توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70945
دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۱
ورود اتوبوس‌های برقی چه کسانی را عصبانی می‌کند؟
مدیران شهری با جدیت موضوع تأمین خودروی برقی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی را پیگیری می‌کنند.
ورود اتوبوس‌های برقی چه کسانی را عصبانی می‌کند؟
به گزارش خط نيوز به نقل از همشهری، هجمه به شهرداری این‌بار از طریق دستاوردهای سفر مدیران شهری تهران به پکن؛ ماجرا مربوط به 25مهر سال گذشته است؛ روزی که علیرضا زاکانی، شهردار تهران همراه با جمعی از مدیران شهری برای شرکت در اجلاسیه شهرداران کلانشهرهای راه ابریشم وارد پکن شد، اما انجام برخی از امور در حوزه حمل‌ونقل، مهم‌ترین هدف این سفر بود.

مدیران شهری 10روز در چین حضور داشتند و از 13شهر و توانمندی‌ چینی‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی ازجمله هوشمند‌سازی‌، استفاده از مدهای جدید حمل‌ونقل انبوه‌بر (تراموا) و اتوبوس‌های برقی و... بازدید کردند. دستاورد این سفر، انعقاد قراردادهای مهم در حوزه ناوگان ریلی، اتوبوسرانی، تاکسیرانی و حتی شهرسازی بود؛ قراردادهایی که گویا خیلی به مذاق برخی خوش نیامده و از همان ابتدا تلاش کردند با سنگ‌اندازی مانع از نهایی شدن و تحقق آنها شوند؛ چراکه یک روز موضوع ترک تشریفات در انعقاد قراردادها را مطرح و رسانه‌ای کردند و روز بعد هم ورود و امضای مستقیم قراردادها توسط شهرداری تهران را غیرقانونی دانستند.


در روزهای اخیر هم با انتشار اسنادی در یک سایت خبری فارسی‌زبان توانایی و تخصص شرکت‌های چینی مرکز سیبل شده است و از این‌رو شهرداری تهران را متهم به انعقاد قرارداد با شرکت‌های نامعتبر و فاقد تخصص در حوزه حمل‌ونقل کرده‌اند.

تمامی این موارد مانند تکه‌های پازلی هستند که وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، رد پایی از مافیا را نمایان می‌کنند؛ مافیایی که نهایی شدن و تحقق قراردادهای چینی به نفع‌شان نیست و ازاین‌رو سعی دارند با هر ترفند و خبرسازی‌ای سدی در مقابل قراردادهای منعقدشده ایجاد کنند؛ غافل از اینکه مدیریت شهری در راستای صلاح شهر و شهروندان موضوع قراردادها را با جدیت پیگیری می‌کند و قصد ندارد به‌خاطر شایعات از تصمیم خود کوتاه بیاید.»



برای ایران اینترنشنال خوراک درست نکنید
شهردار تهران دیروز (9اردیبهشت) با حضور در پارلمان شهری در راستای شفاف‌سازی‌ و رفع برخی شبهات مربوط به قراردادهای چین، توضیحاتی ارائه داد. علیرضا زاکانی در ابتدا با بیان اینکه سیاه‌نمایی بد است، باید اطلاع داشته باشیم و بعد صحبت کنیم، گفت: «امکانات و منابع شهر رشد سالم داشته است. در دوره محمدباقر قالیباف ۲۳رام‌ ای‌سی (قطارهای جدید) و یک دی‌سی (قطارهای قدیمی) و در دوره پیروز حناچی ۲۱رام ‌ای‌سی و یک رام دی‌سی ‌اورهال شد، اما در این دوره ۴۷رام‌ ای‌سی و ۳رام ‌دی‌سی اورهال شده است و امسال هم نزدیک به همین تعداد اورهال می‌کنیم.» دشمن، امید ما را هدف قرار داده است و یک عده خوراک برای ایران اینترنشنال درست می‌کنند که بد است و در راستای اهداف آنها سخن می‌گویند. او با اشاره به این موضوع، عنوان کرد که با مردم مستدل صحبت کنید و حق ندارید چون پشت تریبون شورا نشسته‌اید، خلاف بگویید.

فعال‌بودن بیش از 3هزار دستگاه اتوبوس
شهردار تهران در ادامه آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی را تشریح کرد و گفت: «طی 12سال مدیریت محمدباقر قالیباف ۱۲۰۰دستگاه اتوبوس خریداری شده بود و در دوره مدیریت اصلاحات (دوره گذشته) هم 130دستگاه اتوبوس خریده بودند. در این دوره تاکنون ۸۲۶دستگاه خریداری کرده‌ایم که 271دستگاه آن توسط دولت خریداری شده است. در مجموع زمانی که شهر را تحویل گرفتیم 1860دستگاه اتوبوس وجود داشت که 880دستگاه فعال بودند، اما امروز بیش از 3هزار دستگاه اتوبوس در شهر فعال است.» به‌گفته زاکانی، شورای شهر تهران ۷هزار میلیارد تومان برای تامین هزار دستگاه اتوبوس اختصاص داده، اما شهرداری قرارداد تأمین 5هزار دستگاه اتوبوس را بسته است که 2500دستگاه توسط شرکت‌های داخلی تأمین خواهد شد.

