توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 63377
چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۰
بازي در زمين دشمن، مخاطب ندارد
بازي در زمين دشمن، مخاطب ندارد
جريان مشکوکي براي تحريک هنرمندان و اهالي سينما جهت انصراف از جشنواره فجر در بخش‌هاي مختلف ازجمله سينما، موسيقي و هنرهاي تجسمي به راه افتاده است. واقعيت اين است که بعد از اعلام جزئيات حادثه هواپيماي مسافربري اوکراين که همه مردم ايران در سوگ مسافران اين پرواز هستند ، فضايي ايجاد شد که متأثر از عکس‌العمل احساسي برخي هنرمندان است.
انصراف مسعود کيميايي از حضور در جشنواره فيلم فجر و انصراف برخي ديگر از هنرمندان در بخش‌هاي موسيقي و هنرهاي تجسمي حاکي از وجود دست‌هاي پشت پرده است که قصد دارند از اين آب گل‌آلود ماهي بگيرند. حتي طبق برخي شايعات، پيشنهاد داوري جشنواره فيلم فجر به هومن سيدي داده‌شده بود که از پذيرش آن خودداري کرده است. هومن سيدي سابق بر اين قرار بود به‌عنوان بازيگر در فيلم سينمايي «شبي که ماه کامل شد» اثر نرگس آبيار ايفاي نقش کند که به دلايل نامعلومي از حضور در اين فيلم سينمايي انصراف داده بود.
اما در شرايط ملتهب کشور، برخي از گروه‌ها و اصناف هنري با صدور بيانيه‌هايي هماهنگ با برخي از جريانات و رسانه‌هاي معاند مثل بي‌بي‌سي فارسي و شبکه اينترنشنال با چند روز تأخير ساز ناکوک مي‌زنند. برخي از اين افراد و بيانيه‌ها با فراموش کردن حضور مردمي در تشييع سردار سليماني به‌گونه‌اي به عرض تسليت مي‌پردازند که گويا فراموش کرده‌ بودند چند روز قبل از اعلام واقعيت حادثه سقوط هواپيماي مسافربري اين حادثه را تسليت بگويند.
*سکوت دبير جشنواره فيلم فجر در رابطه با تحريم‌ها
در اين ميان سکوت مسئولان ازجمله داروغه زاده، دبير جشنواره‌ فيلم فجر که باوجود پيگيري‌هاي مکرر موفق به گفت‌وگو با وي نشديم، حاکي از انفعال و عدم انجام وظايف نظارتي و اعمال سياست‌هاي بازدارنده در قبال اين بخش معدود از جامعه هنري است که متأسفانه همواره برخي احساسات عمومي را بهانه و دستاويزي براي مجادلات سياسي قرار مي‌دهند.
به‌منظور بررسي علت تحريم‌ جشنواره فجر از سوي برخي از هنرمندان با احمد ميرعلايي، تهيه‌کننده سينما و تلويزيون به گفت‌وگو پرداختيم. وي با اشاره به جريانات تلخي که پس از سقوط هواپيماي مسافربري رخ داد به «رسالت» گفت: « اتفاقي که براي اين هواپيماي مسافربري رخ داد قلب همه را به درد آورد. هيچ‌کس از اين اتفاق خوشحال نيست، ممکن بود اين حادثه ناگوار براي فرزندان ما هم رخ مي‌داد و بعدازاين اتفاق روزهاي تلخ و ناگواري براي همه به وجود ‌مي‌آمد.»
وي بابيان اينکه ما در کشوري به نام ايران با قدمت و فرهنگ تاريخي زندگي مي‌کنيم ، اظهار داشت: «کشور ما در طول ۴۰ سال بعد از پيروزي انقلاب اتفاق‌هاي مختلفي را تجربه کرده که ما بايد فکر کنيم اين اتفاقات را آيا براي ما رقم مي‌زنند يا رقم مي‌خورد؟ حتي اگر اشتباهي رخ دهد بايد گفت که در تمامي عمليات جنگي در همه دنيا يک درجه خطاي انساني وجود دارد که دادگاه صحرايي هم برگزار نمي‌شود اين در حالي است که فرمانده نيروي هوايي سپاه در کشور ما خودش عذرخواهي مي‌کند و بايد به اين عذرخواهي احترام گذاشت.»
