توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 47637
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
گویش جدید دولتمردان: سفره مردم چرب‌تر شده است!
درحالی مردم در اقصی نقاط کشور از رکود و گرانی و خالی بودن سفره شان گله دارند، که دولتمردان معتقدند مشکل معیشت بی اساس و سفره مردم رنگین تر شده است.
گویش جدید دولتمردان: سفره مردم چرب‌تر شده است!
به گزارش خط نیوز به نقل از مشرق، سناریوی جدید مردان کابینه یازدهم در روزهای پایانی سال که در قبال معیشت و سفره مردم پیش گرفته اند را می توان یکی از برنامه های انتخاباتی دولت در ماه های پایانی عمرش برشمرد.

دولت یازدهم همواره از کاهش تورم به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای خود نام برده و می برد، اما موضوعی که این روزها بیشتر از سوی مردان دولتی می شنویم این است که نه تنها تورم کاهش یافته بلکه سفره مردم هم چرب تر شده و قدرت خریدشان بالا رفته است.

ولی واقعیت برخلاف اظهارات مردان کابینه روحانی است، واقعیتی که مردم با آن زندگی می کنند این است که در چند سال اخیر قدرت خریدشان نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده تا حدی که بسیاری از هموطنان در شهرهای مختلف ضمن تجمع در مقابل دستگاه های مختلف سفره های خالی شان را نیز به مسئولان نشان می‌دهند.

با این حال دولت معتقد است معیشت بهتر شده و قدرت خرید مردم نیز افزایش یافته است ولی رسانه ها این واقعیت را اعلام نمی کنند. روز گذشته وزیر دادگستری افزایش قدرت خرید مردم را محور سخنانش قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی روزگذشته به‌مناسبت بزرگداشت روز شهدا در جمع مسئولین و کارکنان وزارت دادگستری اظهار داشت:بر اساس آمار مستند و قابل اثبات قدرت اقتصادی و خرید مردم افزایش پیدا کرده است.



پورمحمدی در بخشی از سخنانش با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی در خصوص اقدامات دولت در سالهای گذشته گفت: خیلی از اوقات در فضاهای انتخاباتی و رقابت سیاسی، حق و حقیقت یا پنهان شده و یا قلب می‌شود؛ ما همواره در ارایه گزارش به مردم باید دقت کنیم تا حس امیدواری را در جامعه ایجاد کنیم؛ اما متأسفانه اغلب در رسانه‌ها، شاهد ارایه گزارش‌های منفی و برجسته سازی نقاط ضعف هستیم؛ ما نمی‌گوییم که انتقاد صورت نگیرد، اما نقاط مثبت، دستاوردها و توانمندی‌ها نیز باید برای مردم بازگو شود.

وی ادامه داد: ما بالای 50 میلیون نفر خانواده حقوق‌بگیر در بخشهای مختلف دولتی، غیردولتی، کارگران، بازنشستگان و نیز اقشار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد خمینی(ره) در کشور داریم که در سه سال اخیر، بر اساس تمام آمارها، به‌طور متناوب افزایش حقوقی بیشتر از نرخ تورم داشته‌اند و رشدی که طبقات پایین داشته‌اند به‌مراتب بیشتر از رشد طبقات بالاتر بوده است. این آمار واقعی نشان می‌دهد ضمن اینکه رشد اقتصادی کشور در 9ماهه امسال 7/5 درصد و بدون نفت پنج درصد بوده است در سفره مردم نیز تأثیر مستقیم داشته و ضمن آنکه قدرت خرید مردم کاسته نشده، چند درصد هم افزوده شده است البته به‌دلیل کاهش قدرت خرید طی سالهای قبل هنوز این افزایش حقوق بیش از تورم طی سه سال گذشته نتوانسته جوابگوی کاستی‌های به‌ جای مانده باشد اما در هر صورت تلاشهای گسترده همه ارکان حاکمیت و مردم و مدیریت منسجم دولت هم در آمار کلان و هم در آمار خرد و قدرت خرید مردم با نتایج مثبت روبه‌رو هستیم.

وی با انتقاد از کتمان حقایق در مورد دستاوردها و اقدامات مثبت صورت گرفته گفت: این دستاوردها متعلق به نظام و از الطاف الهی است و صرفاً به دولت ارتباط ندارد و نباید در مورد نعمتها و تلاشهای صورت گرفته، ناسپاسی صورت گیرد؛ چرا این دستاوردها را نمی‌بینیم؟ از تحقیر یکدیگر و کتمان حقیقت، چه‌سودی می‌بریم؟ فرهنگ خوب دیدن، زیبا دیدن و حسن ظن، فرهنگ الهی است و بدانیم که فرهنگ سوء ظن، همه را به نابودی می‌کشاند.

