توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 37014
پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۴
حضور غول‌هاي خودرو سازي در ايران پسا تحريم
خارجي‌ها مي آيند،اما متفاوت
به گزارش خط نیوز؛ توافق بعد از ۱۲ سال حاصل شد و غول‌های خودرو سازی جهان پس از چند سال ماندن پشت چراغ قرمز، به ایران رفت و آمد خواهند کرد. آلمانی‌ها که روزگاری شاگرد اول در ایران بودند، دوباره بعد از چند دهه به عنوان اولین مذاکره کننده هفته قبل آمدند. آنها با خود نمایندگان فولکس واگن و بنز را آورده بودند، اما به شدت جای بی ام دبلیو خالی بود. بعد از ژرمن‌ها روز گذشته فرانسوی‌ها که به حالت قهر ایران را ترک کرده بودند بابزرگ‌تر خود لوران فابیوس برگشتند. پژو که طی دوران تحریم در مکتب خودروسازی ایران مردود شد، این بار با ولی خود آمد تا شاید در کارش فرجی حاصل شود و دل ما ایرانی‌ها را دوباره به دست بیاورد، چرا که این روزها صحبت از جاگزینی فولکس واگن با پژو برای همکاری با ایران خودرو است. این شاید به نوعی تلافی کارهای فابیوس در جریان مذاکرات هسته ای باشد. این جاست که این مثل ما ایرانی‌ها را باید به فرانسویان یاد آور شد؛ هرچی عوض داره،گله نداره.
ایتالیایی‌ها نیز با فیات به ایران مي‌آیند. در این بین برای چینی‌ها که چند سالی بازار ایران را در قبضه خود داشتند شرایط خیلی سخت شده و آن‌ها بسیار احساس خطر کردند. با حضور غول‌های خودرو سازی در ایران باید چینی‌ها به فکر افزایش کیفیت خود یا رفتن از ایران باشند. اما وضعیت کره‌ای‌ها با همسایگان‌شان قدری متفاوت است و آن‌ها امیدوارند در شرایط جدید بتوانند مانند گذشته در ایران حضور قدرتمندی داشته باشند. ژاپنی‌هاهم با داشتن تویوتا بیشتر از رقیب‌شان برای حضور پر قدرت در ایران امیدوارند. دست آخر نیز اوضاع برای هموطنان جان کری که این روزها ایرانی‌ها نسبت به وی حس خوبی دارند در حال تغییر کردن است، چراکه خبر‌ها از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و آمریکا حكايت دارد. این امر مي‌تواند نخستین قدم باشد و در آینده ای نه چندان دور مي‌توان به حضور جنرال‌موتورز و فورد نیز در بازار ایران امیدوار بود.برای پاسخ دادن به علت شور و اشتیاق خارجی‌ها برای حضور در صنعت خودروسازی ایران به سراغ کارشناسان رفتیم.
خوب و بد حضور خارجی‌ها
امر‌ا... امینی كارشناس خودرو در گفت‌وگو با «قانون» مي‌گوید: با برداشته شدن تحریم‌ها یک فرصت استثنایی و ویژه در اختیار صنعت خودرو‌سازی ایران قرار گرفته تا از این رهگذر بتوان یک تجدید حیات دوباره به این صنعت بخشید. بسیاری از کارشناسان حضور دوباره شرکت‌های بزرگ خودرو سازی در ایران را یک شمشیر دولبه مي‌دانند، از این جهت که هم این حضور مي‌تواند جنبه مثبت داشته باشد و زمینه را برای ارتقای خودروسازان ما فراهم کند و در مقابل نیز بعد منفی از این منظر که ممکن است اتفاقات تلخ گذشته نیز روی دهد،وجود دارد. امینی هم راستا با این موضوع با اشاره به حضور هفته قبل مدیران دو خودرو ساز بزرگ آلمانی یعنی بنز و فولکس واگن در ایران مي‌گوید: آلمانی‌ها از گذشته از سابقه بسیار خوبی برای حضور در ایران برخوردارند و مردم نیز نسبت به آن‌ها حس بسیار مثبتی دارند،کارخانه ایدم تبریز یک نمونه قابل قبول از آن‌ها در ایران است. اين استاد دانشگاه در ادامه به یک مثال دیگر اشاره مي‌کند و ادامه مي‌دهد: کارخانه خاور که در حال حاضر زیر مجموعه ایران خودرو است به وسیله آلمانی‌ها در ایران احداث شد و روزگاری شرایط مطلوبی را تجربه مي‌کرد، اما امروزه حال و روز خوشی ندارد. طی سالیان اخیر بسیاری از مردم و کارشناسان از سیل هجوم خودرو سازان چینی به بازار کشورمان گله‌مند هستند، این در حالی است که در شرایط تحریم راهی جز همکاری با شرقی‌ها برای خودرو سازان ما نمانده بود، اما در زمان حال با توجه به عوض شدن شرایط و اقداماتی که برای برچیده شدن تحریم‌ها صورت گرفته ، اوضاع قدری متفاوت تر از گذشته و فضا برای همکاری دوباره با خودرو سازان بنام و مطرح جهان مهیا شده است. امینی در همین رابطه با اشاره به اینکه برای همکاری با چینی‌ها نیاز نیست الزامات خاصی را رعایت کرد، مي‌افزاید: اما برای همکاری با خودروسازان کشوری همچون آلمان نیاز است که یکسری شرایط،الزامات و استانداردها را رعایت کرد، که این امر قدری کار را مشکل مي‌کند، اما در نهایت موجب افزایش کیفیت و ایمنی محصولات خواهد شد.
