توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 57084
سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۰
عراق؛ ظریف و ترامپ
عراق؛ ظریف و ترامپ
بله؛ خیلی غم‌انگیز است که ناچار باشی شبانه با هواپیمای چراغ خاموش و در کمال خفا به خاورمیانه‌ای سفر کنی که هفت تریلیون دلار برای به اصطلاح ایجاد امنیت در آن هزینه کرده‌ای.

آری؛‌ خیلی دردآور است که هفت تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کنی، اما برای رفتن به یکی از کشورهای آن منطقه که پنج هزار و 200 سرباز آمریکایی نیز در آن حضور دارند، سفرت را در حد فوق‌العاده‌ای مخفیانه نگه داری، هواپیماهای اسکورت و بزرگترین تجهیزات جهان دور و برت باشند و هر کاری کنی تا سالم به مقصد برسی و در آخر در توجیه این شرایط بگویی که نگران خودم نبودم، نگران نهاد ریاست جمهوری و همسرم ملانیا ترامپ بودم.

به‌ گزارش ‌ایسنا، رییس جمهور آمریکا در آخرین ساعات روز کریسمس در روز پنجم دی ماه بعد از دو سال حضور در مسند ریاست جمهوری و گذشت بیش از 15 سال از تهاجم این کشور به عراق به صورت مخفیانه سفری سه ساعته به عراق داشت و در جمع نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی "عین الاسد" در استان الانبار حضور پیدا کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

ترامپ یک هفته‌ بعد از اعلام تصمیم جنجال آمیزش مبنی بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه و همچنین افغانستان به عراق سفر کرد تا این سفر پاسخی باشد به اعتراضاتی که در داخل آمریکا علیه وی در اعتراض به این تصمیمش به وجود آمده بود.

سفر مخفیانه ترامپ به عراق که بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری دولت بغداد، مقامات آمریکایی چند ساعت قبل از انجام این سفر این موضوع را به مقامات عراقی اطلاع داده بودند با واکنش منفی تعداد زیادی از گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی در عراق مواجه شد چنان که بسیاری از آنها در قالب بیانیه‌هایی آن را نقض حاکمیت ملی عراق و توهین به مردم این کشور دانستند و اعلام کردند که ترامپ با انجام این گونه سفر به عراق رفتار استعمارگرایانه‌ای با این کشور داشته است.



ترامپ در حالی به سفر چراغ خاموش خود به عراق و حضور در جمع نظامیان آمریکایی پایان داد که درخواستش برای دیدار با عادل المهدی ، نخست وزیر این کشور در پایگاه هوایی "عین الاسد" مورد پذیرش مقامات عراق قرار نگرفت.

تقریبا دو هفته بعد از انجام این سفر ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان سفر منطقه‌ای خود به خاورمیانه سفر کوتاهی به عراق داشت تا مقامات این کشور را جهت پیشبرد سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر ضد تهران، با دولت واشنگتن همراه کند که این بار نیز با دست رد مقامات عراقی مواجه شد و آن‌ها همچون دفعات پیش اعلام کردند که در مورد این موضوع بر اساس منافع ملی عراق تصمیم می‌گیرند.

این تحولات در حالی صورت گرفته است که این روزها شاهد سفر پنج روزه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عراق هستیم. سفری که باعث شده برخی از رسانه‌های منطقه نیز اقدام به مقایسه این سفر با نحوه حضور مقامات آمریکایی از جمله ترامپ و پمپئو در عراق کنند.

محمد جواد ظریف در حالی در روز یکشنبه‌ بعد از ظهر در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی سفر پنج روزه خود را به عراق آغاز کرد که بر خلاف سفر مقامات آمریکایی ، از یک هفته‌ قبل انجام این سفر رسانه‌ای شده بود و مقامات وزارت امور خارجه زمان سفر و همچنین برنامه‌های این دیپلمات ارشد ایرانی در جریان این سفر را بیان‌ کرده بودند.

سفر محمد جواد ظریف به عراق بر خلاف سفر ترامپ به این کشور با استقبال گسترده گروه‌های سیاسی عراق مواجه شد چنان که او طی دو روز گذشته علاوه بر دیدار با مقامات رسمی این کشور از جمله رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، رییس مجلس و همتای عراقی‌اش با تعدادی از گروه‌ها و ائتلاف‌های برجسته عراق در مجلس این کشور نیز دیدار و رایزنی کرد که در این ارتباط می‌توان به دیدار ظریف با رییس و برخی از اعضای فراکسیون ائتلاف سازندگی عراق و همچنین عمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق و رییس ائتلاف اصلاح و آبادانی و جمعی از شخصیت‌ها و نمایندگان اقلیت‌های دینی عراق اشاره کرد.

یکی دیگر از تفاوت‌های سفر ظریف با سفر مقامات آمریکایی به عراق در این است که او غیر از بغداد قرار است به همراه تجار و کارآفرینانی که وی را در این سفر همراهی می‌کنند ؛ به منطقه حساس و مهم کردستان عراق نیز سفر کند و با مقامات منطقه اقلیم دیدار و رایزنی داشته باشد و پس از سفر به اربیل و سلیمانیه جهت انجام زیارت و دیدار با مراجع ، عازم شهرهای نجف و کربلا شود .

وزیر امور خارجه در جریان این سفر در دیدار با مقامات این کشور، زمان نهایی سفر آقای روحانی به این کشور همسایه‌ را نیز مشخص کرد و در جمع خبرنگاران به صورت رسمی زمان تقریبی این سفر را بدون هیچ‌گونه مخفی کاری و یا ترس امنیتی اعلام کرد.



بر اساس این گزارش در حالی حضور نظامیان آمریکایی در عراق ادامه‌ دارد و رییس جمهور این کشور اعلام کرده است که قصد ندارد نیروهای نظامی این کشور را بعد از 15 سال به صورت کامل از عراق خارج کند که ایران در جریان حمله داعش به خاک این کشور همسایه بنا به درخواست دولت بغداد نیروهای مستشاری خود را برای کمک به نظامیان این کشور راهی عراق کرد و پس از همکاری‌های گسترده با ارتش و جریان مقاومت در عراق جهت شکست داعش نیروهای مستشاری و نظامی خود را از عراق خارج و اعلام کرد که در شرایط صلح ضرورتی نمی‌بیند که نیروهای نظامی ایران در این کشور حضور داشته باشند.

انتهای پیام

دبیر: فاطمه ابوطالبی
Share/Save/Bookmark