توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 58618
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۴
شانکر، تهدیدی برای درختان گردو
شانکر، تهدیدی برای درختان گردو
یک محقق گیاه‌پزشکی شانکر را مهم‌ترین تهدید اخیر درختان گردو عنوان کرد.

منیر اسدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: گردو یکی از مهم‌ترین محصولات خشکبار دنیا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در بعضی کشورهای صنعتی به عنوان درخت روغنی نقش ویژه‌ای دارد، افزود: گردوی ایرانی مهم‌ترین گونه از جنس جوگلانسه بوده که به لحاظ میوه و چوب مورد توجه است.

اسدزاده بیان کرد: طی سال‌های اخیر بیماری شانکر تهدید جدی درختان گردو محسوب می‌شود.

این کارشناس بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: این بیماری یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تولید بوده و رنگ قهوه‌ای تیره در پوست تنه و شاخه اصلی به صورت واضح قابل مشاهده است.

وی ایجاد تاول کروی مانند در خارجی‌ترین لایه پوست را از دیگر علائم عنوان کرد و افزود: شانکرها در تابستان وسیع‌تر شده و پیشروی آن در هوای مرطوب یا بارانی سریع‌تر است.

اسدزاده با اشاره به اینکه در پاییز و زمستان رشد شانکرها متوقف می‌شود، ادامه داد: کوددهی و آبیاری به موقع مانع ایجاد و گسترش شانکر می‌شود و برای تقویت درخت باید کود فسفاته و پتاسیم را در اسفند، ازته طی فروردین و کود دامی در زمستان استفاده شود.

این محقق گیاه‌پزشکی بیان کرد: برداشت صحیح میوه یکی از راه‌های کنترل بیماری است چراکه زخم‌های عمیق پوستی مهم‌ترین راه نفوذ باکتری هستند.

وی هرس شاخه‌های آلوده را نیز ازجمله راه‌های مقابله با این بیماری عنوان کرد و گفت: تا بحال سم یا آنتی‌بیوتیکی برای کنترل این بیماری نبوده است اما در اوایل آن می‌توان با سموم مس یا هیپوکلریت سدیم بخش‌های آلوده جراحی شده را ضدعفونی کرد.
Share/Save/Bookmark