توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63762
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۴
لطفا کمی پلاکت بدهید
خون شما سلول‌های مختلفی دارد و پلاکت‌ها هم یکی از این سلولهای خونی هستند که وقتی جایی از بدنتان زخم شده یا خراش بردارد به سرعت خود را به محل زخم رسانده و به هم می‌چسبند تا از این طریق مانع خونریزی شده و زخم را به اصطلاح بند بیاورند.
لطفا کمی پلاکت بدهید
همین کاربرد ساده اهمیت بالایی برای سلامت بدن دارد و اگر این سلولهای کوچک نبودند هیچ وقت زخمتان بسته نمی‌شد و آنقدر خون از بدنتان خارج می‌شد که در مدت زمان کوتاهی جان به جان آفرین تسلیم می‌کردید!

حالا خیلی ها هستند که حسرت به دل داشتن این سلولهای کوچکند، خیلی ها مثل بیماران سرطانی که وجود پلاکت برای آنها حیاتی است و آنها که جراحی هایی بزرگ انجام داده و هر لحظه امکان دارد بر اثر کمبود پلاکت جان خود را از دست بدهند.

با توجه به اهمیت و کاربرد حیاتی این سلولهای کوچک، سازمان انتقال خون حالا در کنار اهدای خون تاکید ویژه‌ای هم بر اهدای پلاکت دارد و از اهداکنندگان می‌خواهد تا در کنار خون، اهدای پلاکت را هم انجام دهند.

پژمان صالحی فر مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اهمیت اهدای پلاکت گفت: همپای اهدای خون، اهدای پلاکت هم برای نجات جان بیماران حیاتی و ضروری است.

وی افزود: این سلولهای کوچک درروند درمان بیماران سرطانی و نیز در نجات جان بیمارانی که جراحی های بزرگ داشته اند، بسیار حیاتی است.

صالحی فرد تصریح کرد: در حال حاضر دریافت پلاکت بصورت مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد، به نحوی که هم می‌توان پلاکت ها را با استفاده از دستگاه مخصوص از بدن فرد بصورت مستقیم دریافت کرد و هم می توان آنها را از واحدهای خون اهدایی استخراج کرد.

وی افزود: هر واحد خون 40 تا 70 سی سی پلاکت دارد که مقدار کمی است و اگر بتوانیم پلاکت ها را بصورت مستقیم از فرد اهدا کننده دریافت کنیم حجم خوبی پلاکت به دست می‌آید.

وی افزود: در روش مستقیم پلاکت های خون فرد توسط دستگاهی استخراج شده و مابقی خون به درون بدن فرد برمی‌گردد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: سِت به کار رفته در این دستگاه کاملا یکبار مصرف است و جلوی چشمان اهدا کننده پلمب آن باز می‌شود و پروسه استخراج پلاکت از خون داخل همین سِت استریل انجام می‌شود و مابقی خون به درون بدن فرد اهداکننده برمی‌گردد.

وی افزود: انجام فرآیند اهدای پلاکت حدود 1.5 ساعت زمان می‌برد، اما این مدت زمان می ارزد که افراد با اهدای پلاکت خود جان چندین بیمار را نجات دهند.

صالحی فرد خاطرنشان کرد: برخلاف اهدای گلبولهای قرمز که سه تا چهار بار در سال امکان پذیر است، هر فرد می تواند تا 24 بار در سال اهدای پلاکت داشته باشند و برای مرد و زن این تعداد دفعات اهدا تفاوتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سن اهدا کنندگان پلاکت همانند اهدای خون باید بین 18 تا 60 سال باشد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه یادآور شد: در حال حاضر اهدای پلاکت تنها در مراکز انتقال خون استان در شهر کرمانشاه امکانپذیر است و هنوز شرایط اهدای پلاکت در شهرستان ها مهیا نشده است.

وی افزود: سازمان انتقال خون همه روزه بجز روزهای جمعه از ساعت 7:30 صبح تا 19 شب آماده دریافت خون و پلاکت است و حتی در روزهای تعطیلات رسمی مناسبتی هم این سازمان فعال است.
Share/Save/Bookmark