بعد از پورمحمدی، نوبخت از تریبون سخنگوی دولت اعلام کرد که وضعیت اقتصادی خوب است. رسانه ملی هم بجای اینکه از مردم لاله زار سوال کند که آثار این آمارها را مشاهده می کنند یا خیر بهتر است سفره مردم را نشان دهند.

البته بهتر بود نوبخت اشاره ای به سفره مردم نمی کرد چراکه طرح این موضوع نه تنها سودی برای دولت ندارد بلکه اگر سفره مردم ملاک سنجش بهبود وضعیت اقتصادی قرار گیرد کاملا مشخص می شود که عملکرد کابینه یازدهم در این زمینه مورد رضایت مردم نیست حتی اگر دولت معتقد باشد که آمارهایش نشان دهنده چرب شدن سفره مردم است.



محمد باقر نوبخت صبح امروز از تریبون سخنگوی دولت با اشاره به برخی انتقادات منتقدان دولت، یادآور شد: منتقدان می‌توانند چالش کنند، اما وقتی آمار رسمی ارائه می‌شود عده‌ای کلی‌گویی می‌کنند که این‌گونه نیست و با این کار شبهه القا می‌کنند. کیلویی حرف زدن جواب علمی و کارشناسی نیست. ایجاد شک و تردید امروز مد شده و هر چیزی از سوی منتقدان "نه" گفته می‌شود. بلافاصله با 4 نفر مصاحبه می‌کنند که آیا شما این اثر اقتصادی را حس کردید؟ آنها هم می‌گویند "خیر" و بعد می‌نویسند حس نشد!

نوبخت در انتقاد به عملکرد رسانه ملی نیز گفت: انتظار از صدا و سیما بالاست؛ اینکه سراغ 4 نفر برویم، مصاحبه کنیم و بگوییم این آمار درست نیست، جواب کارشناسی نخواهد بود و کار سخیفی است. خب به سراغ سفره مردم بروید؛ صدا و سیما نقش دانشگاه دارد و باید مستندسازی کند، نه اینکه فقط با 4 نفر مصاحبه کند.

وی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه کشاورزی، افزود: همین کشاورزی را ببیند، امسال 14 هزار و 700 تن گندم خریداری شده است. بروید اثر آن 16 هزار میلیارد تومان را بررسی کنید که به سفره مردم رفته یا خیر؟

سخنگوی دولت تصریح کرد: اینکه از محله لاله‌زار یکی را پیدا و مصاحبه کنید که اثرش در سفره رفته یا خیر درست نیست. در فضای مجازی شاید منتقدان شبهه‌افکنی کنند، اما این کار زیبنده صداوسیما نیست، البته رئیس و معاونان صدا و سیما انسان‌های زحمت‌کشی هستند، انتظار داریم مسیر درستی را برای ارزیابی در اختیار مردم قرار دهند، نه اینکه شبهه‌افکنی کنند، لذا ما این کار صداوسیما را تخریب دولت می‌دانیم نه تبیین.

در حالی دولت از کاهش نرخ تورم و تک‌رقمی شدن آن در یک سال اخیر خبر می‌دهد، که نرخ تورم با مقایسه رشد قیمت‌ها در سبدی از 310 قلم کالا و خدمات محاسبه می‌شود که بخش زیادی از این کالاها و خدمات در سبد مصرفی اقشار ضعیف و متوسط قرار ندارد و اگر بخواهیم نرخ تورم را برای مردمی که عمده کالاها و خدمات مصرفی آنها کالاهای ضروری است، محاسبه کنیم، نرخ تورم بیشتر از این ارقام خواهد شد.

یکی از دلایلی که بیشتر مردم کاهش نرخ تورم را احساس نمی‌کنند، این است که قیمت کالاهای ضروری که مردم به‌ناچار باید شبانه‌روز مصرف کنند، به‌ویژه اقلام غذایی و خوراکی بسیار بیشتر از نرخ تورم افزایش یافته است.

بانک مرکزی هر هفته گزارش‌های مستندی از تغییرات قیمت 11 گروه کالایی در بخش مواد غذایی و خوراکی شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی منتشر می‌کند که تصویر شفافی از تأثیر قیمت‌ها بر سفره‌های مردم را می‌تواند نشان دهد.

علی‌رغم افزایش حدود 4برابری درآمد نفت کشور در یک سال پس از برجام، مستند به‌گزارش‌های رسمی بانک مرکزی نه‌تنها گشایشی در سفره‌های مردم رخ نداده است، بلکه آمار افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد سفره‌های مردم در یک سال پسابرجام نسبت به یک سال قبل از برجام با شتاب بیشتری کوچک‌تر شده است.

مقایسه رشد قیمت‌ها در 11 گروه مواد غذایی و خوراکی نشان می‌دهد غیر از سبزی‌های تازه، قیمت 10 گروه کالایی شامل لبنیات، تخم‌مرغ، برنج، حبوبات، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قند و شکر، چای و روغن نباتی از 0.1 درصد تا 45.7 درصد در یک سال اخیر افزایش یافته است.

