توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65923
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۱
جهانپور: واکسن ۵۰ تا ۶۰ میلیونی تقلبی است
تاکنون موردی از واردات واکسن کرونا به طور مستقیم از طریق بخش خصوصی نداشته‌ایم و هیچ گزارشی نیز از نشت واکسن‌های وارد شده وزارت بهداشت در بازار آزاد وجود ندارد.
جهانپور: واکسن ۵۰ تا ۶۰ میلیونی تقلبی است
به گزارش خط نيوز به نقل از خبرگزار ی دانشجو، تا امروز هیچ موردی از نشت واکسن کرونا به بازار آزاد نداشته ایم. البته ممکن است موارد تخلفی بوده باشد که افرادی به بهانه‌های مختلف جایگزین افراد واجد شرایط تزریق واکسن شده باشند که با متخلفان برخورد می‌شود، اما موردی از نشتی و خروج واکسن از وزارت بهداشت به بازار آزاد نداشته ایم.

وی درباره شائبه‌های مطرح شده درباره فروش واکسن کرونا به قیمت ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان در بازار آزاد گفت: از نظر وزارت بهداشت این نوع واکسن‌ها اگر در بازار آزاد وجود داشته باشد اصل بر جعلی، قاچاق و تقلبی بودن آنهاست، به علاوه اینکه در برخی کشور‌های اطراف ایران ممکن است واکسن‌هایی از مجاری غیر رسمی وارد شده باشد در مورد این نوع واکسن ها، هم اصالت واکسن و هم رعایت زنجیره سرد آن‌ها زیر سوال است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: در مورد دارو‌ها نیز همیشه موضوع بازار سیاه را داشته ایم، در مورد واکسن هم همین طور است جعلی بودن، تقلبی بودن و قاچاق بودن آن‌ها مساله دیگری است و ممکن است وجود داشته باشد، اما نشت واکسن از وزارت بهداشت به هیچوجه تاکنون نبوده و با توجه به جمع آوری پوکه‌های واکسن و مشخص بودن اینکه هر کد ملی دریافت کننده کدام واحد واکسن را دریافت کرده، چنین مواردی در کشور به شدت کاهش پیدا کرده یا وجود ندارد. هر مورد تخلف احتمالی هم اگر وجود داشته باشد به راحتی قابل ردگیری است.

جهانپور درباره واردات واکسن کرونا از طریق بخش خصوصی نیز توضیح داد: واردات واکسن مستقیم از طریق بخش خصوصی تاکنون نداشته ایم. اما این مسیر با رعایت قانون و مصالح نظام سلامت برقرار است. ثبت سفارش واکسن از طریق بخش خصوصی نداشته ایم مواردی که بوده اظهار توانایی واردات برخی شرکت هاست، ولی اسناد فنی برای واردات از نظر سازمان غذا و دارو اتفاق نیفتاده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: بطور قطع با واردات واکسن از طریق بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی موافق هستیم به شرطی که موجب موازی کاری و مخدوش شدن اعتبار تجاری ایران نشود و پیشانی مذاکرات خرید واکسن در کشور که دستگاه دیپلماسی و وزارت خارجه است، زیر سوال نرود.

گفتنی است، بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون دو میلیون و ۲۶۱ هزار و ۴۳۵ نفر با تست مثبت در ایران به طور قطعی به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند و از این تعداد ۶۷ هزار و ۱۳۰ نفر جان خود را از دست داده اند.
Share/Save/Bookmark