تهيه‌کننده سريال حضرت موسي(ع) با تأکيد بر اينکه باوجود غم‌انگيز بودن اين اتفاق نبايد نگاه احساساتي به اين قضيه داشت، عنوان کرد: « مردم ايران، عاطفي و داراي احساسات پاک هستند، اما بايد به شرايط بحراني‌اي که در کشور وجود داشت توجه مي‌شد و اينکه چه کساني وضعيت منطقه را جنگي کردند؟ اينکه چه کساني پايگاه‌هاي نظامي در کنار کشور ما و در منطقه ايجاد کردند؟ وقتي دشمن دندان براي ما تيز کرد ما هم مي‌بايست از غرور ملي کشورمان دفاع مي‌کرديم؛ کشوري که با مشکلات تحريم دست‌وپنجه نرم مي‌کند و شرايط سختي را در سال‌هاي اخير گذرانده است.»
مير علايي، بابيان اينکه در اين شرايط حساس لازم است که مردم سعه‌صدر داشته باشند، ادامه داد:
« اينکه برخي اعتقاددارند چرا چند روز اين موضوع پنهان‌شده بود بايد موردبررسي قرار بگيرد، شايد افراد نفوذي در کشور بودند که بايد محاکمه مي‌شدند، اما برخي مصالح در کشور مانع از اعلام آن مي‌شد، برخي هم معتقد هستند خارجي‌ها بودند که اين موضوع را تشخيص دادند درحالي‌که بايد گفت اين فاجعه براي همه ناگوار و غم‌انگيز بود و هيچ‌کس از اين اتفاق خوشحال نشد.»
*نبايد احساسات مردم مورد سوءاستفاده قرار بگيرد
وي با تأکيد بر اينکه ما بايد بدانيم چه کساني اين وضعيت ناگوار را براي کشور ما ايجاد کردند، تصريح کرد: «نبايد نسبت به اين قضيه احساساتي برخورد کرد تا در آينده مشکلات بدي براي ما پيش نيايد. مسافراني که در اين هواپيما بودند عزيزان ما هم بودند و همه حق‌دارند نسبت به اين قضيه واکنش نشان دهند، ازجمله هنرمندان کشور، اما نبايد از احساسات ما سوءاستفاده شود که اين موضوع باعث خوشحالي دشمن خواهد شد و به ضرر کشور ما تمام مي‌شود.»
اين تهيه‌کننده سينما و تلويزيون بابيان اينکه طبق گفته قرآن کريم «هرگاه دشمن از کاري که ما انجام داديم نگران شد احساس خوشحالي کنيد»، عنوان کرد: « اين گفته که مورد تأييد امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب است يک مانيفست جهاني هم محسوب مي‌شود، براي همين دليل در اين شرايط نبايد کاري کرد که موجب جنگ‌افروزي شود و خوشحالي دشمن را به همراه داشته باشد. همانند آنچه خشنودي انگليس و سفير اين کشور را به همراه داشت. براي همين بايد با تحليل به اين قضيه نگاه کرد و نبايد از احساسات مردم سوءاستفاده شود.»
مير علايي، با اشاره به اقدامات بزرگ سردار حاج قاسم سليماني و نابودي داعش در منطقه خاطرنشان کرد: «بايد به سردار سليماني جايزه نوبل داده شود چراکه داعش را در منطقه محو کرد، داعشي که آمريکا جرئت مقابله با آن را نداشت. سردار سليماني براي دفاع از مملکت و برقراري صلح در منطقه تلاش مي‌کرد و در اين راه هم به شهادت رسيدند اما هيچ‌وقت به دنبال جنگ‌افروزي در منطقه نبود.»
وي بابيان اينکه امام خميني (ره) مخالف استفاده از سلاح شيميايي در جنگ عراق بودند باوجوداينکه صدام در حمله به شهرهاي ما از سلاح شيمیايي استفاده کرده بود، خاطرنشان کرد: « در اين شرايط حساس نبايد بدون تحليل و از روي احساسات کاري انجام داد که موجب خوشحالي دشمن شود چراکه عده‌اي قادر به تشخيص دوست از دشمن نيستند و جاي شعار «مرگ» و «درود» براي آن‌ها تغيير کرده است و اين جريان به ضرر کشور است.»
تهيه‌کننده سريال حضرت موسي(ع) با اشاره به گسترش آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استراليا گفت: « مردم کشور ما نسبت به اين موضوع ناراحت هستند و همه آن‌ها دعا مي‌کنند که اين آتش‌سوزي خاموش شود. چراکه مردم بااحساسي داريم و نبايد در اين شرايط شيطان موجب نفوذ بين مردم شود. همه ما اعضاي يک خانواده هستيم و اتفاقاتي که در خانواده ما رخ‌داده است نبايد منجر به سوءاستفاده ديگران قرار بگيرد.»
Share/Save/Bookmark