توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 36549
سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۰
تذکر سرافراز به پورمحمدی به دلیل پخش سرال «شمعدونی»:
ساخت سریال جدید «سروش صحت» با وجود تذکر جدی سرافراز
اخیرا خبر رسیده سریال دیگر سروش صحت با نام «لیسانسه‌ها‌» در شبکه‌ی یک، در دست تولید قرار دارد. ایا پورمحمدی در سپردن سریال‌های جدید به «سروش صحت» و «سروش صحت»ها تجدید نظر خواهد کرد یا شاهد ادامه ساخت سریال جدید صحت خواهیم بود؟
ساخت سریال جدید «سروش صحت» با وجود تذکر جدی سرافراز
چند هفته قبل و در روزهای پایانی پخش سریال شکست‌خورده‌ی «شمعدونی» با یاداوری بحث‌ها و درگیری‌های روزهای ابتدایی روی کار آمدن مدیران جدید، در بین مدیران سابق و فعلی سازمان صداوسیما، برای انداختن تقصیر ساخت سریال مبتذل «ساختمان پزشکان» بر گردن همدیگر، نوشتیم که «سروش صحت» به دلیل فاصله بعید کارهایش با چارچوب‌های اخلاقی جامعه ایرانی و حاشیه‌های پررنگ ساخته‌هایش، حالا تبدیل شده است به نامی که در ظاهر برای نخواستنش در بین مدیران رسانه ملی دعواست، اما در کمال تعجب و در یک تناقض اشکار بین گفتار و رفتار همین مدیران، او همواره سریالی ضعیف و پرحاشیه هم روی آنتن دارد.

به گزارش خط نیوز به نقل از رجا ، حالا اما پس از گذشت بیش از دوهفته از پایان پخش آخرین ساخته‌ی ضعیف سروش صحت، «شمعدونی»، اخباری منتشر شده است از تذکر جدی محمد سرافراز، رئیس سازمان صداوسیما، به علی‌اصغر پورمحمدی، معاونت سیمای سازمان صداوسیما، به دلیل پخش این سریال از آنتن تلویزیون.

البته بنابر رویه سابق مدیران در برخورد با ساخته‌های مبتذل سروش صحت، این‌بار نیز مدیران فعلی صداوسیما مقصر ساخت این سریال را مدیران سابق صداوسیما می‌دانند، اما ظاهرا با این وجود بازهم محمد سرافراز به مدیران فعلی تلویزیون به دلیل توهین‌های مکرر سریال «شمعدونی» به خانواده ایرانی و پخش آن از آنتن تلویزیون تذکر جدی داده است.

این تذکر البته در مرحله اول نشان از توجه و دغدغه جدی رئیس جدید رسانه‌ی ملی نسبت به تولیدات در حال نمایش به ویژه آثار نمایشی دارد که طبعا جای تقدیر دارد، اما در این بین باید به این مسئله هم اشاره کرد که مدیران جدید تلویزیون و معاونت سیما با وجود مقصر بودنشان در پخش سریال «شمعدونی»، ظاهرا دارند چوب دستپخت معاونت سیمای سابق سازمان صداوسیما و حمایت همه‌جانبه‌ی وی از تولیدات مبتذل سروش صحت را می‌خورند.

پیش از این نیز سروش صحت ساخت سریال «ساختمان پزشکان» را در کارنامه داشت که یکی از پرحاشیه‌ترین تولیدات ده سال مدیریت عزت‌الله ضرغامی به حساب می‌امد و یکی از مبتذل‌ترین آثار چند سال اخیر تلویزیون جمهوری اسلامی محسوب می‌شد. اما با وجود اعتراضات فراوان کارشناسان و رسانه‌ها نسبت به بیان مفاهیم غیراخلاقی و توهین به خانواده ایرانی در این سریال، «ساختمان پزشکان» با تقدیر و حمایت همه‌جانبه‌ی علی دارابی، معاونت سابق سیمای جمهوری اسلامی مواجه شد و راه برای ساخت محصولات بیشتر برای صحت فراهم شد و کار به ساخت سریال ضعیف و توهین‌آمیز «شمعدونی» کشید.

