توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47193
يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۶
رئیسی:
پادزهر تحریم‌ها، اقتصاد مقاومتی است
تولیت آستان قدس رضوی گفت: نسخه و پادزهر این تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی تعریف شد که رهبر معظم انقلاب بسیار حکیمانه و هوشمندانه فرمودند به سمت اقتصادی که کشور را در مقابل تکان‌ها حفظ کند حرکت کنید.
به گزارش خط نیوز به نقل از میزان، سید ابراهیم رئیسی در دیدار با جمعی اعضای شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) در تالار ولایت حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: امروز کشور به نیروهای فرهیخته‌ای که هم از دانش خوبی برخوردار باشند و هم نسبت به ملت خود، ارزش‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور متعهد باشند، نیازمند است.

وی افزود: یکی از برکات انقلاب اسلامی، رویش‌های آن است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه پس از جنگ تحمیلی، به دنبال شهامت‌ها، شجاعت‌ها و مجاهدت‌هایی که بچه‌های ما در جبهه‌ها داشتند باوجود شهادت و ایثار و از جان‌گذشتگی، رویش‌های بسیاری داشتیم که این‌ها در عرصه فناوری و دانش‌افزایی گام‎های خوبی برداشته‌اند و نیروهای دلداده به ارزش‌های نظام و انقلاب هستند.

مهم‌ترین شعار انقلاب اسلامی، اسلام‌خواهی است
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین شعار انقلاب اسلامی اسلام‌خواهی و عمل به دین و ارزش‌های دینی است، تأکید کرد: همه هزینه‌هایی که ما در سطح عالم می‌پردازیم برای آن است که این شعار و خواسته آرمان الهی پابرجا بماند.

وی تصریح کرد: آنچه می‌تواند کشور را در جهت این آرمان‌خواهی حفظ کند استقلال است.

دم زدن از یک نظام کارآمد و اثرگذار بدون استقلال اقتصادی امکان‌پذیر نیست
عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: این استقلال در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... وجود دارد اما دم زدن از یک نظام مستقل، کارآمد و اثرگذار در عالَم بدون داشتن استقلال اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه‌های مختلف خوب پیش رفتیم، در حوزه سیاسی، عزت‌آفرینی و افتخار خوب پیش رفتیم اما به میزانی که در حوزه سیاسی و برخی از حوزه‌ها پیش رفتیم، در حوزه اقتصادی پیشرفت نداشتیم.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: در حوزه اقتصادی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم و این نقطه آسیب ماست که ممکن است دشمنان ما از همین نقطه سوءاستفاده کنند و برای اینکه از آرمان‌ها و اهداف بلندمان دست‌برداریم فشارهایی از این طریق وارد کنند.

وی تصریح کرد: احساس اینکه ممکن است تحریم‌ها بر کشور ما اثرگذار باشد باعث شد تحریم‌ها وضع و تمدید شود، این هم کاملاً روشن است که اگر این‌ها تجربه کردند و دیدند که یک روش بر روی ما اثرگذار است، از آن دست بر نمی‌دارند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر آن‌ها احساس کنند که دایره تحریم‌ها را هرچه تنگ‌تر کنند ملت ما ممکن است زودتر به ستوه بیاید و صبرش تمام شود و مسئولان ما به خواسته‌های آن‌ها تن بدهند، طبیعی است که در هر دولت یا حزبی که در آمریکا و اروپا بیاید یا برود، یک برداشت و جمع‌بندی دارند و ما باید به آن‌ها ثابت کنیم که جمع‌بندی آن‌ها غلط است.

پادزهر تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی است
وی با بیان اینکه راه اثبات اینکه جمع‌بندی آن‌ها غلط است در عرصه اقدام و عمل اتفاق می‌افتد، گفت: نسخه و پادزهر این تحریم‌ها اقتصاد مقاومتی تعریف شد که رهبر معظم انقلاب بسیار حکیمانه و هوشمندانه فرمودند به سمت اقتصادی که کشور را در مقابل تکان‌ها حفظ کند حرکت کنید.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اقتصادی که به دست توانای جوانان ما گره‌هایش باز شود، هم از درون برخیزد و هم نگاهی به بیرون داشته باشد، از تجربیات و پیشرفت‌های آن‌ها در حوزه تکنیک و فناوری استفاده کند اما کاملاً درون‌زا باشد، این زایش از درون موضوع بسیار مهمی است.

وی تأکید کرد: اگر درون‌زا باشد و از درون آفریده و متولد شود می‌تواند این کارها را بکند و این توانستن دیده می‌شود، به‌ویژه کارهای ارزشمندی که جوانان در کشور شکل دادند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: باید به توانمندی جوانان اعتماد کرد، کاری که امام(ره) کردند، از ابتدای انقلاب رده مدیرانی که سرکار آمدند، چه در حوزه اجرایی و چه در حوزه سپاه و کمیته و خیلی از بخش‌ها، از جوانانی بودند که الآن ممکن است به‌سادگی آن کارها به جوانان سپرده نشود.

