توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 46295
سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۶
استاندارد دوگانه در برخورد با حوادث از نگاه دولتمردان:
بررسی تناقض های رفتاری دولت یازدهم در دو حادثه « هفت خوان» و «پلاسکو»
در حادثه برخورد دو قطار، تنها وزير راه و برخي مديران ارشد راه آهن خود را به محل حادثه رسانده (البته با كلي تاخير!) اما در حادثه پلاسكو اكثر وزرا و مديران دولتي به محل حادثه آمدند. حال جاي سوال است كه حضور پرشمار اين افراد كت و شلواري و دست در جيب چه كمكي به روند آواربرداري مي نمايد؟!
بررسی تناقض های رفتاری دولت یازدهم در دو حادثه « هفت خوان» و «پلاسکو»
به گزارش خط نیوز به نقل از پایگاه 598، تخريب جناح مقابل و رقبا عادت هميشگي اصلاح طلبان مي باشد. عادتي كه در دو دهه اخير نمونه هاي فراواني را به خود ديده است و گريبان هركسي كه در هر دوره اي به نوعي به رقابت با آنان پرداخته را گرفته است. اما حال اين راه را دولت تدبير و اميد با قدرت فراوان ادامه داده و در طول سه سال و نيم گذشته بيش از آنكه از دستاوردهاي خود سخن گويد روي به تخريب دولت قبل آورده است. اقدامي كه همواره نشان از دست خالي دولت در بيان دستاوردهاي نداشته خود بوده است.

اما دولت قبل تنها هدف تخريب اصلاح طلبان و دولتمردان نبوده است و شخصیت های جریان رقیب دولت و اصلاحات نیز همیشه در سيبل آنها بوده است و فاجعه مجتمع پلاسكو نيز بهانه جديدي براي تخريب های مختلف وایجاد شبهات مختلف شده است و اين موضوع در حالي اتفاق مي افتد كه با گذشت بيش از ٤ روز از اين سانحه دردناك، كماكان پيكر قربانيان اين حادثه در زير آوار باقي مانده است.

فارغ از مباحث جناحي و پيداكردن مقصران فاجعه پلاسكو كه محل این سخن نمي باشد و حتما شهرداری تهران نیز به نوبه خود باید پاسخگویی تعلل و اهمال کاری های احتمالی اش در این موضوع باشد، مقايسه رفتار دولتمردان در سانحه برخورد دو قطار در ايستگاه هفت خوان سمنان و حادثه ريزش ساختمان پلاسكو، خود بيانگر نگاه سياسي و جناحي اصلاح طلبان و دولتمردان مي باشند.

به عنوان نمونه برخورد متفاوت دولت در دو حادثه فوق، مي توان به پيام هاي رئيس جمهور اشاره كرد. حادثه برخورد دو قطار که اشتباه مستقیم انسانی در آن دخیل بود و موجب کشته شدن 47 نفر و مصدومیت 103 نفر شد در ساعت ٧ و ٣٠ دقيقه صبح پنجم آذرماه به وقوع پيوست و رئيس جمهور در ساعت ١٦ و ٢٩ دقيقه پيام خود را صادر نمود اما در حادثه پلاسكو كه به مراتب در سطح متفاوتی، در ساعت ١١ و ٣٠ دقيقه صبح رخ داد رئيس جمهور ساعت ١٤ پيام تسليت صادر نمود كه خود از ميزان اهميت دو سانحه در نگاه رئيس جمهور حكايت دارد.

حضور مقامات دولتي نيز در محل وقوع حادثه از ديگر نكات جالب توجه مي باشد. در حادثه برخورد دو قطار، تنها وزير راه و برخي مديران ارشد راه آهن خود را به محل حادثه رسانده (البته با كلي تاخير!) اما در حادثه پلاسكو اكثر وزرا و مديران دولتي به محل حادثه آمدند. حال جاي سوال است كه حضور پرشمار اين افراد كت و شلواري و دست در جيب چه كمكي به روند آواربرداري مي نمايد؟! حضور شخصیت هایی تمام قدسیاسی دولت همچون حسین فریدون و حسام الدین آشنا و ... از جمله ی این موارد می باشد.

اما قسمت مهم در مقايسه برخورد دولت با دوحادثه، مسئوليت پذيري مقصران مي باشد. در حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خان سمنان، مسئولان دولتي خطاي انساني را دليل اين حادثه عنوان كردند اين در حالي بود كه بسياري از كارشناسان، سيستم هاي كنترل خودكار قطار را كه در سال گذشته با مبلغي گزاف توسط وزارت راه خريداري شده را مقصر اصلي حادثه مي دانند. با اين وجود دولت و وزارت راه هيچگاه قصور خود در به وقوع پيوستن اين حادثه را نپذيرفتند و تنها با استعفای فرمایشی مدیرعامل راه آهن بسنده شد. اما در حادثه ساختمان پلاسكو و در حاليكه عمليات آواربرداري به پايان نرسيده، اصلاح طلبان و دولتمردان به دنبال مقصر يابي هستند علي رغم اينكه رهبر معظم انقلاب نيز در پيام خود ابتدا خواستار نجات جان گرفتار شدگان اين حادثه بوده و رسيدگي به علل حادثه را در مسئله بعدي دانستند.

حال جاي اين سوال است كه اگر تنها قاليباف در حادثه فروريختن ساختماني ٥٤ ساله مسئول است پس چرا رئيس جمهور و وزارت راه و شهرسازي مسئول سيستم كنترل قطاري كه در سال گذشته خريداري و افتتاح شد و يك سال بعد به دليل نقص آن منجر به اين حادثه مرگبار شد نيستند؟!

چگونه است كه در حادثه برخورد دو قطار، مسئولان دولتي از پذيرش اشتباه خود و به گردن گرفتن مسئوليت حادثه طفره رفتند اما در اين حادثه و در حاليكه هنوز بررسي هاي كافي صورت نگرفته است در حركتي هماهنگ، به همراه برخي نمايندگان مجلس و اصلاح طلبان حاضر در شوراي شهر، مقصر قطعی حادثه را معرفي مي كنند و رسانه های حامی دولت سعی در کاسبی از این اتفاق دارند.

تعدادي از نمايندگان اصلاح طلب مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر تهران نيز از ابتداي وقوع اين حادثه، توئيت هايي را مبني بر مقصريابي و مقصر خواندن شهرداري تهران در اين حادثه منتشر نمودند كه خود حاكي از غنيمت شماري اين افراد از حادثه بوجود آمده در تخريب جناح مقابل خود است.

بدون شك دولت نيز در به وقوع پيوستن اين سانحه تلخ نقش قابل توجهي داشته است و حتي ديروز مصطفي كواكبيان از رئيس جمهور بابت تشكيل ندادن جلسات شوراي ساماندهي پايتخت توسط دولت يازدهم انتقاد كرد اما فضاي ايجاد شده توسط دولتمردان و اصلاح طلبان و تفاوت برخورد در دو سانحه برخورد قطار مسافربري و ريزش ساختمان پلاسكو نشان از موج سواري هاي سياسي عده اي است كه فرصت را براي تخريب جناح مقابل و رقيب خود غنيمت شمارده و شايد از الان در فكر ممانعت از شکست در انتخابات ارديبهشت ماه هستند!
Share/Save/Bookmark