همان زمان با وجود انتقادات بی‌سابقه‌ی اکثر کارشناسان و رسانه‌ها به محتوای «ساختمان پزشکان» معاونت سابق سیما در جلسه تقدیر از عوامل این سریال با اشاره به انتقاد از این سریال در" عالي‌ترين دستگاه هاي کشور" گفته بود: «ما در عالي ترين دستگاه هاي کشور از کار شما دفاع کرديم. حتي بعضي مواقع باعث سوءتفاهم مي شد و مي گفتند اين سريال سبک سريال غربي هست؛ خانواده را نابود مي کند، خانواده اي در آن ديده نمي شود و... ما هم در مقام توضيح برمي آمديم و مي گفتيم آيا شما در جامعه اين مسائل را نمي‌بينيد؟ در روزنامه‌ها بعضي از مسايل را نمي‌خوانيد؟ يکي از دلايلي که باعث شد اين سريال موفق باشد تصويرسازي بعضي پنهان‌کاري‌ها در خانواده بود که شما زيرکانه آنها را به نمايش گذاشتيد..... دغدغه ي ما اين است که شما بايد سريعا کار بعدي را شروع کنيد. اين نشان دهنده قدرداني ماست.»

همین تقدیرها هم باعث شد ساختمان پزشکان چندین‌بار بصورت متوالی از شبکه‌های مختلف پخش شود و حتی بخش‌های مختلف آن بصورت آیتم‌های چند دقیقه‌ای همواره در حال پخش از شبکه‌های مختلف سیما باشد و جز این سریال «شمعدونی» نیز به عنوان "قدردانی معاونت سیما از صحت" تقدیم وی شود و سریال مبتذل اخیر با بودجه صدا و سیما ساخته شود.

حالا اما با تمام این اوصاف اشتباه تیم مدیریتی جدید تلویزیون را در پخش سریال «شمعدونی» نباید نادیده گرفت، چرا که اساسا پخش شدن الزامی هر محصول تولید شده‌ای از آنتن صداوسیما دارای منطق مخدوشی است و هر محصول مخربی از مدیران قبلی نباید لزوما راهی آنتن تلویزیون شود.

با این وجود تذکر سرافراز بابت پخش این سریال و امثال آن، طبعا یک نقطه امید برای روزهای آینده صداوسیماست، اما قطعا سیاست آینده مدیران صداوسیما در همکاری با «سروش صحت»ها سنگ محک این تذکر خواهد بود. متاسفانه باید گفت با وجود بحث‌های ظاهری مدیران، «سروش صحت»ها در تمام این سال‌ها، خط قرمز و نورچشمی خدشه‌ناپذیر مدیران رسانه‌ی ملی بوده‌اند. چنانکه اعتراض کم‌سابقه و همه‌جانبه‌ از سوی همه‌ی رسانه‌ها و حتی روزنامه‌ی «جام جم» که متعلق به خود صداوسیماست، باز هم نتوانست بر خلاف نمونه‌هایی چون «در حاشیه»، خللی در پخش «شمعدونی» ایجاد کند.

حالا اما برای پی بردن به واقعی یا فرمالیته بودن تذکر سرافراز باید منتظر ماند و دید که «شمعدونی» به زودی به صورت آیتم‌های چند دقیقه‌ای از همه‌ی شبکه‌ها پخش خواهد شد و تکرار چندین باره‌ی آن، از «آی‌فیلم» و «نمایش» و ...، کنداکتور شبکه‌های دیجیتال را پر خواهد کرد، یا پورمحمدی دستور به عدم پخش این سریال از شبکه‌های سیما خواهد داد؟

به جز این اما اخیرا خبر رسیده سریال دیگر سروش صحت با نام «لیسانسه‌ها‌» در شبکه‌ی یک، در دست تولید قرار دارد. ایا پورمحمدی در سپردن سریال‌های جدید به «سروش صحت» و «سروش صحت»ها تجدید نظر خواهد کرد یا شاهد ادامه ساخت سریال جدید صحت خواهیم بود؟
Share/Save/Bookmark