توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65851
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۷
مشاور خانواده از مدیریت آسیب‌های اجتماعی در دوره کرونا می گوید؛
وقتی کرونا نمک به زخم اختلافات خانوادگی می پاشد
وقتی کرونا نمک به زخم اختلافات خانوادگی می پاشد
یک مشاور خانواده گفت: خانواده‌ها باید برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی ناشی از اپیدمی کرونا، قدرت همدلی و درک متقابل را در خود افزایش داده و با پذیرش شرایط به وجود آمده از درگیری‌های خانوادگی جلوگیری کنند.

لیلی نجف نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با شیوع کرونا و ایجاد محدودیت‌های حضور افراد در اماکن عمومی و تجمع اعضای خانواده در ساعات زیادی از روز در خانه، منجر به بالاگرفتن اختلافات زمینه‌ای و حل نشده در اکثر خانواده‌های متزلزل شده است.


وی ادامه داد: عدم حل تعارضات زناشویی، عدم تفاهم والدین در تربیت فرزندان، عدم سازش بین فرزندان، نبود فضای مناسب بازی و زندگی آپارتمان‌نشینی و محدودیت در تخلیه انرژی کودکان و غیره باعث درگیری و نمایان شدن بسیاری از مشکلات مدفون شده خانواده‌ها شده است.


نجف نژاد با بیان اینکه متأسفانه با شرایط فعلی که اکثریت مشاغل آسیب‌دیده‌اند و از نظر اقتصادی دچار بحران شده‌اند، همدلی و درک شرایط نان‌آور خانه، مسئله‌ای بسیار مهم شده است، تصریح کرد: به دلیل فرهنگ سنتی حاکم در شهرهایی مانند اردبیل، مردان و زنان از ابراز احساسات و بیان خواسته‌ها و امیال خود ناتوان هستند.


به گفته این مشاور خانواده، تعصبات خشک و عدم انعطاف‌پذیری، احساس شرم و حجب و حیای بیجا، عدم آگاهی از مهارت‌های ارتباطی، ضعف ارتباط بین فردی و عدم درک همدلانه باعث شده تا تعارضات خانوادگی حل نشده باقی بمانند و بنیان خانواده متزلزل شود.


نجف نژاد با بیان اینکه بحران‌های اقتصادی - مالی باید توسط خانواده مدیریت شوند، افزود: حذف موارد غیرضروری در امر خرید خانواده، مهارت در راه‌اندازی کارهایی که از طریق فضای مجازی قابل‌اجرا هستند و مواردی از این‌ دست می‌توانند در مدیریت این بحران کمک‌کننده باشند.


این کارشناس خانواده اضافه کرد: بیماری‌های روانی زمینه‌ای مانند وسواس فکری - عملی که با ترس از آلودگی و میکروب همراه هستند، افراد مشمول را دچار اضطراب زیادی کرده است که باید این مسئله مدیریت شود.


نجف نژاد با اشاره به اینکه بیماران افسرده و مضطرب که در شرایط بسیار حادتری قرار گرفته‌اند و احتمال خودکشی در این افراد بالا گرفته، نیاز به مداخلات روان‌شناختی از سوی روان‌شناسان دارند، تصریح کرد: با مدیریت ارتباط بین فردی، مهارت‌های ارتباطی و بالابردن درک و همدلی بین زوجین می‌توان به غنی‌سازی روابط بین آنها کمک کرده و مانع طلاق عاطفی و فروپاشی خانواده‌ها شد.
Share/Save/Bookmark