توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63041
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۴
۱۰ کشف عجیب که در "مریخ" انجام شده است
۱۰ کشف عجیب که در "مریخ" انجام شده است
مریخ یک سیاره عظیم و عجیب و دارای آتشفشان‌های بزرگ، دره‌های عمیق و دهانه‌هایی است که ممکن است میزبان حیات باشند و تمامی این‌ها مریخ را به یک مکان شگفت‌انگیز برای گردشگران آینده تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، در این خبر قصد داریم ۱۰ موضوع عجیبی را که دانشمندان بر روی سیاره سرخ کشف کرده‌اند، معرفی کنیم. "وایکینگ ۱"(Viking ۱) نام اولین فضاپیما از دو فضاپیمایی بود که طی برنامه وایکینگ ناسا به مریخ فرستاده شد. این فضاپیما در تاریخ ۲۰ اوت ۱۹۷۵ به فضا پرتاب شد و در ۱۹ ژوئن ۱۹۷۶ به مدار مریخ وارد گردید. فرود بر سطح سیاره برای تاریخ ۴ ژوئیه برنامه‌ریزی شده بود، اما تصویربرداری از محل فرود نشانگر محلی بسیار ناهموار بود و فضاپیما نمی‌توانست فرود امنی داشته باشد بنابراین فرود تا زمانی که محلی مناسب‌تر یافت شود به تعویق انداخته شد. بخشی از فضاپیما که قرار بود بر سطح سیاره فرود بیاید در تاریخ ۲۰ ژوئیه از بخش مداری آن جدا شد و بر سطح مریخ فرود آمد.

کولونسی کوچک


سال گذشته مریخ نورد "کنجکاوی"(Curiosity rover) ناسا تصویری از سطح این سیاره به ثبت رساند که وجود یک شی عجیب بر روی سطح این سیاره را نشان می‌داد. دانشمندان نام این شی درخشان و عجیب را "کولونسی کوچک"(Little Colonsay) نامیدند. دانشمندان در ابتدا فکر می‌کردند این شی ممکن است یک شهاب سنگ باشد اما بعدها احتمالات دیگری نیز به ذهنشان آمد.

کد مورس


در ماه فوریه سال ۲۰۱۶ مدارگرد شناسایی مریخ(MRO – Mars Reconnaissance Orbiter) تصویری ثبت کرد که سبب حیرت دانشمندان شد. ناسا موفق به کشف یک پدیده عجیب و غریب و زیبا در شن‌های مریخ شد.

این پدیده یک میدان تپه‌ای قابل توجه بوده که شبیه به کد مورس می‌باشد. به باور محققان این کدها می‌تواند پیامی برای ما زمینی‌ها باشد. این تپه‌های شنی که در این عکس دیده می‌شوند توسط دوربین "های- رایز" این مدارگرد گرفته شده است.

به گفته محققان، این نقاط و خطوط تیره قبلا نیز در مریخ کشف شده بود اما در این عکس که از جنوب قطب شمال مریخ گرفته شده، یک الگوی کد مانند وجود دارد که از نظر توپوگرافی(مکان‌نگاری) غیرمعمول است.

این خط‌های تیره توسط بادهای دو سویه تشکیل شده که از هر دو جهت عمود بر تپه‌ها می‌وزند و شن و ماسه‌ها را به این خطوط قابل توجه تبدیل می‌کند. به طور کلی این تلماسه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند چرا که یک آزمایشگاه طبیعی برای درک چگونگی عملکرد باد در شکل‌گیری این خطوط هستند.

سنگ‌های شبه ماهی


دانشمندان هنوز شواهد و مدارک کافی ندارند که نشان دهد حیات در سیاره مریخ وجود دارد. مریخ نورد کنجکاوی ناسا در سال ۲۰۱۶ تصویری از سیاره سرخ ثبت کرد که در آن سطح این سیاره دارای ناهمواری‌هایی است که شبیه ماهی است.

