توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65887
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
چه کسانی رنگ کرونایی ایران را قرمز کردند؟
ستاد ملی کرونا چگونه سه ضربه جدی به کشور و مردم وارد کرد؟/ با روحانی برخورد قضایی خواهد شد؟
تصمیمات بدون پشتوانه علمی و بی‌توجهی ستاد مقابله با کرونا به هشدارهای مطرح شده از سوی مقامات بهداشتی، اشتباهی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.
ستاد ملی کرونا چگونه سه ضربه جدی به کشور و مردم وارد کرد؟/ با روحانی برخورد قضایی خواهد شد؟
به گزارش خط نیوز به نقل از جهان نيوز: مسئولان امر می‌گویند که تعداد شهرهای قرمز کرونایی ایران به بیش از 250 شهر رسیده است. دیگر شهرها هم به خود رنگ کرونایی نارنجی گرفته‌اند و کمتر از رنگ های زرد و آبی‌ روزهای ابتدایی تعطیلات نوروز خبری است.

اما شرایط در موج چهارم کرونا متفاوت است. مردم و رسانه‌ها انگشت اتهام را به سمت ستاد ملی کرونا گرفته‌اند که به خاطر اهمال کاری آنان و غفلت از اتخاذ تصمیم درست و عدم اعلام ممنوعیت سفرهای نوروزی، رنگ ایران را قرمز کرده‌اند.

به ویژه آنکه سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت و مسئول سلامت کشور قبل از تعطیلات نوروز اعلام کرد که نظر ما بر ممنوعیت سفرهاست اما کسی حرف ما را گوش نمی‌کند. این اظهارات نمکی وقتی جالب‌تر شد که بعد از تعطیلات نوروز، وزیر بهداشت با بیان اینکه وارد پیک سهمگین کرونا شده ایم اعلام کرد: «برخی می‌خواهند مرگ‌ مردم را ابزار سیاسی و جبران ورشکستگی ‌خود کنند».

علاوه بر نمکی، حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم در شبکه خبر گفت: «برخی در ستاد کرونا مانع شدند که از فرصت نوروز استفاده کنیم و شعله‌ باقیمانده کرونا را خاموش کنیم»!

علاوه بر سفرهای نوروزی، نمکی به صف های مرغ هم اشاره کرد که نقش مهمی در شیوع کرونا در کشور داشت. این گفته نمکی هم مستقیما انتقاد به مدیریت اقتصادی دولت است که از مدیریت قیمت و توزیع مرغ و روغن هم عاجز هستند و هم به مسائل درمانی کشور بر می‌گردد که مسئولان دولتی علاوه بر معیشت مردم ناخواسته به درمان مردم هم لطمه می‌زنند.

با این حال و علی رغم اظهارات صریح مسئولان درمان کشور، روحانی صبح شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا پنج دلیل را برای رشد چشمگیر آمار کرونا در کشور بیان کرد که اولین آن ورود کرونای انگلیسی به کشور از عراق و آخرین آن سفرهای بدون رعایت پروتکل‌ها بود!

شرایط کرونایی کشور در حالی به این روند خطرناک با تعداد مبتلایان و تلفات بالا مبدل شد که قبل از نوروز تعداد کشته‌های روزانه کرونایی حتی تا نزدیک 50 نفر هم کاهش یافته بود.

تعطیلات نوروز، همان طور که تجریه نوروز سال گذشته نشان داد زمان مناسبی برای کنترل بیماری کرونا بدون آسیب زدن به مشاغل و کسب و کارها بود ولی نتیجه تصمیمات بدون پشتوانه علمی و بی‌توجهی ستاد مقابله با کرونا به هشدارهای مطرح شده از سوی مقامات بهداشتی، اشتباهی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد؛ چرا که آثار این تصمیم‌گیری‌ ها مستقیما بر جان و مال مردم اثر خواهد گذشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

