توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63906
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۵
بینش سیاسی رای اولی‌ها و نوید خلق یک حماسه/ما شرکت می‌کنیم چون...
رأی اولی‌هایی که برای نخستین بار در انتخابات ۲ اسفند ۹۸ به سن قانونی برای رأی دادن می‌رسند در خلق حماسه سیاسی سهم چشمگیری دارند.
بینش سیاسی رای اولی‌ها و نوید خلق یک حماسه/ما شرکت می‌کنیم چون...
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بر ارتباط و تلازم حق و تکلیف شرکت در انتخابات تأکید داشته و بارها این موضوع را در آستانه هر انتخاباتی متذکر شده‌اند. معظم‌له در همین خصوص می‌فرمایند که «هم حق است و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معین کنند زیرا کشور متعلق به مردم است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانونگذارشان را در قوه مقننه معین کنند؛ مجریان خودشان را با ترتیبی که در قانون معین شده است، معین کنند. این حق مردم است و متعلق به آنهاست؛ اما تکلیف هم هست. این طور نیست که یکی بگوید من نمی‌خواهم از این حقم استفاده کنم؛ نه، سرنوشت نظام به احقاق و استنفاذ این حق است؛ این تکلیف است؛ باید هم شرکت کنند.»

در نظام مردم‌سالار دینی ایران، انتخابات به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین صحنه حضور مردم برای تعیین سرنوشت و چگونگی اداره کشور شناخته می‌شود. طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، اداره کشور ایران با اتکا به آرای عمومی از طریق انتخابات است. بنابراین شرکت افراد واجد شرایط رأی در انتخابات برای رأی دادن به نامزدها یعنی ایفای نقش آن افراد در تعیین مسئولان نظام برای اداره کشور طی یک دوره معین دارای اهمیت راهبردی است.

البته وارد شدن در مباحث سیاسی و بحث و اظهار نظر در رابطه با کاندیداها و برنامه‌های‌شان این روزها در میان رأی اولی‌ها حال و هوای دیگری دارد، گاه حتی این رأی اولی‌ها هستند که فرد مورد نظرشان با گزینه انتخابی سایر اعضای خانواده متفاوت است و هرطور شده تلاش می‌کنند تا خانواده را نیز همراه خود کنند.

رأی اولی‌هایی که برای نخستین بار در انتخابات ۲ اسفند ۹۸ به سن قانونی برای رأی دادن می‌رسند در خلق حماسه سیاسی سهم چشمگیری دارند.



از این رو خبرنگار مهر یک گفت و گو انتخاباتی با موضوع «چرایی شرکت رأی اولی‌ها و چرا رأی باید بدهیم» ترتیب داده تا نظرات آنها را در رابطه با خلق حماسه در انتخابات پیش رو جویا شویم.

من شرکت می‌کنم چون "به ایران و امنیت آن علاقه‌مندم"

زهرا همتی، دانشجو معلم رأی اولی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق گفته مقام معظم رهبری، هرکس به ایران و امنیت آن علاقه مند است باید در انتخابات شرکت کند.

وی گفت: من به امنیت ایران علاقه دارم و معتقد هستم با شرکت در انتخابات دین خود را نسبت به انقلاب و خون شهیدان ادا می‌کنم، چرا که شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق‌های رأی یک چیز را به جهانیان ثابت می‌کند " که ما با وجود همه نقایص و ضعف‌ها به انقلاب و ولی فقیه خود علاقه مندیم و پای آرمان‌های خود ایستادگی می‌کنیم".

این جوان رأی اولی گفت: من به عنوان یک فرهنگی نسبت به آینده فرزندان ایران که قرار است به آنان درس چگونه قاسم سلیمانی شدن را بیاموزم، حساس هستم و میدانم که آینده آنان به انتخاب امروز ما وابسته است.

همتی با اشاره به اینکه ما باید با انتخابی اصلح و مطمئن زمینه رشد دانش آموزان را فراهم کنیم بیان کرد: باید نماینده‌ای انتخاب کنیم که با جرأت و شجاعت به نقشه‌های دشمن علیه نسل جدید ما پی ببرد و با تمام وجود خود در مقابل سندی همچون سند ۲۰۳۰ ایستادگی کند.

