توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70927
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱
بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه باز هم به سرانجام نرسید!
لایحه بودجه ۶۳۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه، دی ماه سال گذشته تقدیم شورای شهر شد و شورا طبق قانون باید این لایحه را بهمن همان سال تصویب می‌کرد که این امر محقق نشد. در جلسه امروز شورا که با همین هدف تشکیل شد، نتیجه‌ای حاصل نشد و بودجه شهرداری باز هم به سرانجام نرسید.
بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه باز هم به سرانجام نرسید!
با توجه به ضرورت تصویب این لایحه، شهردار کرمانشاه دست به دامن استانداری و فرمانداری شد و در نهایت شورای شهر کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری را هفتم اسفند ماه سال گذشته تصویب کرد؛ اما این مصوبه تا ۲۸ اسفند ماه به فرمانداری کرمانشاه ارسال نشد و در این فاصله زمانی شورای شهر «دو دوازدهم بودجه» را به رای گذاشت و مصوب کرد.

تصویب «دو دوازدهم بودجه» در حالی است که کلیات بودجه از قبل به تصویب رسیده است و در نهایت، با ارسال این مصوبه جدید (مصوبه دو دوازدهم) به فرمانداری، کمیته تطبیق هم با توجه به ضرورت پیشبرد امور شهر مجبور به تایید آن می‌شود؛ اما پیشنهاد می‌دهد موضوع در هیأت حل اختلاف بررسی شود و این شرایط موجب می‌شود تا امروز، بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه بلاتکلیف باقی بماند.

علاوه بر بلاتکلیفی بودجه امسال، لایحه اصلاحیه بودجه سال گذشته شهرداری هم بلاتکلیف مانده است. شهردار این لایحه دو فوریتی را هم چند ماهی است به شورای شهر فرستاده، اما همچنان نتیجه‌ای نگرفته است.

در همین راستا، امروز شهردار کرمانشاه به دعوت شورای شهر به جلسه شورا آمد تا شاهد بررسی و تصویب دو لایحه دو فوریتی بودجه ۱۴۰۳ و اصلاحیه بودجه ۱۴۰۲ باشد، اما هیچ‌کدام در این جلسه به سرانجام نرسیدند.

دعوت از شهردار در این جلسه علت دیگری هم داشت و آن، سوال سه عضو شورا درباره انحراف‌های بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری کرمانشاه بود. انحراف‌هایی که موجب طرح سوال از شهردار از سوی سه عضو شورا (سالار احمدزاده، کامران ملکی و رسول آزادی) شده است.

خسرو زرافشانی، رئیس شورای شهر در توضیح دغدغه این اعضا، گفت: میزان تحقق بودجه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بود و شهرداری باید متناسب تحقق درآمدهایی که داشت، هزینه می‌کرد. این در حالی است که در اصلاحیه بودجه‌ای که آورده‌اند نه‌تنها تعدیل‌سازی نشده، بلکه هزینه‌ها افزایش داده شده است. به‌طور مثال، هزینه تشریفات در بودجه ۷.۵ میلیارد تومان بود که باید متناسب با تحقق ۵۰ درصدی درآمدها، شهرداری در این زمینه حدود ۳.۵ میلیارد تومان هزینه می‌کرد، اما شاهد هزینه‌کرد ۷.۱ میلیارد تومانی در این زمینه هستیم که در لایحه اصلاحیه بودجه هم آمده است.

وی ادامه داد: مورد بعدی، بحث کرایه وسایل نقلیه و ماشین‌های اداری است که در بودجه ۳۲ میلیارد تومان قید شده بود و به جای آنکه شهرداری حدود ۱۶ میلیارد تومان هزینه کند، چون نیمی از درآمدهایش محقق شده، این رقم را به ۴۰ میلیارد تومان در لایحه اصلاحیه بودجه رسانده است.

زرافشانی بیان کرد: برای کمک‌های رفاهی به پرسنل شهرداری هم ۳۰ میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده بود، اما یک ریال هم برای رفاه کارکنان هزینه نشده است.

رئیس شورای شهر کرمانشاه گفت: درباره توسعه آسفالت شهر ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه گذاشته بودیم که این رقم را شهردار کرمانشاه در لایحه اصلاحیه بودجه به ۷۵ میلیارد تومان کاهش داده است. هرچند این رقم کاهش داده شده و این تعدیل متناسب با درآمدهای شهرداری بوده و آن را قبول داریم، اما انتظار این است که در سایر موارد هم این کاهش لحاظ نمی‌شد.

زرافشانی افزود: برای بازدیدهای شهردار هم ۴۰ میلیارد تومان در بودجه در نظر گرفته شده بود و به جای اینکه کمتر هزینه کنند، ۶۴ میلیارد تومان هزینه کرده و این رقم را در لایحه اصلاحیه بودجه آورده‌اند. شهرداری باید برای هزینه‌کرد اضافی از شورا مجوز دریافت می‌کرد که این کار را نکرده و همین امر موجب طرح سوال از سوی سه نفر از اعضا شده است و شهردار باید در این جلسه پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه در پاسخ به این پرسش گفت: وقتی لایحه اصلاحیه بودجه می‌دهیم، دیگر نیازی نیست مجوز بگیریم.

