توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 70324
دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۳
آتش بس در فلسطین اشغالی؛
غزه در جشن پیروزی، اسرائیل در ماتم شکست/ حال و هوای فلسطین اشغالی در آتش‌بس چگونه است؟
رژیم صهیونیستی در مذاکرات خود با حماس هشدار داده بود که نباید هیچ جشنی پس از آتش‌بس و برای آزادی اسرا برگزار شود تا افکار عمومی پیروزی حماس را تلقی نکنند؛ اما به‌رغم این هشدار، این جشن در نقاط مختلف برگزار و پیروزی فلسطین در جهان طنین‌انداز شد.
غزه در جشن پیروزی، اسرائیل در ماتم شکست/ حال و هوای فلسطین اشغالی در آتش‌بس چگونه است؟
پس از قریب به پنجاه روز از طوفان‌الاقصی، ساعت هشت و نیم روز جمعه به‌وقت‌تهران، آتش‌بس موقت در غزه اجرایی شد. منابع فلسطینی اعلام کردند که پس از این آتش‌بس هواپیماهای رژیم صهیونیستی آسمان غزه را ترک کردند. بر اساس این آتش‌بس، ۵۰ نفر از اسرای دشمن اعم از زن و کودکان کمتر از ۱۹ سال در مقابل ۱۵۰ نفر از اسرای زن فلسطینی و کودکان کمتر از ۱۹ سال در زندان‌های رژیم صهیونیستی، آزاد خواهند شد. این آتش‌بس موجی از شادی را در نوار غزه به ارمغان آورده است؛ چراکه این اولین پذیرش شکست توسط سران رژیم صهیونیستی از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی است.

به گزارش رجانیوز؛ ۱۵ مهرماه مبارزان مقاومت در چارچوب عملیات طوفان‌الاقصی با پوشش رگباری از موشک‌ها از نوار محاصره شده غزه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین نفوذ کرده و در یک حمله غافلگیرانه بی‌سابقه در تعطیلات بزرگ صهیونیست‌ها، ده‌ها شهرک‌نشین را به هلاکت رسانده و تعدادی دیگر را به اسارت بردند.

رژیم صهیونیستی در پی عملیات طوفان‌الاقصی که مبهوت شده و در شوک فرورفته بود، حملات هوایی را به غزه آغاز کرد و در مدت قریب به ۵۰ روز بیش از ۱۴۸۵۴ نفر را به شهادت رساند که از این تعداد ۶۱۵۰ نفر کودک و ۴۰۰۰ زن هستند.

چرا رژیم صهیونیستی شکست خورد؟
از ابتدای آغاز حملات رژیم صهیونیستی، آنها نابودی حماس و تسخیر کامل غزه را به‌عنوان اهداف اصلی خود مطرح می‌کردند و بارها اعلام کردند تا وصول نهایی به این اهداف، هیچ آتش‌بسی را نخواهند پذیرفت.

با ورود زمینی به شمال غزه اما شرایط متفاوت شد، طبق اعلام بیانیه‌های گردان القسام، از زمان آغاز جنگ زمینی بیش از ۲۰۰ فروند تانک و نفربر یا خودرو نظامی منهدم شده است و رژیم صهیونیستی که با توهم نابودی کامل حماس وارد غزه شده بود در باتلاق تونل‌های گروه‌های مقاومت زمین‌گیر شد و برای بیرون آمدن از این باتلاق تنها راه چاره پیشروی خود را پذیرش شکست و مذاکره با حماس دید.



این پذیرش شکست و قبول آتش‌بس توسط سران رژیم موقت، موجی از شادی را در نوار غزه و کرانه باختری به ارمغان آورد؛ اما به همان میزان شهرک‌نشین‌های اسرائیلی را در غم و ماتم شکست فروبرد. رژیم صهیونیستی در مذاکرات خود با حماس هشدار داده بود که نباید هیچ جشنی پس از آتش‌بس و برای آزادی اسرا برگزار شود تا افکار عمومی پیروزی حماس را تلقی نکنند؛ اما به‌رغم این هشدار، این جشن در نقاط مختلف برگزار و پیروزی فلسطین در جهان طنین‌انداز شد.