این دانشجو رأی اولی عنوان داشت: من دانشجو معلم جوان و رأی اولی، قرار است سال‌ها بعد برای دانش آموزان از وطن بگویم، از وطنی که برای امنیت امروزش خون‌ها ریخته شده و از هم وطنانی بگویم که برای حفظ و صیانت از این امنیت در لحظات حساس و سرنوشت ساز حاضر شده و سرنوشت خود را با دستان خود رقم زده‌اند.

من شرکت می‌کنم چون "می‌خواهم ایران قوی‌تری داشته باشیم"

مؤیدی، دانشجوی علوم تربیتی و رأی اولی هم در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه‌ها و قومیت‌ها و سلایق و عقاید و عصاره و خانه ملت است.

وی با بیان اینکه مجلس مرکز آرای مردم و اراده مردم است، عنوان کرد: مجلس مظهر حکومت مردمی، مردم‌سالاری دینی و اداره‌کننده حقیقی کشور است و جایگاه و مسیر حرکت دولت و ملت را مشخص می‌کند.

مویدی با اشاره به اینکه مجلس مظهر خواسته‌های مردم در زمینه سیاست‌های گوناگون چه داخلی و چه خارجی است، بیان کرد: مجلس امید و معتمد مردم و پشتیبان دولت و راهگشای کارهای اساسی برای مسئولان نظام و کارگزاران کشور است.

این دانشجو رأی اولی عنوان کرد: با توجه به انتخاب‌های غلطی که در دوران‌های گذشته توسط خود مردم و با تعصب‌های بی جا انجام شده، من به کسی رأی می‌دهم که به گفته رهبرم؛ قوی باشد و بتواند ایران را قوی‌تر کند.

مویدی با بیان اینکه با بصیرت انتخاب کردن نامزدها مسئله مهمی است که باید به جد مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: من به پای صندوق رأی می‌آیم تا با همه سرود وحدت و شعر یکرنگی سر دهم.



وی با بیان اینکه می‌آیم تا پا به پای همه، اولین رأی زندگی ام را در شناسنامه ام مهر کنم، عنوان کرد: می‌آیم تا در سرنوشت کشور پاکم سهیم باشم و فریاد بزنم حضور سبز خودم را در گلستان مردمی که سال‌هاست دل سپرده باغبان این انقلابند در واقع می‌آیم به عشق رهبرم و به عشق وطنم.

من شرکت می‌کنم چون "حضور در انتخابات را واجب می دانم"

زینب موسوی، دانشجو پزشکی رأی اولی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: طبق فرموده شهید بهشتی که "دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود" ما دانشجویان در خط مقدم این جامعه قرار داریم و دنبال کردن آرمان‌ها و ارزش‌ها برعهده ما بوده و هست.

وی گفت: در عصر کنونی که دنیا به وضوح به عرصه نبرد حق علیه باطل بدل گشته است و ایران در مقابل خبیث‌ترین شیطان دوران، آمریکا و متحدانش، تمام قد ایستاده است، مردم ایران باید محکم‌تر از قبل پشت رهبرشان بایستند تا آسیبی به این مرز و بوم نرسد.

موسوی بیان داشت: من به عنوان یک دانشجوی پزشکی رأی اولی، بر خود واجب میدانم که ملت خود را همراهی کنم و با شرکت در انتخابات برای اولین بار، به نوبه خود مشت محکمی باشم بر دهان یاوه گویی این شیطان و به اندازه خودم هر چند کم انتقام سردار عزیزمان را از این جنایتکاران بگیرم.

وی خاطر نشان کرد: در عصر حاضر اهمیت شرکت در انتخابات بیش از هر زمان دیگری فزونی یافته است. ایران عزیز ما با پشتوانه رأی مردمش کارهای بزرگی کرده که دنیا را به حیرت وادار کرده است و عزت را تا ابد به این سرزمین پیوند زده است.

موسوی گفت: مردم من باید این بار هم از هر قشر و مذهب و جناح سیاسی، به میدان آمده و بار دیگر دشمن را ناکام بگذارند.

موسوی بیان داشت: وقتی مردم عزیز ما مانند کوه پشت این کشور هستند، کاندیداها باید ارزش این حمایت را احترام کنند و خود را مقابل صدها هزار شهید این مملکت حاضر بدانند و به مردم وعده کذب ندهند و با مردم شفاف باشند.

