توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65977
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۳
بی‌انضباطی دولت، اینبار در توزیع واکسن کرونا؛
وقتی وزارت بهداشت به دستورالعمل‌های خودش هم پایبند نیست
علیرغم اینکه طبق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا، مشاغل و گروه‌های سنی اولویت‌دار برای دریافت واکسن کرونا مشخص شده است اما پیگیری‌های خبرنگار 598 حکایت از آن دارد که برخی استان‌ها دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا را صریحا نقض کرده‌اند تا جایی که با تذکر وزارتخانه روبرو شده‌اند.
وقتی وزارت بهداشت به دستورالعمل‌های خودش هم پایبند نیست
به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه 598، بیش از یک سال از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد؛ در این مدت علیرغم تلاش‌هایی که توسط کادر درمان صورت گرفته است، ضعف‌ها و ناهماهنگی‌هایی وجود داشته که نمی‌توان ساده از کنار آن گذشت و تبعات آن را نادیده گرفت.
یکی از ضعف‌های جدی بخش بهداشت و درمان کشور، کمبود امکانات است که از ابتدای شیوع کرونا این مسئله به شکلی برجسته به چشم می‌خورد اما کادر درمان و مسئولین رده‌های میانی وزارت بهداشت شاید بنابه حساسیت‌های سیاسی نمی‌توانستند لب به شکوه بگشایند. از طرفی مدیران دولتی در برخی موارد بجای کنترل بیماری سعی می‌کردند نهادهای دیگر و بعضا مردم را مقصر گسترش کرونا نشان دهند.

بعد از کشف واکسن کرونا نیز دولت عملکرد قابل‌قبولی در زمینه خرید و توزیع واکسن نشان نداد و حتی به قوانین وضع‌شده توسط خودشان نیز پایبند نماندند؛ به طور نمونه ستاد مقابله با کرونا گروه‌های اولویت‌دار واکسن کرونا را مشخص نمود و قرار بر این بود که فرآیند توزیع واکسن براساس گروه‌بندی اعلام‌شده صورت گیرد اما وزارت بهداشت در این خصوص از دستورالعمل ستاد کرونا تخطی کرد.

طبق دستورالعمل ستاد کرونا فاز نخست دریافت واکسن شامل کارکنان بهداشت و درمان خط اول مواجهه با بیماری کرونا بوده و براورد تقریبی از تعداد آنها ۰.۷ میلیون نفر است.

فاز دوم شامل افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های پنج سال از بالا به پایین بوده که براورد جمعیت آنها ۶ میلیون نفر است.

فاز سوم شامل افراد ساکن در مراکز تجمعی که براورد جمعیت آنها دو میلیون نفر است، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه ای دارای براورد جمعیتی پنج میلیون نفری و افراد در مشاغل و خدمات ضروری شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نیستند که شامل براورد جمعیتی ۱۲ میلیون نفری می‌شوند.


علیرغم اینکه در دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا، مشاغل و گروه‌های سنی اولویت‌دار برای دریافت واکسن کرونا مشخص شده است اما پیگیری‌های خبرنگار 598 حکایت از آن دارد که برخی استان‌ها دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا را صریحا نقض کرده‌اند تا جایی که با تذکر وزارت بهداشت روبرو شده‌اند؛ در استان اصفهان نیروهای آتش‌نشانی جزو اولویت دریافت واکسن قرار گرفتند و واکسینه شدند، در استان فارس گروهی از خبرنگاران بدون رعایت اولویت‌بندی ستاد مقابله با کرونا مشمول دریافت واکسن قرار گرفتند، همچنین در استان بوشهر نیز دامپزشکان واکسینه شدند.

قطعا کسی مخالف واکسینه شدن آتش‌نشانان، خبرنگاران یا هیچ گروه خاصی نیست، مسئله نگران‌کننده در این میان عدم رعایت اولویت‌بندی توزیع واکسن توسط زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت است؛ در شرایطی که هنوز فاز اول توزیع واکسن به طور کامل انجام نشده است چرا باید شاهد واکسینه شدن گروه‌هایی باشیم که طبق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا در اولویت قرار ندارند.
Share/Save/Bookmark