توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 64719
شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۸
چهره واقعی ترامپ درباره مجازات اعدام
رئیس جمهوری آمریکا در حالی از مجازات مجرمان در ایران ابراز تاسف می‌کند که خود در مقاطع مختلف سه سال گذشته بارها و بارها خواستار مجازات اعدام برای مرتکبان جرایم مختلف شده و به انجام چنین مجازاتی در کشورهای مختلف نیز اذعان کرده است.
چهره واقعی ترامپ درباره مجازات اعدام
دونالد ترامپ که در سه سال اخیر بارها تمایل و خواست خود را نسبت اجرای حکم اعدام برای برخی مجرمان در کشورش به صراحت اعلام کرده، به تازگی در اقدامی مداخله‌جویانه نسبت به اقدام اخیر ایران در صدور حکم اعدام برای برهم زنندگان امنیت و نظم کشور واکنش نشان داده و در این باره دست به توئیت شده است؛ آن هم به زبانی غیر از زبان اصلی خود. او در صفحه توئیتری خود مدعی شده که «حکم اعدام... نباید انجام شود.»

رئیس جمهوری آمریکا البته یک‌بار دیگر، آن هم در پی اعتراض‌های خیابانی در پی حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی به فارسی توئیت زد. توئیت های فارسی ترامپ حالا دیگر کاملا مشخص است با چه هدفی نوشته می شود.

اگرچه این اقدام دونالد ترامپ که در سه سال گذشته خصومت و دشمنی خود علیه ملت ایران را به شدیدترین شکل ممکن نشان داده است؛ خصومت آشکاری که تروریسم اقتصادی، تحریم های ضدبشری و ترور سردار قاسم سلیمانی تنها گوشه هایی از آن است، اما این اقدامات خصمانه مرد اول کاخ سفید با واکنش به موقع و هوشیارانه مردم مواجه شد و از او تبری جستند. ولی آیا واقعا ترامپ با مجازات اعدام مخالف است؟

نگاهی به اظهارات ترامپ در مقاطع مختلفی که در سه سال گذشته سخنرانی کرده است، نشان می‌دهد ترامپ نه تنها با مجازات اعدام مخالف نیست بلکه خواهان بازگرداندن سریع و گسترده آن در نظام قضایی آمریکا است.

در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۷ زمانی که یک حمله که آن را تروریستی خواندند در شهر نیویورک رخ داد، ترامپ موضع‌گیری مشابهی نشان داد و گفت: ... کسانی که به انجام اقدامات تروریستی محکوم شده‌اند، مستحق شدیدترین مجازات قانونی از جمله مجازات اعدام هستند. آمریکا همیشه باید در برابر تروریسم و افراط‌گرایی محکم ایستادگی کند و اطمینان حاصل کند که نهادهای بزرگ ما می‌توانند همه اقدامات شیطانی ترور را برطرف سازند.

مستاجر کاخ سفید که برای دیگران نسخه می‌نویسد و با مجرمان کشورهای دیگر ابراز همدردی دارد، در ۱۹ مارس ۲۰۱۸ در موضوع مبارزه با بحران مواد مخدر در آمریکا هم اظهار کرد: در اینجا در نیوهمپشایر ، من از همه ماموران مبارزه با مواد مخدر و ماموران انتظامی که اخیرا با همکاری عملیات سپر گرانیت همکاری کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

ترامپ ادامه داد: یک عملیات ۱۸ ساعته که منجر به دستگیری ۱۵۱ نفر شد. این افراد وحشتناک هستند، ما باید نسبت به آنها سخت‌گیری کنیم زیرا ما می توانیم کمیته های روبان آبی را داشته باشیم، اما اگر بر فروشندگان مواد مخدر سخت نگیریم ، وقت خود را تلف می‌کنیم. فقط به یاد داشته باشید که ما وقت خود را تلف می‌کنیم و این سخت‌گیری شامل مجازات اعدام است.

البته تنها رئیس جمهوری آمریکا نیست که این اظهارات را به زبان می‌آورد، بلکه آنهایی که در مراسم سخنرانی او حضور دارند، این اظهارات را با تشویق‌های مکرر مورد تایید قرار دادند. این نشان دهنده آن است که تفکری که ترامپ آن را نمایندگی می‌کند در مقیاس وسیع‌تری در آمریکا خواهان اجرای مجازات اعدام هستند.

ترامپ با این ادعا که برخی فروشندگان مواد مخدر هزاران نفر را در طول زندگی خود به قتل می رسانند و بسیاری از زندگی ها را نیز نابود می‌سازند، گفت: با این حال آنها تنها اگر گرفتار شوند، ۳۰ روز یا یکسال زندان یا جریمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه اگر کسی یک نفر را بکشد مجازات اعدام یا حبس ابد دریافت می‌کند، خواستار اعمال مجازات اعدام برای مرتکبان جرایم سخت‌تر شد.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد: ... وزارت دادگستری من به دنبال مجازات‌های بسیار سختگیرانه‌تری از آنچه تاکنون داشته‌ایم خواهد بود... و این مجازات، مجازات اعدام خواهد بود.