حماس در قله افتخار
رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد پس از ویرانی‌های گسترده و آمار شهدا و مجروحین بالا در غزه، حماس به دلیل حمله غافلگیرانه، محبوبیت خود را از دست خواهد داد، اما این پیش‌بینی نیز غلط درآمد.

در همین راستا شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به افزایش محبوبیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نتیجه جنگ غزه و عملیات دلاورانه آن علیه رژیم اشغالگر اذعان کرده است. این شبکه در این باره نوشت: اهالی نوار غزه در پاسخ به سؤالی درباره محبوبیت جنبش حماس بعد از جنگ، همگی حمایت خود را از این جنبش و فرماندهانش و رهبران آن اعلام کردند.

مرکز تحقیقات و توسعه جهاد عرب (اوراد) این نظرسنجی را در کرانه باختری و نوار غزه در مورد جنگ فعلی انجام داد. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که جنگ غزه منجر به افزایش محبوبیت جنبش حماس شده است. طبق این نظرسنجی حمایت از حماس علاوه بر نوار غزه در کرانه باختری نیز در سطح بالایی قرار دارد طوری که ۹۰ درصد اعلام کرده‌اند حامی این جنبش هستند.

این شبکه اذعان کرده است که اگر آتش‌بس فعلی ادامه یابد، این حماس خواهد بود که پیروز می‌شود. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی همچنین نوشت: کسانی که از نابودی حماس صحبت می‌کردند باید امروز را ببینند؛ چراکه این جنبش ثابت کرد همچنان قدرتمند است.


همچنین شرکت‌کنندگان در مراسم استقبال از اسرای فلسطینی در مناطق مختلف فلسطین اشغالی شعارهایی در حمایت از گردان‌های القسام و مقاومت غزه سر دادند و از جان‌فشانی این گروه‌ها برای آزادسازی اسرای فلسطینی تشکر و قدردانی کردند و درحالی‌که طرف مقابل یعنی رژیم صهیونیستی هر نوع مصاحبه اسرای خود بعد از آزادی را ممنوع کرده است؛ ساره عبدالله از اسرای نوجوان فلسطینی از شهر نابلس بعد از ادای سجده شکر در قبال آزادی خود گفت: من حماس و غزه را بسیار دوست دارم و به وجود افرادی نظیر محمد الضیف و یحیی السنوار افتخار می‌کنم، چراکه آن‌ها تنها کسانی بودند که در کنار ما ایستادند.


انشقاق داخلی و زنگ خطر برای نتانیاهو
از شروع جنگ غزه، انتقادات به کابینه نتانیاهو شدت گرفت و محبوبیت وی به‌شدت کاهش پیدا کرده است. طیف‌های مختلف سیاسی اسرائیل، انتقادات جدی را علیه او مطرح می‌کنند و مقام‌های سابق امنیتی و فعالان سیاسی مختلف که مخالف با لایحه اصلاحات قضائی نتانیاهو بوده‌اند، قویاً از وی خواسته‌اند تا استعفا کند.



طبق نظرسنجی‌ها، ۷۰ تا ۸۰ درصد از اسرائیلی‌ها انتظار دارند که وی پس از جنگ غزه، از سِمت خود کناره‌گیری کند. بر اساس نظرسنجی دانشگاه رایشمن، ۷۶ درصد از اسرائیلی‌ها از عملکرد دولت نتانیاهو در بحبوحه بحران به‌شدت ناراضی بوده‌اند. تلاش‌های نتانیاهو برای اینکه دیگران را مقصر نشان دهد نیز بر حجم نارضایتی‌ها علیه وی می‌افزایند.

در یک جدیدترین نظرسنجی یکی از روزنامه‌های اسرائیلی، در صورت برگزاری انتخابات، احزاب اپوزیسیون ۷۴ کرسی کسب می‌کنند و این یک شکست مطلق برای نتانیاهو خواهد بود.

اما فراتر از همه این موضوعات، شکست اصلی برای اتباع رژیم صهیونیستی، حس تحقیر و شکستی است که جامعه صهیونیست‌ها ازاین‌پس با خود حمل خواهند کرد و هرگز این اتفاقات را فراموش نخواهند کرد.
Share/Save/Bookmark