توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 43143
سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۴
نگاهی به رشته‌های کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶
پایان غیبت ۸ ساله در المپیک/ امید به کسب اولین مدال تاریخ جودوی ایران با ۳ تفنگدار
جودوی کشورمان این بار با جواد محجوب، سعید ملایی و علیرضا خجسته راهی میدان المپیک می‌شود تا با سه تفنگدار این رشته بتواند بعد از ۸ سال نتایج خوبی بگیرد.
پایان غیبت ۸ ساله در المپیک/ امید به کسب اولین مدال تاریخ جودوی ایران با ۳ تفنگدار
به گزارش خط نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، جودوی کشورمان حالا پس از 8 سال غیبت با سه نماینده به ریو خواهد رفت تا شانس خود را برای رسیدن به رویای همیشگی‌اش امتحان کند. رویای دستیابی به مدال که تا کنون هیچ جودوکاری نتوانسته آن را در المپیک محقق کند، هر چند در بعضی از دوره‌ها برخی از جودوکاران اعزامی به مدال کمی نزدیک شدند اما واقعیت این بود که فاصله جودوی ایران تا مدال المپیک قابل توجه بود و از همین رو نماینده‌های اعزامی در رسیدن به این هدف ناتوان بودند.

جای خالی جودو در المپیک لندن 2012

ناکامی‌های جودوی کشورمان تا جایی پیش رفت که در المپیک لندن کاوران اعزامی به انگلستان هیچ جودوکاری را همراه خود نداشت تا خیال همه بابت این رشته راحت باشد و لااقل از لندن در مورد این رشته که آن روزها دور جدید حواشی‌هایش آغاز شده بود، مخابره نشود، هر چند مصدومیت و دیگر موضوعات باعث شد تا جودوی کشورمان در لندن غیبت بخورد.

درست بعد از بازگشت از لندن دور جدید جمع‌آوری امتیازات در این رشته در سطح دنیا استارت خورد و مسئولان وقت فدراسیون با جدیت شروع به اعزام‌ برخی ملی‌پوشان به رقابت‌های مختلف کردند، هر چند در این میان برخی حواشی سرعت جمع‌آوری امتیازات را کم می‌کرد و برخی اعزام‌ها نیز اصلا انجام نشد اما با وجود تمام این شرایط و در زمانی که فدراسیون دیگر رسما رئیس نداشت و محمدعلی رستگار استعفا داد سه سهمیه برای کشورمان برای حضور در ریو قطعی شد.

دست جودو به سهمیه چهارم نرسید

خیلی‌ها از جمله رشید خدابخش که سرپرستی فدراسیون را بر عهده گرفته بود حتی امیدوار بودند تا شاید تعداد سهمیه‌های جودو به 4 سهمیه نیز افزایش پیدا کند اما این موضوع تنها به عنوان یک امیدواری باقی ماند. جودو این بار با جواد محجوب در وزن 100- کیلوگرم، سعید ملایی در وزن 81- کیلوگرم و علیرضا خجسته در وزن 66- کیلوگرم راهی المپیک می‌شود.

سه تفنگدار

محجوب در مجموع با کسب 783 امتیاز توانست با رنکینگ 21 جواز حضور در ریو را کسب کند تا با توجه به تجربه بالاتری که نسبت به دیگر نفرات دارد امیدواری نسبت به موفقیت او بیشتر باشد. به طور کلی کسب مدال در اوزان میانی در میادین راحت‌تر تلقی می‌شود و در شرایطی که محجوب از لحاظ روحی در شرایط ایده آل باشد قطعا می تواند کار نیمه تمام خیلی‌ها را در المپیک تمام کند و اولین مدال‌آور المپیکی ایران لقب بگیرد. لقبی که انصافا حالا دیگر در قد و اندازه‌های او هست.

سعید ملایی هم با 640 امتیاز موفق شد تا نام خود را در میان المپیک‌های جودو ایران درج کند. ملایی جودوکار باهوش و با تکنیکی است و می‌تواند با استفاده از هوش سرشارش بهترین نتیجه ممکن را در ریو بگیرد. او نیز همچون محجوب در سه سال اخیر دائما در مسابقات حاضر شده و حالا به مرز پختگی کامل برای حضور در المپیک رسیده است. هر چند وزن 81-کیلوگرم یکی از اوزان سخت محسوب می‌شود اما با این حال سعید می‌تواند با تکیه بر آمادگی جسمانی بالا و تکنیک فوق‌العاده‌اش بهترین نتیجه را در ریو بگیرد.

در وزن 66- کیلوگرم نیز علیرضا خجسته توانست سومین سهمیه ایران را به دست بیاورد. شاید سهمیه او به خاطر اینکه غیرمنتظره‌تر به دست آمد برای خانواده جودو خیلی شیرین بود. خجسته با کسب نشان نقره در رقابت‌های قهرمانی آسیا که در تاشکند برگزار شد، موفق شد سهمیه قاره‌ای بگیرد تا لااقل جودویی‌ها با تیمی درخور نام ایران راهی ریو شود. بدون اغراق باید گفت با توجه به شرایط جودو در چند سال اخیر کسب سه سهمیه می‌تواند نمره قبولی را برای خانواده این رشته به دنبال داشته باشد، هر چند شاید خیلی‌ها با حضور خجسته در ریو امیدوارند که نیروی جوانی و انگیزه بالای او قفل طلسم ناکامی‌های جودو را نیز در المپیک بشکند.

در هر صورت حالا جودو با تیمی سه نفره راهی ریو می‌شود. نصرت مربی ازبکستانی نیز سکان هدایت این تیم را بر عهده خواهد داشت. مربی‌ای که با خوش‌شانسی و با آمدن به ایران حالا سوار هواپیمای کاروان ایران می‌شود و پایش به المپیک نیز خواهد رسید. سید احمد گواری نیز که به عنوان سرپرست در فدراسیون جودو مشغول به کار است به همراه ملی پوشان به عنوان سرپرست تیم اعزامی به ریو می‌رود تا لااقل در این بخش خلأ کمتری احساس شود.
Share/Save/Bookmark