این دانشجو گفت: مطالبه من و دوستانم به عنوان دانشجویان پزشکی از نمایندگان چیزی جز "شفافیت" نیست. اینکه کاندیدایی با به دست گرفتن اوضاع قومی و قبیله‌ای استان و یا با غذا دادن به مردم و یا با هزاران کار پست و شرم آور به مجلس راه پیدا کند، یقین داریم که در ۴ سالی که پیش رو دارد جز منفعت طلبی، فساد، رانت و رای‌های نابخردانه کاری از او نخواهیم دید و خود و رأی دهندگانش تا پایان عمرشان مدیون این مردم خواهند بود.

وی با اشاره به این مطلب که "آن کس که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است" بیان داشت: کاندیدایی که معلوم نیست امور مالی انتخاباتش از چه منشایی است، قبل از نماینده شدن چه اموالی دارد، چقدر در رأی گیری در صحن مجلس مشارکت می‌کند، چه هدایا و امتیازاتی دریافت می‌کند و …، این شخص کاندیدای اصلحی نخواهد بود.

موسوی در ادامه گفت: امیدوارم مردم عزیز و با بصیرت این مرز و بوم، بار دیگر حماسه‌ای خلق کنند به وسعت یک ایران و در شأن یک ایران باشد.

فضای پرشور انتخاباتی در کلانشهر کرمانشاه

بهرام فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مجلس یکی از قوای سه گانه است که بسیار در مباحث تصمیم گیری برای اداره کشور مؤثر است.

وی بیان داشت: قطع و یقین مردم با دقت و توجه دست به انتخاب خواهند زد و ملاک‌های لازم یک نماینده را در انتخاب خود مد نظر دارند.

فاضلی با اشاره به اینکه یقیناً افرادی انتخاب می‌شوند که شایستگی حضور در مجلس را خواهند داشت، عنوان کرد: برای اینکه یک مجلسی در رأس امور شکل بگیرد لازم است افرادی وارد آن شوند که فاکتورها و مشخصاتی همچون معتمد و وکیل مردم بودن را در مجلس داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نماینده باید از تخصص کافی برخوردار باشد عنوان کرد: نماینده مردم باید در تبیین قوانین کشور به شکلی رفتار کند که آنچه صلاح مردم است مورد تصویب قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه نماینده مجلس باید متعهد و متخصص، وفای به عهد و پاک دست باشد، عنوان کرد: نماینده وقتی وارد مجلس می‌شود باید به شکلی رفتار کند که مردم بعد از گذشت چند ماه و چند سال از انتخاب خود پشیمان نشوند.

فاضلی با بیان اینکه نماینده‌ها باید به سطح زندگی مردم عادی نزدیک باشند، خاطر نشان کرد: رفتارهای تجمل گرایانه یک نماینده آنها را از مردم جدا می‌کند.



وی با اشاره به اینکه مردم باهوش و هوشیار هستند و به تبلیغات کاندیداها با دقت بیشتری توجه می‌کنند، عنوان داشت: خوشبختانه فضای انتخاباتی در شهر کرمانشاه با شور و حرارت زیادی در حال انجام است.

این مسئول با بیان اینکه به طور حتم مردم در پای صندوق‌های رأی شرکت خواهند کرد، گفت: انتخابات هم در داخل و هم خارج کشور بسیار مهم است و این انتخابات پیام‌های زیادی به دنبال دارد.

فاضلی بیان داشت: حضور گسترده مردم نشان از این می‌دهد که موافق نظام هستند و به طور حتم بسیاری از حوادثی که ممکن است در آینده پیش بیاید با این حضور منتفی می‌شود.

وی گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات به جهانیان نشان می‌دهد که مردم علیرغم گلایه‌های اقتصادی با نظام همراه و همسو هستند.

بر اساس این گزارش، فضای پرشور و حرارت انتخاباتی در کرمانشاه در کنار افزایش بینش سیاسی مردم به ویژه رأی اولی‌ها نشان از خلق یک حماسه دیگر در دوم اسفندماه دارد.
Share/Save/Bookmark