دونات ژله‌ای


مریخ نورد "فرصت"(آپورچونیتی) در سال ۲۰۱۴ تصویری از مریخ ثبت کرد که در آن برخی سنگ‌های سطح مریخ ظاهری همانند دونات ژله‌ای داشتند. پس از انتشار این تصویر برخی افراد گفتند احتمالا این ها قارچ‌های بیگانه هستند اما این نظریه اشتباه بود چراکه بعدها ناسا اعلام کرد ظاهر این سنگ‌ها به دلیل قرار گرفتن مریخ نورد در زاویه‌ای خاص به این شکل در آمده است.

بلوبری


مریخ نورد فرصت در سال ۲۰۰۴ تصویری ثبت کرد که طی آن سنگ ریزه‌های مریخ همانند بلوبری به نظر می‌رسیدند. این سنگریزه‌های کروی غنی از هماتیت هستند. آنها برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ در نزدیکی دهانه "فرام"(Fram) کشف شدند. هیچ فرضیه اثبات شده‌ای درباره نحوه شکل‌گیری این سنگ‌های کروی وجود ندارد. گوی‌های بلوبری که در مناطق مختلف سیاره سرخ دیده شده‌اند، در اثر فعالیت آب‌های معدنی درون سنگ‌ها شکل گرفته‌اند که نشانه‌ای از محیط مرطوب در مریخ باستانی است.

سنگ‌های کروی


مریخ‌نورد فرصت ناسا در سال ۲۰۱۲ تصاویری از اشکال کروی عجیب و غریب در نزدیکی لبه غربی دهانه اندیور به زمین مخابره کرد. این اشکال کروی تفاوت چشمگیری با گوی‌های غنی از هماتیت با نام مستعار بلوبری داشتند که مریخ نورد فرصت سال ۲۰۰۴ در نزدیکی محل فرود و در مناطق مختلف مریخ شناسایی کرده است. تجزیه و تحلیل‌های اولیه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا(JPL) نشان می‌دهد که این اجسام کروی به قطر سه میلی‌متر مانند گوی‌های بلوبری نیستند. به گفته دانشمندان در نگاه اول این اشکال کروی شباهت زیادی با بلوبری‌ها دارند، اما ماهیت آنها کاملا متفاوت است و تاکنون تجمع انبوهی از آنها در هیچ منطقه دیگری از مریخ دیده نشده است.

بهمن


مدارگرد شناسایی مریخ در سال ۲۰۱۰ موفق به ثبت پدیده‌ای بی نظیر از سیاره مریخ شد. در این تصویر ابری از ذرات در حال فرود از صخره‌های شیب دار مریخ هستند. علت احتمالی این پدیده یخ زدگی کربن دی اکسید است.

جزیره وافل شکل


در سال ۲۰۱۴ مدارگرد شناسایی مریخ تصویری از بخشی از این سیاره ثبت کرد که همانند یک جزیره شبیه شیرینی وافل است. وسعت این برآمدگی آن ۱.۲ مایل است.

سنگ تخم مرغی


یک شهاب سنگ آهنی که اکنون به آن سنگ تخم مرغ گفته می‌شود، در اکتبر سال ۲۰۱۶ توسط مریخ نورد کنجکاوی ناسا کشف شد. این شهاب سنگ در قسمت پایینی کوه شارپ در دهانه گیل در مریخ قرار دارد.

سنگ شبه صورت


فضاپیما وایکینگ ۱ ناسا یکی از اولین مأموریت‌های موفق بود که موفق به فرود بر روی مریخ شد. این عکس توسط دوربین‌های این فضاپیما در سال ۱۹۷۶ گرفته شده است. همانطور که در تصویر نمایان است یک سنگ در مرکز تصویر قرار دارد که همانند صورت است و دیگر سنگ‌ها نیز ظاهری همانند خرگوش و دو مجسمه زنانه دارند.

انتهای پیام
Share/Save/Bookmark