وی ادامه داد: بودجه باید کلی نگاه شود نه جزیی. گاهی جابه‌جایی‌هایی در بودجه انجام می‌شود، اما در کلیت بودجه هیچ رقمی بیشتر از درآمدهایی که کسب کرده‌ایم، هزینه نکرده‌ایم.

او افزود: طبق قانون برای شهردار این امکان فراهم شده است که ۱۰ درصد بودجه را براساس اختیار خود از محلی به محل دیگر تغییر دهد و مازاد آن را باید در قالب اصلاحیه بودجه به شورا ارسال کند که این کار را از دی‌ ماه سال گذشته انجام داده‌ و لایحه را ارسال کرده‌ایم که تعیین تکلیف نشده است.

وی اضافه کرد: در مجموع، در حالت کلی بودجه هیچ انحرافی نداشته است و بیشتر از تحقق آن هزینه نکرده‌ایم.

زرافشانی در پایان این صحبت، از اعضایی که طرح سوال کرده بودند خواست تا درباره قانع شدن از جواب شهردار پاسخ دهند که کامران ملکی و سالار احمدزاده اعلام کردند قانع نشده‌اند.

رئیس شورای شهر کرمانشاه بلافاصله اعلام کرد که با توجه به قانع نشدن اعضا، چنانچه اکثریت اعضا امضا کنند، شهردار کرمانشاه وارد روند استیضاح می‌شود.

زرافشانی همچنین از ارجاع طرح دو فوریتی لایحه اصلاحیه بودجه سال گذشته به کمیسیون مربوط خبر داد و افزود: هنوز کمیسیون در این زمینه جواب نداده است.

طرح این موضوع مورد اعتراض برخی اعضای شورا و شهردار کرمانشاه قرار گرفت.

نوروزی گفت: لایحه دو فوریتی است و باید اول در صحن شورا به رای گذاشته شود و اگر رای آورد، باید بدون ارجاع به کمیسیون بررسی شود. در غیر این صورت باید به کمیسیون ارجاع شود نه اینکه مستقیماً به کمیسیون ارجاع شود.

شهردار کرمانشاه در ادامه خواهان رای‌گیری درباره بررسی دو فوریت این لایحه شد که رئیس شورای شهر کرمانشاه با اعلام «کفایت مذاکرات» ختم جلسه را اعلام کرد.

شهردار کرمانشاه در پایان این جلسه، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره دو لایحه دو فوریتی که به شورا ارائه شده است، گفت: لایحه اول بحث بودجه امسال شهرداری است که دی ماه سال گذشته ارسال کردیم و در نهایت، بعد از پیگیری و درخواست از استاندار کرمانشاه، شورای شهر در تاریخ هفتم اسفند ماه کلیات آن را مصوب کرد، اما این مصوبه تا ۲۸ اسفند ماه به فرمانداری ارسال نشد و شورا در یک اقدام غیرقانونی در این فاصله زمانی «دو دوازدهم بودجه» را به تصویب رساند و این مصوبه را به کمیته تطبیق مصوبات ارسال کرد.

نوروزی ادامه داد: هیأت تطبیق مصوبات هم اعلام کرد که این کار غیرقانونی است، اما برای اینکه امور شهر متوقف نشود و به جهت ضرورت، آن را تایید کردند و پیشنهاد دادند که موضوع از طریق هیأت حل اختلاف پیگیری شود.

شهردار کرمانشاه بیان کرد: در حال حاضر بحث بودجه امسال شهرداری از دی‌ ماه سال گذشته تا کنون بلاتکلیف مانده و ما برای انجام امور شهر از جمله قراردادها، کارهای عمرانی و ... منتظر تصویب بودجه هستیم.

نوروزی اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام‌شده قرار شد ۱۵ اردیبهشت ماه این موضوع تعیین تکلیف شود. امروز هم به جلسه آمدیم تا طرح دو فوریتی لایحه بودجه امسال مطرح شود که نشد.

وی درباره لایحه دو فوریتی اصلاحیه بودجه ۴۹۵۰ میلیارد تومانی سال گذشته هم گفت: سال گذشته در حوزه فرهنگی، برنامه‌های شهر خلاق خوراک را داشتیم و جشنواره‌های بزرگ دیگری برگزار شد و همه این‌ها نیازمند هزینه‌های بیشتر بود و برای تامین این هزینه‌ها، جابه‌جایی‌هایی در بودجه انجام شده است.

نوروزی ادامه داد: طبق قانون برای شهردار این امکان فراهم شده که تا ۱۰ درصد بودجه را براساس اختیار خود از محلی به محل دیگر تغییر دهد و مازاد آن را باید در قالب اصلاحیه بودجه به شورا ارسال کند که این کار را از دی‌ ماه سال گذشته انجام داده و لایحه را ارسال کرده‌ایم که تعیین تکلیف نشده است.

شهردار کرمانشاه افزود: میزان تحقق بودجه ما در سال گذشته به‌صورت نقدی بیش از ۵۰ درصد بود و اگر غیرنقدی‌ها مانند تهاتر و ... را در نظر بگیریم، بیش از ۷۰ درصد بوده است. درباره هزینه کرد بودجه نیز باید کلیت بودجه را در نظر گرفت که ما نسبت به میزان کلی تحقق بودجه، انحرافی در هزینه‌کردها نداشته‌ایم.
Share/Save/Bookmark