توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 44602
دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
کارشناس مسائل استراتژیک
آل‌سعود می خواهد پای آمریکا و ناتو را به یمن باز کند
رضا سراج با بیان اینکه آل سعود با بالابردن سطح منازعه به دنبال یک فرمول برای خروج از بحران در موضوع یمن است تصریح کرد: سعودی ها قصد دارند تا با ورود آمریکا به ماجرا، منازعه یمن یا منجر به درگیری نظامی و یا مختوم به یک صلح تحمیلی شود.
آل‌سعود می خواهد پای آمریکا و ناتو را به یمن باز کند
به گزارش خط نیوز به نقل از میزان، وبگاه تحلیلی-خبری «دبکا» وابسته به رژیم صهیونستی در مطلبی مدعی شد که اعزام سه فروند کشتی جنگی ایران به «خلیج عدن» پس از حمله موشکی آمریکا به مراکز راداری نیروهای یمنی نشانگر عزم ایران برای شروع دور جدیدی از رویارویی دریایی با ناوشکن‌های آمریکایی است.
در همین رابطه رضا سراج کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه تا بحال چندین مرتبه دزدان دریایی سومالیایی به کشتی های ایرانی یا خارجی در آبهای آزاد حمله کرده اند اظهار کرد: خبرپراکنی دبکافایل یک دروغ بزرگ است چرا که ماموریت ناوشکن های ارتش جمهوری اسلامی ایران در آبهای بین المللی ناظر بر تامین امنیت نفتکش ها و کشتی های ایرانی برای مقابله با دزدان دریایی است که این امر از گذشته مسبوق به سابقه بوده است.
وی با طرح این سوال که "چرا اسرائیلی ها و آل سعود تلاش می کنند که یک مواجهه ای را بین ایران و آمریکا در موضوع یمن ایجاد کنند" عنوان کرد: این موضوع در وهله اول به شکست آل سعود در یمن باز می گردد؛ آل سعود با ایجاد یک ارتش و ائتلاف استیجاری متشکل از ده کشور عربی سعی کرد به یک پیروزی بزرگ در یمن دست پیدا کند تا بعد از آن بتواند به عنوان یک قدرت منطقه ای در برابر ایران از یک موضع برتر عرض اندام کند.

محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان سعودی و اشتون کارتر رئیس پنتاگون

این کارشناس مسائل استراتژیک در ادامه گفت: علی رغم هزینه های زیاد و خرج دلارهای نفتی آل سعود در این ائتلاف استیجاری، آنها به هیچکدام از اهداف نظامی خودشان نرسیدند و اکنون تنها چاره کار را در این می بینند که سطح منازعه را از سطح عربستان و یمن به یک سطح بالاتر ارتقا دهند تا با ورود آمریکا و احیانا ناتو به موضوع، عربستان از این باتلاق که در آن گیر افتاده، به نحوی بیرون کشیده شود.
سراج با بیان اینکه آل سعود با بالابردن سطح منازعه به دنبال یک فرمول برای خروج از بحران در موضوع یمن است تصریح کرد: سعودی ها قصد دارند تا با ورود آمریکا به ماجرا، منازعه یمن یا منجر به درگیری نظامی و یا مختوم به یک صلح تحمیلی شود.
وی در ادامه با بیان اینکه آل سعود به عنوان یک شجره ملعونه خبیثه دچار یک به هم ریختگی و عدم تمرکز در حوزه رفتاری خودش شده است خاطرنشان کرد: حاکمان جوان، کم تجربه و قدرت طلب آل سعود اشتباهات بزرگ و فراوانی را در سالهای اخیر از جمله آغاز جنگ یمن و تقویت جریان های تکفیری در منطقه مرتکب شده اند.
این کارشناس مسائل استراتژیک در پایان با اشاره به منع رفت و آمد اتباع عربستان از سفر به ۴ کشور ایران، سوریه، عراق و یمن گفت: این احتمال وجود دارد که با توجه به نزدیکی هایی که در روابط مصر و روسیه در حال شکل گیری است، سطح تنش میان عربستان سعودی و مصر نیز در آینده افزایش پیدا کند.
Share/Save/Bookmark