی که تا وقتی رییس سازمان محیط زیست، آلودگی آن را تایید نکرده است دیگر متخصصان آب و هوا، بدخواهان، مغرضان و دست‌های پشت پرده دم از آلودگی‌اش می‌زنند، هوای الکی آلوده می‌گویند.

شاعر در این خصوص می‌گوید:
هوادار توام جانا و می‌دانم که می‌دانی
لذا تا هر زمان خواهی، بگو وضع هوا خوب است

۲- هوای آلوده: هوایی که مردم کشورهای غربی تنفس می‌کنند.

:: چه باید کرد؟

از آنجایی که معمولاً باید کاری کرد، بنابراین پیشنهاد می‌شود، به صلاحدید خودتان یکی از کارهای زیر را انجام دهید:

۱- از نمایندگان مجلس بخواهیم به نشانه‌ی اعتراض به صورت خود ماسک بزنند تا مشکل آلودگی هوا برطرف شود؛ چرا که این کار یکی از تضمینی‌ترین راه حل‌های موجود در این گونه مواقع است.

شاعر در این خصوص می‌گوید:
بپوشان رخ و دلربایی نکن
ولیکن نه در صحن مجلس، قشنگ!

۲- سازمان محیط زیست را به وزارتخانه تبدیل کنیم. در این صورت می‌توانیم رییسش را استیضاح و برکنار کنیم. فعّالان سیاسی صاحب نظر در تمامی مسائل به ویژه مسائل محیط زیست و آب و هوا معتقدند، بلافاصه بعد از استیضاح و برکناری رییس سازمان محیط زیست و برگزاری جلسه تودیع و معارفه، رییس یا وزیر جدید، در چشم بهم‌زدنی آلودگی برطرف می‌شود.

کسانی که به این موضوع شک دارند، می‌توانند امتحان کنند. اگر هم نهایتاً مشکل حل نشد و هوا همانطور آلوده باقی ماند و اتفاق خاصی نیفتاد، اتفاق خاصی نیفتاده است. می‌توان مشکلات را به اوباما و تهدیدهای تازه‌اش نسبت داد.

مزیت تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه این است که تا جامعه تا مدت مدیدی درگیر خبرهای کسب رای اعتماد وزیر شده و در این رابطه لطیفه‌ها و طنزهای خوبی تولید می‌شود. این باعث تزریق روحیه نشاط و شادابی به جامعه است و مردم تمامی مشکلات از جمله تحریم، گرانی و آلودگی هوا را از یاد می‌برند و همه چیز آرام و مردم چقدر خوشحال می‌شوند!

شاعر در این خصوص می‌گوید:
اوضاع جهان یک شبه میزان بشود تا
بیکار شود خانم مسئول فلان جا

۳- صدا و سیما باید بصورت شبانه‌روزی، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی جذاب پخش کند تا مردم مشغول تماشای آنها شده و شبیه شب چهارشنبه‌سوری (یا به قول آقایان، سه‌شنبه آخر سال) که هیچکس از خانه‌اش بیرون نمی‌آید، کسی از خانه‌اش بیرون نیاید. در خانه ماندن مردم چند مزیت دارد؛ اول از همه باعث می‌شود مردم متوجه مشکلات جامعه از جمله آلودگی هوا نشوند و مدام با مطالبه و درخواست از مسئولین، تمرکز مسئولین را بهم نزنند و بنابراین مسئولین می‌توانند در محیط کارشناسی و ساکت، نه تنها آلودگی هوا، بلکه تمامی مشکلات کشور، خاورمیانه و حتی دنیا را حل کنند. با توجه به اینکه آمارها نشان می‌دهند والدین بصورت متوسط فقط ۲۰ دقیقه در روز برای فرزندانشان وقت می‌گذارند، مزیت سوم در خانه ماندن مردم، تحکیم بنیان خانواده و گرم‌تر شدن کانون آن است.

مهم‌ترین مزیت خانه‌نشینی مردم، کمک به ارتقای کیفیت محصولات رادیویی و تلویزیونی و اشتغال‌زایی مجدد و چندباره برای برنامه‌سازان رادیویی و تلویزیونی است.

شاعر در این خصوص می‌گوید:
خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است؟
البته عصر ما تلویزیون نبوده است!

۴- از فدراسیون جهانی فوتبال درخواست کنیم مسابقات جام جهانی فوتبال را زودتر از موعد برگزار کند تا این بار به جای یوزپلنگ ایرانی، عکس هموطنان ایرانی را روی لباس تیم ملی چاپ کنیم تا شاید همچون یوزپلنگ ایرانی که با درایت سازمان محیط زیست از خطر انقراض در امان ماند و حتی به مرحله تولید و صادرات یوزپلنگ رسیدیم، مشکل آلودگی هوا هم حل شود.

شاعر در این خصوص می‌گوید:
عکس روی تو چو در آینه‌ی جام افتد
دردهای تو به یکباره دوا خواهد شد!

۵- از مسئولین زحمتکش بخواهیم این قدر خاکی نباشند چون این خاکی بودن به ضررشان تمام می‌شود و باعث شادی دشمنان و تخریبشان توسط خبرگزاری‌های از خدا بی‌خبر می‌شود.

خاکی بودن مسئولان باعث شده است که اقدامات موثری که در خصوص حل معضل آلودگی انجام داده‌اند به چشم نیاید. مثلا به علت خاکی بودن همزمان هوا و مسئولان، حضور شبانه‌روزی مسئولان در اهواز اصلاً به چشم نیامده است. هر چند در آن شرایط آب و هوایی کلا چیزی دیده نمی‌شود، چه برسد به اینکه آن چیز، خاکی هم باشد. از طرف دیگر از کجا معلوم که شدت یافتن حجم خاک و آلودگی ناشی از حضور مسئولان خاکی نبوده است و رسانه‌ها این خاکی‌ها را با خاک اشتباه گرفته‌اند.

شاعر در این خصوص می‌فرماید:
از خاک برآمدیم و در خاک... ولی
این بین سه چهار بار مسئول شدیم!

:: چه نباید کرد؟

۱- از آنجایی علی‌رغم تلاش شبانه‌روزی مسئولان در خصوص حل مشکلات جامعه مانند گرانی یا آلودگی هوا، این مشکلات همچنان به قوّت خود باقی هستند، لذا مهم‌ترین کارهایی که نباید کرد، کارهایی است که تا الان انجام داده‌ایم.

شاعر در این خصوص می‌گوید:
هی آزموده‌اید در این کار بخت خویش
دیگر ولش کنید که خودکار حل شود

۲- همان شماره ۱ !
شاعر برای حسن ختام در این خصوص می‌فرماید:
اینکه سرکار فلانی شده دائم مسئول
ابتکاری است برای خودش از هر نظری
Share/Save/Bookmark