توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 57068
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۷
این کاهش ارتفاع را کدام قانونِ جهانی قبول می‌کند؟
این کاهش ارتفاع را کدام قانونِ جهانی قبول می‌کند؟
ارتفاع سازه‌ی اسکلتی پشت کاخ گلستان یعنی در حریم تنها اثر جهانی پایتخت به میزانِ ارتفاع مجوزی که اعضای شورای فنی میراث فرهنگی تهران به آن رای دادند، یعنی ده و نیم متر کاهش پیدا کرد؛ ارتفاعی که به تنها چیزی که اهمیت نمی‌دهد، جهانی بودن کاخ گلستان است!

به گزارش ایسنا، حدود یک ماه قبل و بعد از انتشار چند ماهه‌ی اتفاقاتی که در حریم کاخ گلستان یکی در بن‌بست تکیه دولت و دیگری در زمینِ کباب‌سرای جوان پشت کاخ گلستان رخ داده بود، ۲۵ آذر از یک سو علی اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - به مقابل کارگاه ساختمانی رفت که از ان روز تا کنون فعال است و ساخت‌وسازش را طبق عادت هر روز ادامه می‌دهد و از سوی دیگر اعلام کرد در نامه‌ به دادستان درخواست می‌کندکار در این کارگاه و حریم محوطه جهانی کاخ گلستان متوقف شود، اما ...

همان طور که در همان زمان هم پیش‌بینی می‌شد، مالک در حال هر روز اقدامات‌اش را جلو می‌برد، اما میراث‌ فرهنگی هنوز نتوانسته از همه توانش برای توقف ساخت‌وساز در عرصه‌ی تنها اثر جهانی پایتخت استفاده کند.

حتی میراث‌فرهنگی نمی‌تواند ارتفاع حریم جهانی کاخ گلستان یعنی هفت و نیم متر را درنظر بگیرد و ان را به مالک برای کاهش سازه‌های فلزی‌اش ابلاغ کند!

هر چند تنها اتفاق مثبت آن روز را می‌توان کاهش کمتر از یک متر ارتفاع اسکلت فلزی سازه دانست. در ان روز ارتفاع سازه‌ی در دست ساخت برخلاف مجوز خلافی که اعضای شورای فنی با امضای معاون سابق میراث فرهنگی استان تهران صادر کرده بودند ده و نیم متر بود، اما مالک زمین، ان را تا ۱۱ متر و ۱۵ سانتی‌متر بالاتر برده بود.

فرج‌الله ایران‌پور، مدیر بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران درباره‌ی روند پرونده‌ی حقوقی این ساخت‌وساز به ایسنا می‌گوید: در حال حاضر منتظر اعلام نظر کارشناسی هستیم، هنوز کارشناسان میراث‌فرهنگی و کارشناس رسمی دادگستری نظر خود را در این زمینه مطرح نکرده‌اند.

او با اشاره به حذف ارتفاع غیرمجاز در سازه‌ی در دست ساز می‌گوید: با توجه به مجوزی که در گذشته توسط میراث‌فرهنگی استان تهران صادر شده که ارتفاع این بنا باید ده و نیم متر باشد، مالک ارتفاع خود را از بیش از ۱۱ متر، طبق مجوز صادر شده به ده و نیم متر کاهش داده است.

وی تاکید می‌کند: اظهار نظر تخصصی در مورد ارتفاع در حریم آثار باستانی و تاریخی برعهده معاونت میراث فرهنگی به عنوان معاونت تخصصی و فنی است.

او با بیان این‌که این پرونده اکنون در شعبه ۹ دادسرای فرهنگ و رسانه باز است، اظهار می‌کند: در حال حاضر میراث فرهنگی منتظر اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری در ارتباط با آثار تاریخی و موارد ثبتی است و تا رسیدگی نهایی از ظرف بازپرسی نمی‌توان گفت کسی مقصر است یا خیر؟
Share/Save/Bookmark