توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63899
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۸
محیط زیست می‌ماند و عکس و پوستر نامزدهای مجلس
شهرها یک آلبومِ عکسِ بزرگ شده‌اند، نامزدهای انتخابات و هواداران آنها صرفا به نقاطی که شهرداری برای آنها تعیین کرده اکتفا نکرده و حتی از درختان نیز پوستر و بنر تبلیغاتی آویزان کرده و روی درختان کاغذ چسبانده‌اند.
محیط زیست می‌ماند و عکس و پوستر نامزدهای مجلس
یک هفته فرصت است و هر کاندیدا تا جایی‌که از دستش برمی‌آید عکس کاغذی و پوستر چاپ و بر در و دیوار شهر نصب کرده تا با آنها رای مردم را جلب کند.

در سراسر ایران چند هزار نفر نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند و هریک از آنها نیز ده‌ها بنر و صدها پوستر کاغذی چاپ کرده‌اند که در نهایت به تولید میلیونی کاغذ و پوستر انجامیده است.

با فروکش کردن تب انتخابات محیط زیست می‌ماند با این حجم از کاغذ و بنر پلاستیکی تولید شده که روی دست طبیعت باد می‌کند و کاندیداها نیز هیچ مسئولیتی در زمینه جمع‌آوری آن نمی‌پذیرند.

تولید این حجم از کاغذ و بنر پیامدهای محیط زیستی دارد که شاید بسیاری از ما از آن آگاه نباشیم.

به گفته مدیرعامل انجمن محیط زیستی ندای قاصدک، رنگ و مواد شیمیایی که در تولید بنرها و پوسترهای تبلیغاتی مصرف می‌شود یکی از عوامل خطرناک آلوده کننده آب و خاک است.

محمدرضا نقدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تولید حجم زیادی کاغذ و پوستر در ایام انتخابات برای تبلیغات نامزدها، اظهار کرد: بنرها به جهت جنس پلاستیک گونه‌ای که دارند طول عمر زیادی در طبیعت دارند و سالیان سال تجزیه آنها طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه در تولید این بنرها و پوسترها از انواع رنگ‌های شیمیایی استفاده می‌شود، عنوان کرد: موقع بارندگی که خصوصا طی روزهای اخیر شاهد آن هستیم این رنگ‌ها و مواد شیمیایی شسته شده و وارد آب و خاک می‌شود و آنها را آلوده می‌کند که به چرخه زندگی ما برمی‌گردد.

این فعال محیط زیست از حجم زیاد کاغذی که برای چاپ عکس‌ها مصرف می‌شود هم یاد کرد و ادامه داد: برای این میزان کاغذ که در کل کشور برای تبلیغات صرف می‌شود، هزاران درخت قطع شده و به علاوه برخی از این کاغذها و یا مواد اولیه تولید بنر وارداتی است که ارز زیادی را از کشور خارج می‌کند.

نقدی معتقد است، در شرایط کنونی جایگزین‌های بسیار بهتری به جای چاپ پوستر و بنر برای تبلیغات وجود دارد که مهمترین آن استفاده از فضای مجازی است که هم آلودگی ندارد و هم مخاطبین بیشتری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه یک نماینده مجلس ابتدا باید خود به قوانین محیط زیست آگاه باشد تا بتواند در آینده از محیط زیست دفاع کند، تاکید کرد: تشکل‌های محیط زیستی نامزدهای انتخاباتی که بر در و دیوار پوستر می‌چسبانند را تحریم می‌کنند و در این خصوص بیانیه نیز صادر کرده‌اند.

مدیرعامل انجمن محیط زیستی ندای قاصدک خاطرنشان کرد: مسئله دیگر مرحله بعدی است که اگر نامزدها مجبور شدند حداقل برای مقابل ستادهای انتخاباتی عکس و پوستر چاپ کنند، حتما در نهایت نسبت به جمع آوری آنها اقدام کنند و کاغذها را تحویل مرکز بازیافت بدهند تا قابل استفاده باشد.
Share/Save/Bookmark