توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 48149
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۳
روستاآزاد در گفت‌وگوی مشروح :
وعده دادند سالی سه ماهواره پرتاب کنند یک ماهواره هم پرتاب نشد/ ماهواره آماده پرتاب را با تشر آمریکا به انبار بردند
رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به عملکرد ضعیف وزارت علوم دولت یازدهم و افول دانشگاه‌ها در این دوره، گفت: ماهواره آماده پرتاب «شریف‌ست» را با تشر آمریکا به انبار بردند.
وعده دادند سالی سه ماهواره پرتاب کنند یک ماهواره هم پرتاب نشد/ ماهواره آماده پرتاب را با تشر آمریکا به انبار بردند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، می‌گوید: دلم می­‌خواست وقتی که جلوی رونمایی و پرتاب شریف‌ست را گرفتند شما از اشک و گریه­ 150 دانشجو و استادی که سال‌ها برای شریف‌ست زحمت کشیدند گزارش تهیه می‌کردید.

دلش پر است از بغض ناشی از اُفت‌های علمی؛ از وعده‌هایی که داده شد و انجام نشد.

می‌گوید وقتی جلوی رونمایی و پرتاب شریف‌ست گرفته شد با ریاست جمهوری مکاتبه کردم اما آخر حرفشان این بود که این کارها به شما ربطی ندارد که ظاهرا بحث برجام مطرح بوده است.

رضا روستاآزاد رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف که در دوران مدیریتی‌اش سابقه و آماری خوب از پیشرفت علمی دانشگاه محبوب کشور و به تبع آن پیشرفت ایران به جا گذاشت در گفت‌وگویی که با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس داشت، عملکرد وزارت علوم در دولت یازدهم را غیرفعال ارزیابی کرد.

* وزارت علوم در دولت یازدهم وزارتخانه فعالی نبوده است

فارس: ارزیابی شما از عملکرد وزارت علوم و به طور کلی حوزه آموزش عالی در 4 سال گذشته به چه صورت است؟

روستاآزاد: نکته اول اینکه وزارت علوم در این 4 سال به طور کلی وزارتخانه‌ای فعالی نبوده است و منش کلی این وزارتخانه به این صورت بود که دانشگاه‌ها باید به حال خودشان واگذار شوند و وزارت علوم با این شعار خیال خود را راحت کرد و کاری به دانشگاه‌ها نداشت و این شعار برای دانشگاه‌ها نیز زیبایی داشته است بنابراین دانشگاه‌ها هم خوشحال شدند که وزارت علوم کاری با آنها ندارد و وزارت علوم هم خودش را راحت کرد و فعال نبود.

تفکر حاکم بر دانشگاه‌ها نیز تفکر جهادی و تلاش جدی نیست، تفکر این است که حقوق‌ها کم است بنابراین ما نمی‌توانیم کار کنیم و جامعه باید از همین میزان کاری که ما انجام می‌دهیم هم سپاسگزار باشد.

تفکری که فرد از خودش بگذرد تا مدافعان حرم و فقرا را ببیند وجود ندارد، البته نه اینکه چنین تفکری به طور کلی در دانشگاه‌ها وجود نداشته باشد بلکه تفکر غالب نبوده است و روند آموزش عالی بیشتر در حد حفظ آموزش و کلاس‌ها بوده است ولی در زمینه پژوهش و ارتباط با صنعت کاری جدی انجام نشد.

فارس: با این تفاسیر آماری که معاون پژوهشی وزیر علوم از اول بودن ایران در نرخ رشد جهانی تولید علم ارائه می‌دهد چگونه ارزیابی می‌شود؟

روستاآزاد: زمانی نرخ رشد علمی کشورمان 11 برابر رشد متوسط جهانی بود که اگر در حال حاضر به 4 برسد هم هنوز از نظر نرخ رشد در رتبه اول دنیا هستیم ولی نسبت به آمار قبلی خودمان کند شدیم و افت داشتیم یعنی در آمارها از ذخیره‌های قبلی و اندوخته‌های سال‌های گذشته استفاده می‌کنیم.

* دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی‌ها افول کرده‌اند

فارس: با این روندی که در زمینه پژوهش در دانشگاه‌ها وجود دارد، شرایط دانشگاه‌های کشورمان در رتبه‌بندی‌های جهانی به چه صورت است؟

روستاآزاد: دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی‌ها افول کردند، به طور مثال دانشگاه صنعتی شریف در زمان مدیریت من به بازه 250-275 صعود کرده بود ولی در حال حاضر به بازه 400-500 سقوط کرده است و در آسیا و کل دنیا نیز دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی‌ها سقوط کرده‌اند.

فارس: برخی مسئولان افت دانشگاه شریف را به علت تحریم‌های جهانی علیه این دانشگاه دانستند، به نظر شما تحریم‌ها چقدر در این زمینه مؤثر بوده است؟

روستاآزاد: افت دانشگاه شریف به تحریم‌ها ربطی ندارد، تحریم‌ها همیشه بوده و به قول دوستان قبلا بیشتر بوده است، پس قاعدتا رتبه دانشگاه باید بهتر می‌شد بنابراین کسی نمی‌تواند ادعا کند تحریم‌ها بر افت دانشگاه تاثیر داشته است.

* قول دادند سالی 3 ماهواره پرتاب کنند ولی یک ماهواره هم پرتاب نکردند

فارس: تکلیف ماهواره دانشگاه شریف چه شد؟

روستاآزاد: نام ماهواره شریف‌ست را به نام دوستی تغییر دادند تا نکند دانشگاه شریف را تحریم کنند.

ماهواره برای پرتاب آماده بود و حتی آسوشیتدپرس عکس آن را منتشر کرد ولی زمانی که آمریکا تشر زد که ایران نباید موشک پرتاب کند، ماهواره نصب شده بر روی راکت را از روی سکو پایین آورده و به انبار بردند.

قول داده بودند که سالی 3 ماهواره پرتاب کنند در حالیکه حتی یک ماهواره هم پرتاب نکردند.

فارس: با توجه به تأکید وزیر علوم بر کارآفرین بودن دانشگاه‌ها و باتوجه به اینکه امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، دانشگاه‌ها چقدر در این زمینه برنامه‌ریزی عملیاتی داشته‌اند؟

روستاآزاد: دانشگاه زمانی می‌تواند در اشتغال مؤثر باشد که آموزش را متناسب با نیازهای جامعه قرار دهد. یعنی تمام برنامه‌های درسی باید بازبینی شود و رشته‌ها و دروس جدید اضافه شده و برخی رشته‌ها و دروس حذف شود ولی وزارت علوم در این 4 سال هیچ حرکتی انجام نداده است بنابراین به صورت سیستماتیک هیچ کاری پیرامون اشتغال در دانشگاه‌ها صورت نگرفته است.
Share/Save/Bookmark