نتیجه اعتماد امام(ره) به جوانان پیشرفت کشور بود

وی تصریح کرد: امام(ره) به جوانان اعتماد کردند و نتیجه آن اعتماد، این شد که کشور علی‌رغم همه تهدیدات پیش رفت.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه امروز رهبر معظم انقلاب هم اعتماد دارند و بارها به دولت‌مردان تأکید می‌کنند که به جوانان اعتماد کنید، گفت: ما در حوزه‌هایی که به یک نیروی معتقد، متدین دلداده به انقلاب، دارای یک طرح و اندیشه نو اعتماد کردیم نتیجه‌اش شده رویان، حوزه‌های علم و فناوری ارزشمند، حوزه هوا و فضا و کارهای ماندگار.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اقتصاد مقاومتی با قید اقدام و عمل باید پیاده شود، امروز در توانایی بسیاری از مجموعه‌های موجود تردیدی نیست، دوستانی که تازه‌وارد این مجموعه شده بودند با مطالعاتشان نشان دادند که می‌توانند به سؤالات بسیاری پاسخ بدهند، بعضی از طرح‌هایشان می‌تواند کاملاً به‌عنوان حرف برتر به کرسی نشانده شود.

علم و حلم کنار هم تعریف می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما هم به دوستان گفتیم که اگر بعضی از سخنان و بعضی از فضاها احیاناً برایتان مشکل می‌آید طبق روایتی که از امام حسن مجتبی(ع) وجود دارد، علم و حلم کنار هم تعریف می‌شود، کسی که از دانش برخوردار است، راهی که بتواند این دانش را کاربری و اجرایی کند این است که حلم هم داشته باشد.

وی افزود: بعضی دوستان جوان ما می‌خواهند خیلی زود کار به سامان برسد، حق هم دارند، ولی حوصله کردن، حلم کردن، سخن مخالف شنیدن، برای آن راهکار پیدا کردن، علم و حلم را باهم می‌خواهد.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: اگر علمی و حلمی در عالم هست در خانه حضرت رضا(ع) است، اگر نسخه‌ای وجود داشته باشد که بتواند جامعه را به سعادت برساند آن نسخه‌ای است که حضرت رضا(ع) به بشریت می‌آموزند، اگر اضطرابی در دل انسان یا شبهه‌ای در جان انسان یا شهوتی در هوای انسانی است، هم شبهه علمی، هم شهوت عملی هم جهل و گره‌ها را به برکت نام حضرت رضا(ع) می‌توان گشود.

وی با اشاره به فعالیت‌های شبکه کانون‌‎های تفکر ایران تصریح کرد: دوستان در این رابطه خیلی خوب حرکت کردند و گزارش‌هایی که از مجموعه «ایتان» به دستمان رسید، به‌ویژه در حوزه مسائل مالی و اقتصادی گزارشات قابل‌توجهی بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این نشان‌دهنده آن است که دوستان و عزیزان خودشان را برای حضور در عرصه‌های نو و تجربیاتی که می‌تواند برای کشور و اقتصاد کشور گره‌گشا باشد، آماده کرده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان گفت: امیدواریم مجموعه شما در حوزه‌های مختلف در کشور اثربخش باشد و این را با تمام وجود بدانید که هم باید علم افزایی کرد و هم باید با توسل به حضرت رضا(ع) خواست که این علوم و دانش‌ها بتواند اجرایی شود.

وی تصریح کرد: عده زیادی هستند که خیلی علم‌دارند، کوه علم هستند اما بازده و اثر و گره‌گشایی اتفاق نمی‌افتد و صرف داشتن دانش و کتاب و فرمول یادگرفتن کافی نیست، این‌یک طرف قضیه است، طرف مهم آن است که بخواهیم این دانش را خود وجود مقدس پروردگار متعال و اولیای ایشان و حضرت رضا(ع) اثربخشی بدهد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی انسان جمله‌ای می‌گوید که آن‌قدر حکیمانه است که جای خودش را باز می‌کند اما گاهی یک کتاب می‌نویسد و اتفاقی در عالم نمی‌افتد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: خیلی‌ها هستند در عالم حرف می‌زنند؛ 7 هزار کانال ماهواره‌ای در فضای ایران قابل دریافت است، همه هم حرف می‌زنند اما فقط حرف است، قیل‌وقال است که در عالم زیاد است، اما اینکه اثربخش شود خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه این اثربخشی را باید از خدا خواست، گفت: امیدواریم نشست و هم‌اندیشی شما بابرکت باشد و هم‌افزایی، همفکری، همگرایی، هماهنگی و همراهی‌تان برای ارزش‌ها، دین، نظام و انقلاب باشد و هیچ مانعی را هم به‌عنوان مانع جلوی پایتان به رسمیت نشناسید و این موانع همیشه جلوی پای کسانی که می‌خواهند نوآوری و ابتکار کنند و پیش ببرند همیشه وجود داشته و راه هموار و بی‌مانع نبوده است.
Share/Save/Bookmark