توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65628
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۳
گزارش‌ها از افزایش اندک آمار کرونا در برخی شهرهای کشور خبر می‌دهد
در یک قدمی واکسن
در یک قدمی واکسن
در روزهای تب و تاب جهان از بابت مبارزه با بیماری کرونا و مشتقات آن که از کشور انگلیس و قاره آفریقا نشأت گرفته است، خوشبختانه ایران در روزهای آرامی به سر می‌برد. این دستاورد بزرگ، نتیجه همراهی مردم با کادر درمان از بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پایبندی به محدودیت‌هاست. البته وضعیت فعلی می‌تواند با بی‌مبالاتی و بی‌توجهی به اصول بهداشتی یکبار دیگر فروپاشیده و موجب ناراحتی هزاران خانواده در کشور و خسارت‌های مالی بیشتر از این شود. از سوی دیگر، در چنین شرایطی خبرهای خوشی نیز درباره پیشرفت‌های واکسن ایرانی کرونا به گوش می‌رسد. رییس‌جمهوری نیز دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تولید عمومی واکسن ایرانی در اوایل سال آینده خبر داد. همچنین استفاده از واکسن خارجی کرونا نیز در دو تا سه هفته آینده در کشور آغاز خواهد شد. در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان امام؟ره؟، انستیتو پاستور و سرم‌سازی رازی به‌دنبال تولید واکسن کرونا هستند که در روزهای گذشته نیز خبرهای خوشی درباره تست موفق در مرحله نخست یا آغاز تست‌های انسانی مطرح شده است. حسن روحانی در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره اظهار داشت: در زمینه واکسن داخلی، اوایل سال آینده سه واکسن برکت، رازی و پاستور را خواهیم داشت و در خصوص واکسن خارجی تا پایان امسال غیر از سهمیه واکسن کواکس، در تلاش هستیم از جاهای دیگر هم تهیه کنیم و تمام تلاش‌ها بر این است که در ماه جاری واکسیناسیون در کشور انجام شود.
اظهارات کادر درمانی کشور و نیز مشاهدات میدانی از بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که خوشبختانه تخت‌های بسیاری این روزها خالی شده‌اند و فرصتی به‌دست آمده تا پزشکان و پرستاران درگیر با بیماران کرونایی فرصتی برای بازیابی خود و حتی استراحت داشته باشند. این اتفاق خوب نتیجه مراعات کردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است. اگرچه برخی مقامات وزارت بهداشتی نیز هشدار داده‌اند که درصد استفاده از ماسک در برخی شهرهای کشور کاهش یافته و از سوی دیگر نوساناتی مبنی بر احتمال افزایش بیماری مشاهده شده است. اما رییس‌جمهوری دیروز کاهش آمار فوتی‌ها را به‌دنبال تلاش و همکاری همگانی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کارنامه غرور‌آفرینی برای ایران در روند مقابله با بیماری کرونا دانست. حسن روحانی در عین حال، بر ضرورت تشدید نظارت‌ها برای جلوگیری از موج جدید شیوع بیماری در کشور تاکید کرد. روحانی همچنین تاکید کرد: در یک سال گذشته کادر درمان، بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد و سایر دستگاه‌ها در کنار هم در مسیر مقابله با ویروس کرونا قرار گرفتند و با اقدامات انجام شده در یکی دو هفته اخیر، آمار فوتی‌ها در کشورمان کاهش یافته است. لذا از همه آن‌هایی که دست‌اندرکار این کار سنگین و بزرگ بودند، تشکر و قدردانی می‌کنم. وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: حداقل باید در 5 تا 6ماه آینده با دقت مراعات پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا روند واکسیناسیون انجام شود.
افزایش بیماران سرپایی
ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه مقابله با بیماری کرونا در شرایط سخت اقتصادی فعلی همان استفاده مدام از ماسک، شست‌و‌شوی دست‌ها و نیز پرهیز از حضور در اماکن پرجمعیت است. رعایت این دستورهای ساده در شرایطی که گفته می‌شود به‌دلیل شیوع کرونای انگلیسی یا آفریقایی حالا جوانان و کودکان نیز هدف کرونای سخت قرار می‌گیرند، می‌تواند از بار صدمات و دل‌آزردگی‌های آینده پیشگیری کند. در چنین شرایطی اما به نظر می‌رسد برخی هموطنان دوباره نسبت به رعایت این پروتکل‌ها بی‌تفاوت شده‌اند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم با انتقاد از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در برخی نقاط کشور طی هفته گذشته و مشخص شدن تأثیر این عدم رعایت طی روزهای آتی، گفت: این هفته احتمالا جلسات دیگری در ستاد داریم درباره بازنگری پروتکل‌ها و محدودیت‌ها صحبت می‌کنیم زیرا با تغییر رنگ شهرها و وضعیت مناسب‌تر، شاهد افزایش تجمعات و ترددها هستیم. دکتر علیرضا رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هم‌اکنون میزان مرگ کرونا در انگلیس مرز ۱۸۰۰‌نفر در روز را گذرانده، در آلمان بالای هزار مرگ در روز داشتند و در آمریکا بالای چهار هزار مرگ در روز را تجربه می‌کند. اما در ایران با‌توجه به رعایت پروتکل‌ها وضعیت نسبتا خوبی است و خوشبختانه امروز این خبر خوب را به مردم می‌دهیم که هیچ شهر قرمزی نداریم.


سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: با وجود این تذکر جدی می‌دهم زیرا در برخی مناطق کشور عدم رعایت پروتکل‌ها را در هفته گذشته شاهد بودیم. موارد متعددی گزارش از عدم رعایت پروتکل‌ها از شهرهای مختلف داشتیم. یکی از شهرها کاشان بود که تذکر داده شد و امیدواریم پروتکل‌ها سختگیرانه اجرا و جبران شود.

رشد ۴۷‌درصدی ترددها
سخنگوی ستاد ملی کرونا همچنین با اشاره به افزایش 47‌درصدی ترددها نسبت به هفته اول دی‌ماه که امری نگران‌کننده است، افزود: حتما باید مراقبت کنیم زیرا در غیر این صورت محدودیت‌ها بازمی‌گردد، کسب‌و‌کارها و همه شهرها تحت تأثیر محدودیت‌های جدید قرار می‌گیرند و دوباره تعطیلی مشاغل را خواهیم داشت. رئیسی تاکید کرد: خروج از وضعیت قرمز به معنای ضعیف شدن یا از بین رفتن ویروس نیست. برعکس، ویروس در سطح دنیا نه تنها ضعیف نشده بلکه جهش پیدا کرده و قوی‌تر شده است. ویروس انگلیسی حدود ۶۰‌کشور دنیا درگیر کرده است. در آفریقای جنوبی هم ویروس کرونا جهش یافته و ۲۳‌کشور را درگیر کرده است. می‌دانیم ویروس جهش یافته قدرت سرایت بیشتری دارد. جوانان را بیشتر درگیر می‌کند. قدرت کشندگی و میزان مرگ‌و‌میر مبتلایان به ویروس جدید نیز بیشتر است.
رئیسی به سردی هوا و برخی دورهمی‌های خانوادگی هم اشاره کرد و گفت: باید قاطعانه جلوی دورهمی‌های خانوادگی و هر نوع تجمعی ایستاد و نباید بگذاریم این تجمعات رخ دهد؛ چه خانوادگی، مسافرت یا هر نوع تجمعی دیگر باعث بیماری و منجر به افزایش مرگ‌و‌میر می‌شود. وی افزود: در هر موج جدید شیوع کرونا بیش از ۱۰‌هزار مرگ جدید رخ می‌دهد و ۱۰‌هزار خانواده را داغدار می‌کند. خانواده‌ها به هیچ‌وجه کوتاه نیایند و پروتکل‌ها را خودشان جدی بگیرند. ویروس جدید جوان‌ترها را درگیر می‌کند باید مراقبت کنیم امیدوارم با رعایت پروتکل‌ها و مسوولیت‌های اجتماعی این کار را انجام دهیم.

نتیجه دو هفته دیگر مشاهده می‌شود
دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم از ادامه روند افزایش موارد ابتلا به کرونا با شیبی ملایم خبر داد و گفت: اگر مردم همچنان سفر رفتن و برگزاری تجمعات را ادامه داده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، حتما پیک و موج دیگری را تجربه خواهیم کرد. وی با اشاره به افزایش تدریجی موارد بیماری تاکید کرد: دو هفته دیگر شاهد اوج اثر سفرها و تجمعات اخیر، روی موارد ابتلا به کرونا خواهیم بود. مردانی با بیان اینکه فعلا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا وارد موج چهارم بیماری خواهیم شد یا خیر، اظهار کرد: البته اگر مردم همچنان سفر رفتن و برگزاری مراسم‌ها و تجمعات را ادامه داده و پروتکل‌های بهداشتی مانند فاصله‌گذاری فیزیکی و اجتماعی، استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست، عدم تجمع و... را رعایت نکنند، حتما پیک و موج دیگری را تجربه خواهیم کرد.
Share/Save/Bookmark