توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44169
يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۹
نوشتاری درباره مواجهه انقلابیون با قراردادهای استعماری:
امام خمینی با کاپیتولاسیون «حسن منصور»چه کرد؟ ما با FATF «حسن روحانی» چه می کنیم؟
در مقام مقایسۀ کاپیتولاسیون با FATF باید گفت که محدودیتهای کاپیتولاسیونی صرفا شامل مواردی می شد که نزاع یا اتّفاقی بین شهروندان ایرانی و اتباع آمریکا در خاک ایران رخ دهد که در آن صورت محاکم ایران حق ورود و رسیدگی نداشتند، امّا در محدودیتهای FATF تعداد زیادی از شهروندان ایرانی و نیز سازمانهای وطنی از اساس از بخش مهمّی از حقوق شهروندی خود محروم می شوند بدون اینکه نزاع یا اختلافی بین ایشان و اتباع آمریکایی رخ داده باشد.
امام خمینی با کاپیتولاسیون «حسن منصور»چه کرد؟ ما با FATF «حسن روحانی» چه می کنیم؟
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598 / 1-مطابق FATF بانکهای ایرانی اگر با «ابوبکر البغدادی» و داعش تحت امرش مبادلۀ مالی و داد و ستد پول داشته باشند از طرف خارجیها مورد بازخواست قرار نمی گیرند، امّا اگر با «سیدحسن نصرالله» و حزب الله تحت فرمان او یا با «قاسم سلیمانی» و سپاه فداکار قدس مراودات مالی داشته باشند بازخواست خواهند شد و دولت ایران هم موظف است تمهیدات این بازخواست و مجازات را فراهم کند.

2-مطابق لایحۀ کاپیتولاسیونی که در سال 1343از سوی حسنعلی منصور نخست وزیر وقت به مجلس شورای ملّی تقدیم و به تصویب آن رسید و با اعتراض همه جانبه و تمام عیار امام خمینی و نطق تاریخی ایشان مواجه شد، رسیدگی به جرایم اتباع آمریکایی در ایران منحصر در محاکم آمریکایی می شد و محاکم ایرانی حق دخالت و مجازات نداشتند: «... عزت ما پایکوب شد، عظمت ایران از بین رفت‌، عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند. قانونی را به مجلس بردند که در آن ما را ملحق کردند به پیمان وین ‌...که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده‌هایشان‌، با کارمندهای فنی‌شان با کارمندان اداری‌شان‌، با خدمه‌شان... از هر جنایتی که در ایران بکنند، مصون هستند.

آقا من اعلام خطر می‌کنم‌، ‌ای ارتش ایران من اعلام خطر می‌کنم‌، ‌ای سیاسیون ایران من اعلام خطر می‌کنم‌... والله گناهکار است کسی که فریاد نکند. ‌ای سران اسلام به داد اسلام برسید. ‌ای علمای نجف به داد اسلام برسید. ‌ای علمای قم به داد اسلام برسید... رفت اسلام..»

3-در مقام مقایسۀ کاپیتولاسیون با FATF باید گفت که محدودیتهای کاپیتولاسیونی صرفا شامل مواردی می شد که اختلاف، نزاع یا اتّفاقی بین شهروندان ایرانی و اتباع آمریکا در خاک ایران رخ دهد که در آن صورت محاکم ایران حق ورود و رسیدگی نداشتند، امّا در محدودیتهای FATF تعداد زیادی از شهروندان ایرانی و نیز سازمانهای وطنی از اساس از بخش مهمّی از حقوق شهروندی خود محروم می شوند بدون اینکه نزاع یا اختلافی بین ایشان و اتباع آمریکایی رخ داده باشد.

به عبارت دیگر در FATF محدودیّت شهروندان ایرانی را حتّی منوط به قیدی مثل تصادم یا نزاع یا اختلاف با یک تبعۀ آمریکا هم نکرده اند.

4- جالب است که هم «حسن منصور» و هم «حسن روحانی» در مقام توجیه کنندگان پذیرش این محدودیّتهای خُردکنندۀ شرافت ملّی و نقض کنندۀ استقلال و عزّت کشور، از موضع دولتهای مقتدرِ در آستانۀ پیروزی های بزرگ سخن گفته اند و دولت خود را معتبرترین دولتهای تاریخ ایران در عرصۀ جهانی عنوان کرده اند.

محور اصلی اعتراض امام خمینی به کاپیتولاسیون هم دوگانگی مندرج در رفتار دولت وقت بود: «ملت ایران را از سگ های امریکا پست تر کردند. اگر چنانچه کسی سگ امریکائی را زیر بگیرد باز خواست از او می کنند، اگر شاه ایران یک سگ امریکائی را زیر بگیرد باز خواست می کنند و اگر چنانچه یک آشپز امریکائی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد،بزرگتر مقام را زیر بگیرد هیچ کس حق تعرض ندارد. چرا؟...آقا اگر این مملکت اشغال امریکاست پس چرا اینقدر عربده می کشید، پس چرا اینقدر دم از ترقی می زنید اگر این مستشاران نوکر شما هستند پس چرا از ارباب ها بالاترشان می کنید پس چرا از شاه بالاترشان می کنید اگر نوکرند مثل سایر نوکرها با آنها عمل کنید، اگر کارمند شما هستند مثل سایر ملل که با کارمندانشان عمل می کنند شما هم عمل کنید.»
Share/Save/Bookmark