توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47220
يکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۸
4 سال از وعده‌ روحانی گذشت؛
چرا دولت یازدهم در بحران گرد و غبار خوزستان مقصر است؟/ وعده‌های عملی نشده دولت به اهوازی‌ها
از وعده روحانی به مردم خوزستان درباره تخصیص 3 درصد از درآمدهای نفتی به این استان حدود 4 سال می‌گذرد و سوال این است که در این مدت چرا اقدام موثری برای حل مشکلات انجام نشده است؟
چرا دولت یازدهم در بحران گرد و غبار خوزستان مقصر است؟/ وعده‌های عملی نشده دولت به اهوازی‌ها
به گزارش خط نيوز به نقل از مشرق - پس از گذشت نزدیک به دوهفته از وخامت شدید وضعیت گردوغبار در استان خوزستان و مشکلات بزرگی که برای مردم آن منطقه ایجاد کرد،‌ حسن روحانی برای کمک به حل مشکلات مردم این استان به اهواز رفت. اما هوای تمیز زودتر از رئیس‌جمهور به داد مردم رسید و براساس اطلاعات هواشناسی از صبح پنجشنبه هوای این استان نسبت به روزهای گذشته شرایط بهتری را تجربه کرده است.

اما از سوی دیگر با بررسی سخنان مسئولان دولتی طی هفته‌های اخیر و راهکارهای ارائه شده توسط آنان، این واقعیت نمایان می‌شود که کابینه یازدهم علی‌رغم ادعاهایی که درباره منشا این بحران داشتند و از دولت قبل تا داعش را مقصر گرد و غبار خوزستان معرفی می‌کردند،‌ توانایی این را داشتند که در بیش از سه سال و نیم گذشته از عمر دولت روحانی بخش قابل توجهی از این مشکل که هرساله حاد تر نیز شده است را کنترل کنند.


بر اساس مطالعات انجام شده مساحت کانون های فعال گرد و غبار در خوزستان 350 هزار هکتار است که با احتساب کانون های فرسایش بادی و بیابان ها به بیش از 800 هزار هکتار می رسد. این درحالیست که دولتی ها بدون توجه به این موضوع همواره علت بحران گردو غبار در خوزستان را ناشی از کانون‌های خارج از کشور می‌دانستند و به بخش داخلی آن توجهی نداشتند.


در ادامه به تعدادی از راهکارهای مسئولان دولتی برای حل بحران خوزستان اشاره می‌کنیم که طی روزهای گذشته و پس از اعتراضات مردم و دلسوزان انقلاب نسبت به حل این مشکل، بیان کردند. اقداماتی که بیانگر آن است علیرغم وجود این بحران در سال‌های گذشته و همچنین پیش بینی هایی که از تشدید گردوغبار در این مناطق خبر می داد، دولت اقدامی برای پیشگیری از این مشکل انجام نداد.


* کاشت نهال در یک ماه


محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی که سه شنبه 3 اسفندماه برای سومین بار پس از بحران گردوغبار خوزستان راهی این استان شده است در سخنانی خبر از راهکاری سریع برای حل این معضل داد.


وزیر کشاورزی با اشاره به اجرای طرح بیابان زدایی گفت: نهال کاری برای تقویت پوشش گیاهی در کانون های گرد و غبار و آبیاری مستمر آن از جمله اقدامات دولت است که عملیات نهال کاری از پنج شنبه هفته گذشته آغاز شده و آب لازم برای تقویت پوشش گیاهی تامین شده است.عملیات نهال کاری اکنون با ۶ گروه کاری در حال فعالیت است و تا هفته آینده به ۱۰ گروه افزایش خواهد یافت.


این طرح که ظرف یک ماه به پایان می رسد 40 هزار هکتار از کانون‌های داخلی ریزگردها کنترل می‌شود که این اقدام تاثیر بسزایی در بهبود وضع گردوغبار در استان دارد.


* آماک و وعده‌های عملی نشده برای افتتاح


میزان انتقادات به دلیل بی توجهی معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از زمان تشدید بحران خوزستان تا کنون به مراتب بیشتر از قبل شده است. جمع زیادی از مردم قائل به این هستند که بی تدبیری و ضعف مدیریتی ابتکار باعث شده وی نتواند کارنامه قابل قبولی د رحوزه محیط زیست از خود به جای بگذارد.


از طرف دیگر حال که بحران خوزستان با ورود سامانه بارشی به این منطقه بهتر از روزهای گذشته شده است، سفر ابتکار همراه روحانی به اهواز برای مردم بیش از آنکه ناشی از تلاش برای حل مشکل قلمداد شود به ژستی برای تداوم دولت فعلی در انتخابات آتی تبدیل شده است.


ابتکار در این صفر با اشاره به تاثیرات طرح آماک (جمع آوری گازهای همراه نفت) بر بهبود کیفیت هوای خوزستان گفت: علاوه بر نقشی که این طرح در کاهش آلودگی هوا دارد همچنین می تواند در حفظ و صرفه جویی منابع انرژی و گازها نیز موثر باشد.


