توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 69964
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۸
نگاهی به افزایش نرخ ارز در دولت‌های مختلف؛
رشد ۷۰۳ درصدی افزایش نرخ ارز در دولت تدبیر و امید/ نرخ ارز در دولت سیزدهم به ثبات نسبی رسید!
دولت یازدهم و دوازدهم همواره افزایش نرخ ارز در دولت نهم و دهم را مورد نقد قرار می‌دادند اما بررسی آمارها حاکی از آن است که دولت احمدی‌نژاد عملکرد بهتری نسبت به دولت روحانی داشته و تنها این موضوع ادعای پوچ تیم اقتصادی این دولت بوده است.
رشد ۷۰۳ درصدی افزایش نرخ ارز در دولت تدبیر و امید/ نرخ ارز در دولت سیزدهم به ثبات نسبی رسید!
به گزارش خط نیوز به نقل از رجانیوز: قیمت ارز یکی از مولفه‌های تعیین قیمت در بازار کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوریکه که نوسانات بازار ارز می‌تواند بر روی کل بازار تاثیر گذاشته و منجر به نوسان قیمت کالاها نیز شود. در واقع کنترل نرخ ارز می‌تواند ثبات نسبی اقتصاد کشور را به همراه داشته باشد اما با این حال نگاهی به عملکرد دولت روحانی در این موضوع تنها یأس و ناامیدی را به همراه دارد. عملکردی که به شدت ضعیف بوده و تبعات بسیاری برای کشور داشته است.

با این وجود اما با روی کار آمدن دولت مردمی و اهتمام ویژه آن به اقتصاد و همچنین تغییر سیاست‌ها و رویکردها، بازار ارز نیز سامان گرفت و پس از دو سال مدیریت دولت سیزدهم به ثبات نسبی رسیده است.

به گزارش رجانیوز، دولت یازدهم و دوازدهم، در حوزه بازار ارز همچون سایر حوزه‌ها عمل کرده و ناموفق‌ترین کارنامه را به ‌جای گذاشته است. این در حالی است که دولت روحانی بیشترین رشد قیمت ارز را در بین تمام دولت‌های پس از انقلاب اسلامی داشته است.

نرخ ارز در دولت‌های مختلف چند درصد رشد داشته است؟
نگاهی تاریخی به این موضوع نشان می‌دهد که در دولت موسوی، درصد افزایش قیمت ارز ۳۴۱ درصد بوده؛ به‌طوریکه نرخ ارز از ابتدای دوره ریاست جمهوری وی ۲۷۰ ریال بود که در در پایان دوره به ۱۱۹۲ ریال رسید. همین موضوع در دولت هاشمی رفسنجانی با درصد افزایش قیمت ۲۹۷ درصدی مواجه بود؛ به‌طوریکه نرخ ارز ابتدای دوره ریاست جمهوری وی ۱۱۹۲ ریال بود و در پایان دوره به ۴۷۳۱ ریال رسید. پس از دوره هاشمی رفسنجانی، در دولت خاتمی درصد افزایش قیمت ارز ۹۱ درصد بوده و در پایان دوره ریاست جمهوری وی، قیمت به ۹۰۲۴ ریال رسید. در دولت احمدی‌نژاد نیز، ارز با درصد افزایش ۲۵۲ درصدی مواجه بود؛ به‌طوریکه قیمت ارز در ابتدای دوره ریاست جمهوری وی ۹۰۲۴ ریال بود و در انتهای دوره به ۳۱۸۰۷ ریال رسید. با این حال اما پس از روی کار آمدن دولت روحانی، بازار ارز رشد چشمگیری را به خود دید و قیمت ارز از ۳۱۸۰۷ ریال در ابتدای دوره، به ۲۵۵۳۰۹ ریال در انتهای دوره رسید. در واقع درصد افزایش قیمت ارز در دولت تدبیر و امید ۷۰۳ درصد بوده که در مقایسه با سایر دولت‌ها، رشد بی‌سابقه‌ای داشته است.



منفی‌ترین کارنامه برای دولت روحانی است
با توجه به نگاه کلی که به وضعیت نرخ ارز در دولت‌ها انداخته شد، دولت روحانی منفی‌ترین و ناموفق‌ترین کارنامه را در کنترل نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی کشور به جای گذاشته است. همین موضوع نیز موجب افزایش نرخ تورم و در پی آن افزایش قیمت کالاها شده و نتیجه‌ای جز کاهش قدرت خرید مردم را به همراه نداشت. با این حال دولت گذشته با وجود ادعاهای فراوانی که در زمینه کنترل نرخ ارز مطرح کرد اما فاجعه‌بارترین عملکرد را در این زمینه به جای گذاشته است.

همچنین گفتنی است، دولت یازدهم و دوازدهم همواره افزایش نرخ ارز در دولت نهم و دهم را مورد نقد قرار می‌دادند اما بررسی آمارها حاکی از آن است که دولت احمدی‌نژاد عملکرد بهتری نسبت به دولت روحانی داشته و تنها این موضوع ادعای پوچ تیم اقتصادی این دولت بوده است.
Share/Save/Bookmark