بین 10 گروه غذایی که در یک سال اخیر گران شده‌اند، تنها 3 گروه لبنیات، تخم‌مرغ و حبوبات کمتر از یک سال قبل برجام رشد قیمت داشته‌اند، قیمت 7 گروه غذایی دیگر شامل برنج، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قندوشکر، چای و روغن نباتی نه‌تنها در یک سال پسابرجام افزایش داشته، بلکه افزایش قیمت آنها از یک سال قبل از برجام هم بیشتر بوده است.

شتاب گرفتن رشد قیمت برنج، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، قندوشکر، چای و روغن نباتی در یک سال پسابرجام نشان می‌دهد که برجام نه‌تنها گشایشی در سفره‌های مردم ایجاد نکرده بلکه وضعیت سفره‌ها از قبل برجام به‌مراتب بدتر شده است.



اگر از آمار مستند بانک مرکزی هم درباره گران شدن سفره غذایی مردم بگذریم نمی توانیم از وضع نابه سامان کارگرانی که چند ماه است بیکارند و غذایی بر سفره هایشان ندارند بگذریم.

در چند ماه اخیر گزارش های متعددی از وضعیت نامطلوب زندگی کارگران در شهرهای مختلف دریافت شده که ما تعدادی از آنها را هم منتشر کرده است.

طبق گزارش های استانی، کارگران کنتورسازی قزوین در ادامه روند اعتراض و اعتصاب خود مقابل استانداری قزوین چندی قبل با تجمع مقابل استانداری و پهن کردن سفره‌های غذا اعتراض خود نسبت به خالی بودن سفره‌های خود در شب عید را به گوش مسئولان رساندند.

تجمع و اعتصاب کارگران کنتورسازی قزوین برای احقاق حقوق خود در حالی به یک سریال تکراری در استان تبدیل شده است که تنها یک هفته به آغاز سال جدید باقی مانده است، کارگران کنتورسازی قزوین در این تجمع با شعارهایی مبنی بر"پول مفت نمی‌خواهیم حقوقمان را می‌خواهیم" خواستار احقاق حق قانونی خود از مسئولان شدند.

در این تجمع اعتراضی بیش از 200 کارگر و کارمند این واحد تولیدی حضور داشتند، یکی از کارگران این واحد تولیدی گفت: نتیجه تمام اعتصابات و اعتراضات ما مقابل استانداری قزوین این بود که متوجه شدیم تمام وعده‌هایی که برای واگذاری شرکت داده می‌شد دروغ بوده است.

وی بیان کرد: موضوع واگذاری شرکت کنتورسازی و ادامه روند فعالیت آن تنها به‌خاطر سهامداران این شرکت و جلوگیری از اعتراضات آنها بوده است به همین دلیل کارگران را به‌صورت سیاهی لشگر در کارخانه نگه داشته‌اند تا سهامداران اعتراض نکنند، این در حالی است که حدود 11 هزار سهامدار کنتورسازی وجود دارد که اگر آنها از مشکلات این واحد تولیدی باخبر شوند مشکلات آن چندین برابر خواهد شد.

وی با تأکید به این نکته که "حدود 10 ماه حقوق دریافت نکرده‌ایم"، مطرح کرد: در طول این مدت با مشکلات زیادی برای گذران زندگی مواجه بودیم تا جایی که حتی بیمه درمانی هم نداشتیم، اگر قرار است این واحد تولیدی به کار خود ادامه دهد پس حقوق ما را پرداخت کنند، اگر قرار است تعطیل شود پس با ما تسویه کنند تااز این بلاتکلیفی خارج شویم.


علاوه بر قزوین، در استان لرستان هم هستند کارگرانی که با پهن کردن سفره خالی در خیابان ها به مسئولان مربوطه نشان دادند که سفره غذایشان در آستانه عید نوروز خالی است.

ما در گزارشی از دغدغه‌ کارگران کارخانه پارسیلون و تجمع آن‌ها در مقابل استانداری لرستان خبر داده بود؛ چندی قبل این افراد به همراه خانواده هایشان به خیابان آمده‌ و گفتند گرسنه‌ایم.

اعتراض این گروه از کارگران ماه‌هاست جریان دارد؛ صنعت 40 ساله لرستان از زمانی که به بخش خصوصی واگذارشده بدهکاری‌های زیادی به بار آورده و کارگران این کارخانه نیز علاوه بر 19 ماه طلب عقب‌افتاده قبلی خود در حال حاضر نیز بیش از 16 ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.


روزهای پایانی سال در حال گذر است و سفره این کارگران در ایام عید خالی ولی این کارگران راهی جز تجمع کردن ندارند، تجمعی که هر بار با دادن وعده‌ای جدی خاتمه می‌باید و پس از گذر زمان تنها وعده‌ها تمدید می‌شود.

منبع: تسنیم
Share/Save/Bookmark