رسول راکی علیپور رییس پالایشگاه شیرین سازی کارون نیز در این باره گفت: به طور میانگین هم اکنون 150 میلیون فوت مکعب فراورش گاز صورت میگیرد که تاکنون چندین بار برای افتتاح این طرح وعده داده شده اما عملی نشده است.


تاخیر در افتتاح طرح آماک که برای جمع آوری گازهای همراه نفت اجرا شده است در حالی اتفاق می‌افتد که این طرح می‌تواند 241 میلیون فوت مکعب گازهای ترش همراه نفت (بنگستان) در میادین اهواز و مارون و منصوری و آبتیمور و کوپال را جمع‌آوری کند. این درحالیست که برطبق آمار بیش از 60 درصد آلودگی‌هوای اهواز مربوط به صنایع و تاسیسات نفتی است که آماک می‌تواند بخش قابل توجهی از آن را کنترل نماید.


* احیای تالاب‌ها و معضل انتقال آب


یکی دیگر از وعده‌های ابتکار در سفر به خوزستان، احیای تالاب‌ها را یکی از اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوا عنوان کرد و با بیان اینکه تالاب های شادگان و هورالعظیم در خوزستان از کانون های مهم گرد وغبار این استان هستند افزود: با گشایش دریچه های آب به هورالعظیم 70 درصد از این تالاب که پیش از این خشک بود، آبگیری شده و بخشی از کانون ها از بین رفته است.


یکی از مهم‌ترین علت‌های بحران خوزستان را می‌توان به انتقال آب کارون به 4 استان مجاور عنوان کرد. بخشی از این آب برای شرب مردم این استان‌ها مصرف می شود که این مقدار فشار زیادی بر اکوسیستم منطقه وارد نمی آورد اما قسمت زیادی از آن برای استفاده های صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود که با توجه به حاصلخیزی زمین‌های استان خوزستان برای کشاورزی، دولت باید بجای انتقال این آب ها به استان ‌های دیگر برای کشت محصولات، به دنبال راهکارهای جایگزین برای تولید در سایر استان‌ها باشد و آبی که از کارون منتقل می‌شود را برای جلوگیری از بحران‌های مجدد در تالاب‌های استان ذخیره و موجب احیای آن‌ها شود. در حال حاضر بخش اعظمی از بحران گرد و غبار خوزستان از دو تالاب خشک شده شادگان و هورالعظیم تغذیه می‌شود.


* افزایش تعداد مقره‌های برق


توفان گرد خاک هشتم بهمن ماه سالجاری در اهواز که 60 کیلومتر بر ثانیه سرعت داشت اختلالاتی در شبکه برق استان خوزستان و بخصوص کلانشهر اهواز به وجود آورد و باعث قطعی آب و برق ساکنان این شهر و تعطیلی ادارات و مدارس آن شد.


یکی از طرح‌هایی که روحانی در سفر خود به اهواز مورد بهره برداری قرار داد افزایش تعداد مقره‌های برق و شستشوی آن‌ها هر دوماه یکبار بود.


براین اساس قرار است در یک بازه زمانی میان مدت (هشت ماه تا یک سال) تمامی مقره های موجود شبکه برق استان خوزستان تعویض شوند. در حال حاضر شست و شوی کل مقره ها با حضور 120 گروه از تمام نقاط کشور ، در حال انجام است و مقرر شده هر 2 ماه یک بار مقره ها شست و شو شده و تعداد مقره ها هم از سه به 20 افزایش یابند.


همچنین در سفر امروز اعلام شد تمام سیستم های آبرسانی و تصفیه خانه و ایستگاههای پمپاژ آب در استان به برق اضطراری مجهز می شوند. مولدهای برق تصفیه خانه شماره دو اهواز که طی چند روز گذشته نصب آن آغاز شده بود امروز پنجشنبه با حضور دکتر روحانی رییس جمهوری وارد مدار شدند تا از این پس هیچگاه به دلیل قطع برق اهواز این تصفیه خانه از فعالیت باز نایستد.

این مواردی که تاکنون مطرح شد تنها بخشی از اقداماتی است که مسئولان دولتی طی هفته اخیر برای حل بحران گردوخاک خوزستان پیشنهاد و اجرا کرده‌اند و قطعا بیش از این‌ها می‌توان راهکار برای این معضل در نظر گرفت.

اما آنچه در این میان جای سوال دارد این است که از زمان وعده حسن روحانی در انتخابات سال 92 به مردم خوزستان درباره تخصیص 3 درصد از درآمدهای فروش نفت به این استان برای حل معضلات اساسی آن شامل ریزگردها ، آب و فاضلاب و اشتغال چیزی در حدود 4 سال می‌گذرد و سوال این است که در این مدت گذشته چرا این اقدامات شامل کاشت نهال که یک ماهه می‌تواند بخشی از معضل را درمان کند و طرح آماک برای کنترل بخش قابل توجهی از الودگی 60 درصدی تجهیزات نفتی در اهواز و یا افزایش تعداد مقره‌های برق برای جلوگیری از قطع آب و برق تا کنون اجرایی نشده و حال که این استان درگیر بحرانی به این مهمی شده و باعث نگرانی مردم و دلسوزان کشور شده است، دولت به فکر اقدم در این جهت افتاده است؟
Share/Save/Bookmark