اقدام بی‌نظیر در تاریخ بلدیه شهر
زاکانی در جریان جلسه به اقدامات انجام شده در راستای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم اشاره و تأکید کرد: «از یک شرکت داخلی ۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی خریداری کردیم که گفتند تا پایان سال ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه را تحویل می‌دهند. آیا ما می‌توانیم مردم را معطل کنیم تا شرکت داخلی قرارداد را انجام دهد؟ من بارها گفته‌ام که مردم را اسیر نمی‌کنم.» او ادامه داد: «ما نوع منابع‌مان را طوری تجهیز کرده‌ایم که رشد فزاینده داشته باشند و منشأ آن مشخص است. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید در تاریخ بلدیه شهرداری تهران توانسته تحقق منابع به این میزان داشته باشد. ما از طریق انضباط مالی و مشارکت و مولدسازی توانستیم زمینه‌ای را فراهم کنیم تا به‌جای هزار دستگاه اتوبوس، 2500دستگاه اتوبوس خریداری کنیم.»

اولین‌ها در سفر به چین رقم خورد

سفر به چین جزو افتخارات نظام اسلامی است. علیرضا زاکانی با بیان این مطلب گفت: «در سفر به چین اولین‌های بسیاری رقم خورد؛ به‌عنوان‌مثال برای اولین‌بار قراردادی در راستای انتقال تکنولوژی بسته شد و برای اولین‌بار بانک شهر طرف قرارداد است. همچنین در قرارداد 630دستگاه واگن کارفرما وزارت کشور است؛ چراکه ‌وزارت کشور سال96 کارفرما شد تا 2هزار دستگاه واگن برای 8شهر تامین کند. دولت ناتوان قبل نتوانست این قرارداد را عملیاتی کند، اما دولت فعلی با افتخار این قرارداد را عملیاتی کرد. البته این کار شدنی نبود و همه دست به‌دست هم دادند تا این خواسته اجرایی شود.» به‌گفته او، نخستین کاری که در چین انجام شد، این بود که مدت ۲۳ تا ۲۷‌ماه مندرج در قرارداد اولیه به ۱۲ تا ۱۴‌ماه کاهش یافت.

ورود واگن‌ها؛ بهمن امسال
بهمن‌ماه ورود واگن‌ها را خواهیم داشت. زاکانی این موضوع را بیان و عنوان کرد: «ساخت واگن‌های داخلی و واردات آن یک افتخار ملی است. ما تا الان سکوت کردیم، اما از این به بعد اگر سیاه‌نمایی کنند با رقم و عدد به مردم می‌گوییم تا آنها خودشان قضاوت کنند. در سفر به چین همه ابعاد حقوقی قراردادها بررسی و طرف چینی مجاب شد تا یک‌رویه جدید در پیش بگیرد. به‌این‌ترتیب بنا شد تا تکنولوژی چین مبتنی بر نیاز ما مسیر جدیدی ایجاد کند. ابتدا یک‌میلیارد و ۴۰میلیون یورو تفاهمنامه تأمین مالی شد. ماحصل این سفر یک تفاهم و توافق در حوزه واگن‌ها و یک تفاهم هم در حوزه تأمین مالی بود.»

تفاهم مالی میلیارد یورویی
آن‌طور که شهردار تهران عنوان کرده: «پس از آنکه چینی‌ها به ایران آمدند، اعداد پیشنهادی خود را آوردند و بعد تیم تخصصی به چین رفتند و از کارخانه‌ها بازدید و در نهایت مشخصات دقیق را ارائه کردند. سرانجام برای بستن قرارداد اولیه و تنظیم تفاهمنامه اولیه به چین رفتیم، ارقام کاهش یافت و قرارداد 220هزار یورویی بستیم که تضامین لازم آن وجود دارد. چرا یک عده از اینکه قرار است ماشین ارزان‌قیمت و باکیفیت وارد کنیم و به مردم خدمات ارائه دهیم، ناراحت هستند؟» او در ادامه گفت: «بانک شهر با بدنه کارشناسی خود موضوع را پیگیری می‌کند و ۲۵۰۰اتوبوس، ‌۱۰هزار ون و ۲۷هزارو۵۰۰ تاکسی را تحویل شهرداری خواهد داد. جرم ما در مدیریت شهری این است که پایمان را در کفش عده‌ای می‌کنیم که علاقه ندارند کارشان در کشور به هم بخورد.»

دستگاه قضایی ورود کند
شهردار تهران در واکنش به اسناد منتشرشده در یک سایت فارسی‌زبان درخصوص قرارداد شهرداری و چین، گفت: «موضوعات مطرح‌شده توسط یک قلم‌به‌مزد در سطحی نیست که من در مورد آن صحبت کنم و قطعا دستگاه قضایی به این موضوع می‌پردازد؛ چراکه این بازی با منافع ملی است و مواردی که مطرح شده ۱۰۰درصد غلط بوده و حتما شکایت می‌کنیم. ما پا در کفش کسانی کرده‌ایم که می‌خواهند کل معاملات را برهم بزنند. قرارداد ما در چین کاملا مشخص است و کسی که احتمالا کلاه بر سرش رفته باید در دادگاه پاسخ دهد.» او ادامه داد: «مدتی است که آن فرد اعلام کرده مسائل را مطرح می‌کنم اما در نهایت چه چیزی گفت؟ وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، دستگاه‌های امنیتی و بانک مرکزی صفر تا 100موضوع را می‌دانند و اسناد به رؤسای کمیسیون‌های نظارت و حقوقی و حمل‌ونقل ارائه شده است.»
Share/Save/Bookmark