ترامپ برای این اظهارات خود شاهدی از دیگر کشورها آورد و اینگونه گفت که «اگر به کشورهای دیگر نگاه کنید - من با رهبران بسیاری از کشورها آشنا شده‌ام. من اسامی را ذکر نمی‌کنم ، اما کشورهایی را که من در مورد آنها صحبت می‌کنم می شناسید. من به این موضوع می‌پردازم ، "مشکل مواد مخدر شما چطور است؟" "ما مشکل زیادی با مواد مخدر نداریم." "منظور شما این است که شما مشکل مواد افیونی ندارید؟" "خوب ، ما نداریم." می گویم ، چگونه ؟ ما تحمل صفر را برای فروشندگان مواد مخدر داریم. " گفتم: "این به چه معنی است؟" گفت: "این بدان معنی است که مجازات اعدام برای فروشندگان مواد مخدر داریم. ما مشکل مواد مخدر نداریم. "

وی پس از آن گفت: وزارت دادگستری بسیار بسیار سخت در حال کارکردن روی این موضوع است.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه مجازات نهایی باید مجازات اعدام باشد، ادامه داد: اکنون ، شاید کشور ما برای آن آماده نیست. ممکن است - ممکن است که کشور ما برای آن آماده نباشد و من می توانم آن را درک کنم.

ترامپ در عین حال نظر خود را تکرار کرد و گفت: ... باید مجازات‌های واقعا قدرتمندی داشته باشید و اگر شامل مجازات اعدام برای افراد بدجنس و شرور نشود، ما به جایی نمی‌رسیم.

در یکم مارس ۲۰۱۸ هم رئیس جمهوری آمریکا در نشست عالی رتبه مبارزه با مواد افیونی که در کاخ سفید برگزار شد، هم ترامپ اظهارات مشابهی را برای در نظر گرفتن مجازات اعدام مطرح کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۸ در ایلینویز گفت: .. و من آن را قبلا گفتم و دوباره می‌گویم ما باید مجازات اعدام را برای افرادی مثل این برگردانیم. افرادی که این کار را انجام می‌دهند ، شما باید مجازات اعدام را برگردانید. این بدترین شکل وحشت است. این خیلی وحشتناک است و باید برگردانده شود...

ترامپ که درباره حادثه انفجار یک بمب کوچک دست‌ساز در آمریکا سخن می‌گفت که تنها منجر به جراحت سطحی انگشت‌شماری شده بود، ادامه داد: خیلی وحشتناک است... او یک شرور و یک بیمار است و واقعا ، این افراد باید به سرعت محاکمه شوند. شما باید به مجازات اعدام برگردید. این یک مورد برای مجازات اعدام است.

رئیس جمهوری آمریکا در همان تاریخ در یک گفت‌وگوی خبری هم اظهار کرد: ...جهان، خشونت دارد.... من فکر می‌کنم باید قوانین خود را از نظر مجازات اعدام سخت‌تر کنیم. وقتی مردم این کار را انجام می‌دهند، باید مجازات اعدام را دریافت کنند و دیگر لازم نیست سالها و سالها منتظر بمانند.

ترامپ که درباره حمله به یک معبد سخن می‌گفت، ادامه داد: ... فکر می‌کنم آنها باید قوانین را سخت کنند و فکر می‌کنم باید مجازات اعدام را به ذهن متبادر کرد. هرکسی که چنین کاری را با افراد بی گناهی انجام دهد که در معبد یا کلیسا هستند ، باید هزینه گزاف و تامی برای آن بپردازند. بعضی از افراد با من مخالفند اما نمی توانم تصور کنم چرا (مجازات اعدام) باید متوقف شود.

در ۷ دسامبر ۲۰۱۸ ترامپ در کنفرانس پروژه ملی محله‌های ایمن اظهار کرد: دولت من همچنین ایمنی افسران را در اولویت قرار داده است. ما از کسانی که از ما محافظت می‌کنند، محافظت خواهیم کرد. ما مجازات صحیح را باور خواهیم کرد - و همه ما - برای قاتلان پلیس، خواستار مجازات اعدام هستیم.

وی که به خوبی از حساسیت جامعه نسبت به مجازات اعدام آگاهی دارد، گفت: گفتن این حرف بسیار بحث برانگیز است. همه دوربین‌های تلویزیونی در آنجا چرخانده شده‌اند. با این حال، برای من، حتی اندکی هم بحث برانگیز نیست. شما یک پلیس را می‌کشید و مجازات اعدام درخواست می شود.

رئیس جمهوری آمریکا به مساله داروهای مخدر هم اشاره می‌کند و می‌گوید ما در سال نزدیک به ۸۰ هزار نفر را به خاطر مصرف فنتانیل از دست دادیم، آنها می‌توانند آن را ارسال کنند اما اگر دستگیر شوند، با مجازات اعدام روبرو خواهند شد.

در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۰ هم ترامپ در یک نشست توجیهی با عنوان نگهداشتن جامعه آمریکا در ایمنی باز هم به مساله مجازات اعدام اشاره کرد و گفت: ... وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده است که برای یک رهبر خونخوار ام اس -۱۳ که مسئول قتل شرم‌آور هفت آمریکایی از جمله دو دختر نوجوان است، به دنبال مجازات اعدام خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: ... در نهایت، من اعلام کردم که قصد داریم مجازات اعدام را علیه رهبر ام اس ۱۳در منطقه شرق نیویورک است، دنبال کنیم.

این اظهارات نشان می‌دهد گردانندگان سیاست خصمانه کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی ایران، تنها به دنبال ایجاد بلوا و آشوب هستند و در عمل خود اعتقادی به مدارا با برهم زنندگان نظم، قاتلان و آشوبگران ندارند.

فراموش نمی‌شود ترامپ تنها برای کسانی که پرچم این کشور را به آتش کشیده‌اند، درخواست مجازات زندان طولانی مدت کرده است.
Share/Save/Bookmark