استفاده از آلمانی‌ها برای تولید خودروی سنگین
یکی دیگر از موضوعاتي که این روزها در رابطه با حضور خودرو سازان خارجی در ایران و شرایط همکاری با آن‌ها مطرح مي‌شود، این است که باید اول امکانات و شرایط را آماده کرد و بعد با آن‌ها وارد فاز عملیاتی شد،اما این استاد دانشگاه به یک نکته مهم توجه ما را جلب مي‌کند و مي‌گوید: در حال حاضر کارخانه خاور علی‌رغم مهیا بودن شرایط خط تولید و نیروی انسانی تولید چندانی ندارد، اما اگر این امکان به وجود آید که از خودرو‌سازان آلمانی که در زمینه تولید کامیون، اتوبوس و مینی بوس حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند، در ایران استفاده شود، آن وقت است که آن‌ها مي‌توانند با انتقال تکنولوژی سریعا وارد فاز تولید شوند . به گفته امینی، در این صورت مي‌توان بازار‌های کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان و پاکستان را تسخیر كرد.
سه شرط برای حضور خارجی‌ها
از طرف دیگر شرایط و نحوه حضور خودروسازان خارجی برای همکاری با شرکت‌های داخلی یکی از مهم ترین مسائل و موضوعات این روزهای صنعت خودروسازی کشور است. امیر حسین کاکایی كارشناس خودرو در گفت‌وگو با «قانون» رعایت سه شرط را برای همکاری بین خودروسازان ایرانی و اروپایی الزامي‌مي‌داند و معتقد است که اگر این سه شرط رعایت نشود، تجربه‌های نسبتا تلخ گذشته تکرار خواهد شد.
کاکایی اولین شرط را این مي‌داند، محصولی که قرار است در ایران تولید شود، باید به صورت مینیمم بین ۴۰ تا ۵۰ درصد آن داخلی سازی و در کشورمان تولید شود. به گفته وی دومین شرط این است که خودرو ساز اروپایی بايد یک بخشی از سرمایه گذاری مربوطه را به عهده بگیرد و آن را تامین کند.
سومین شرط نیز به اعتقاد این استاد دانشگاه این است که در همان ابتدا باید شرط شود که محصولات تولیدی به کشورهای دیگر صادر شود، تا از این طریق کیفیت و ایمنی خودروی تولیدی بیش از پیش بالا رود. کاکایی ادامه مي‌دهد: در صورتی که سه شرط مطرح شده رعایت نشود، بیم این مي‌رود که در وسط کار خودرو ساز خارجی به بهانه‌های مختلف پروژه را رها کند و برود، اما اگر این شروط لحاظ شود، دیگر آن‌ها هر وقت که دل‌شان خواست نمي‌توانند بگذارند و بروند.
انتقال تکنولوژی یک الزام
این در حالی است که همواره طی این سال‌ها بسیاری از صاحب نظران صنعت خودرو در رابطه با حضور خودرو سازان بزرگ خارجی و همکاری آن‌ها با شرکت‌های داخلی این نگرانی را مطرح مي‌کردند که بیم این مي‌رود كه آن‌ها در عمل خودرو‌سازان وطنی را به یک مونتاژ کار مبدل سازند و آن حلقه اصلی که همان انتقال تکنولوژی است را به ایران ندهند، اتفاقی که در عمل این روزها روی داده و عمدتا خودرو سازانی که در ایران حضور یافتند، شریک ایرانی خود را به یک مونتاژ‌کار تبدیل کرده‌اند و هر وقت که خواستند به هر بهانه ای ایران را ترک کردند. کاکایی پیرامون این موضوع به این نکته ظریف اشاره مي‌کند که در حال حاضر خودرو سازان بزرگ دنیا به لحاظ برچیده شدن تحریم‌ها در آینده نزدیک مشتاق حضور در بازار بزرگ و جذاب ایران هستند و در این زمینه نیز بسیار عجله دارند، اما باید خودروسازان داخلی و همچنین مسئولان دولتی در این زمینه هیچ عجله ای به خرج ندهند و با صبر و حوصله و سر فرصت با آن‌ها به مذاکره و عقد قرارداد مبادرت ورزند.
روزنامه قانون
Share/Save/Bookmark