توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 33155
جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۵
موسویان در گفتگو با PBS:
عدم اعتماد بین ایران و امریکا انکار شدنی نیست
دیپلمات سابق ایران گفت: واقعیت این است که ایران و آمریکا هم دارای اختلافات اساسی هستند و هم در مواردی منافع مشترک مهم دارند و بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را هم نمی توان منکر شد.
عدم اعتماد بین ایران و امریکا انکار شدنی نیست
به گزارش خط نیوز، "حسین موسویان" که در شبکه تلویزیونی "پی بی اس" (PBS) و در برنامه خبری ساعت ۷ شب این شبکه سخن می گفت در مورد مذاکرات ایران و آمریکا خاطر نشان کرد: «آمریکا از کودتای ۱۹۵۳ علیه مصدق، از رژیم دیکتاتوری و فاسد شاه و از صدام متجاوز حمایت و بدترین تحریم ها را هم علیه ایران سازماندهی کرده است در عین حال عدم درک صحیح ، ذهنیت های نادرست و محاسبات اشتباه متقابل هم وجود دارد.»



این شبکه در برنامه مزبور که پربیننده ترین برنامه خبری آمریکاست مصاحبه با برخی دیپلمات ها در مورد مذاکرات ایران و آمریکا را پخش کرد.



دیپلمات سابق ایران ادامه داد: «امروز در عمل آمریکا رهبری جنگ هوایی و ایران رهبری جنگ زمینی علیه داعش را برعهده دارد. در سال ۲۰۰۱ ایران و آمریکا مشترکا علیه طالبان و القاعده جنگیدند و حکومت طالبان را در افغانستان ساقط کردند.در سال ۲۰۰۳ ایران و آمریکا در یک همکاری غیر مستقیم صدام را ساقط کردند. اینها خود گواه مهمی از واقعیت منافع مشترک تهران و واشنگتن در برقراری صلح و ثبات و امنیت است.»



مجری هنگام مصاحبه موسویان را دیپلمات سابق ایران و محقق فعلی دانشگاه پرینستون معرفی و گفت: «موسویان در حال حاضر ایران را در جهان غرب نمایندگی می کند.»




'ران درمر' سفیر اسراییل نیز در این مصاحبه گفت: «اکنون شیعه و سنی در منطقه در جنگ هستند و ما باید بگذاریم تا اینها با هم بجنگند و همدیگر را تضعیف کنند. ایران اکنون چهار پایتخت کشور عربی را اداره می کند و مذاکره و رابطه با ایران به صلاح آمریکا نیست.»



سفیر اسراییل در ادامه این اعتراف صریح به سیاست تل آویو برای درگیری بین شیعه و سنی برای تضعیف آنها بدون ارایه هیچ سند و مدرکی مدعی شد که ایران مسئول کشتار صدها آمریکایی در منطقه است.




'رابرت کاپلان' نویسنده معروف آمریکا هم در این مصاحبه تلویزیونی به منافع مشترک آمریکا و ایران اشاره کرد و افزود: «مسئله داعش از جمله مواردی است که آمریکا در همکاری با ایران منافع مشترک دارد.»



وی گفت: «حل مسئله سوریه بدون ایران امکان پذیر نیست. در بحران جاری یمن ، حوثی ها متحد ایران و تنها پتانسیل جدی مقابله با القاعده هستند. آمریکا باید واقع بین باشد و از همکاری با ایران استقبال کند.»



"ریچارد هاس" رییس شورای روابط خارجی آمریکا نیز در ادامه این مصاحبه تلویزیونی به اختلافات ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت: «با توجه به اختلافات در زمینه های مهم مثل سوریه ، حزب الله ، لبنان و تروریسم و اسراییل زمینه ای برای همکاری ایران و آمریکا وجود ندارد.»
/ایرنا
Share/Save/Bookmark