۱. افزایش تلفات، داغ دار نمودن مردم
بدیهی است که افزایش مبتلایان و به دنبال آن رشد تعداد جانباختگان، بسیاری از مردم کشورمان را داغدار کرد و از نعمت زندگی در کنار عزیزانشان برای همیشه محروم ساخت. ماه ها تلاش نیروهای کادر درمان و جهادگران بسیجی برای شناخت سریع مبتلایان و درمان سریع آنان برای این بود که تعداد کمتری از مردم کشور اسیر و قربانی این ویروس منحوس شوند. علاوه بر این ابتلای هموطنان به کرونا باعث خواهد شد که آنان حداقل برای دوهفته از فعالیت‌های خود باز بمانند و خانواده‌شان نیز درگیر درمان فرد مبتلا بشوند.

۲. فرسودگی کادر درمان
گذشت چهارده ماه از شیوع کرونا و گذر از سه موج در کنار ادامه دار بودن مبارزه ویروس کرونا به اندازه کافی کادر رمان را خسته کرده است. غفلت مسئولان و ایجاد موج چهارم زحمت مضاعفی بر دوش کادر درمان است که علی رغم انتظار برای کمک به فروکش کردن شعله این ویروس خطرناک، بر اوج گیری آن کمک هم کرد.

۳. ضربه به بیت المال و معیشت مردم
اوج گیری دوباره کرونا و قرمز شدن رنگ اغلب شهرهای کشور باعث تعطیلی مشاغل گروه های دو تا چهار شده است. علاوه بر آن حضور کارمندان ادارات هم به طور جدی تقلیل یافته است. این موضوع به درستی برای بحث سلامت مردم لحاظ می‌شود اما چرا باید مسئولان امر برای مبارزه با کرونا با تصمیمات غلط باعث اوج گیری کرونا بشوند که در نهایت با تعطیلی‌های اجباری، کسبه از حضور در محل کار خود و تلاش برای امرار معاش منع شوند و بسیاری از کارمندان اعم از دولتی و خصوصی هم خانه نشین شوند و سرعت انجام امورات روزانه مردم و البته کشور به طور محسوسی کاهش یابد.

در همین باره روزنامه اصلاح طلب آرمان در مطلبی انتقادی خطاب به روحانی نوشت: براساس یک تخمین اولیه تعطیلی نوروز به نسبت تعطیلی بعد از نوروز، حدود 100 هزار میلیارد تومان کمتر به اقتصاد کشور و تولید لطمه می‌زد. به تعبیر دیگر به خاطر سوء حکمرانی و تصمیم‌گیری نادرست و بی‌توجهی به هشدار کارشناسان حالا امروز شما در ستاد ملی کرونا بین دو گزینه مخیرید: یا تعطیل نکنید و شاهد مرگ 20 هزار ایرانی باشید. یا تعطیل کنید و به نسبت تعطیلی نوروز، بیش از 100 هزار میلیارد تومان به اقتصاد ایران لطمه بزنید.

البته که در چند سال اخیر از همین دولت نمونه های بی تدبیری و مدیریت های ضعیف با وجود تجربه گذشته را بارها شاهد بودیم. بحث اجرای شوک آور مصوبه گرانی و سهمیه بندی بنزین و یا ماجرای ساخت مسکن و همچنین برجام نمونه های دیگری از جنس همین تدبیرهاست که مردم طی سال های گذشته بارها طعم تلخ اینگونه تصمیمات را بر زندگی خود چشیده اند.

درخواست برخورد قضایی با روحانی
رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه از ایشان خواسته است تا در قبال عملکرد ناصواب روحانی که کشور را با موج سهمگین کرونا مواجه کردند، اقدام بایسته قضایی را انجام دهند.

شهریاری در نامه به آیت الله رئیسی نوشته است: ساده‌انگاری و در کنار آن چشم پوشی از ادای تکالیف میدانی در جلوگیری از مسافرت‌های نوروزی از عوامل این اتفاق ناگوار است.

قانون مسئولیت مدنی و قانون مجازات اسلامی بخش دیات در این خصوص روشن است و بنظر می‌رسد قصور یا تقصیر را متوجه ریاست ستاد می‌داند.
Share/Save/Bookmark