توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 43812
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۸
خالدی:نگران‌صیانت‌ازمخازن‌نفتی‌هستیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن تشریح تفاوت قراردادهای جدید نفتی (ای پی سی) و قراردادهای مشارکتی نسبت به صیانت طرف خارجی از مخازن نفتی ایران ابراز نگرانی کرد.
به گزارش خط نیوز به نقل از مهر، محمد خالدی گفت: قرار دادهای نفتی نسل های مختلفی داشت از نسل های اولی که امتیازی بود تا نسل های جدید که بیشتر مشارکتی بود.

نماینده مردم لردگان در مجلس بابیان اینکه بیشتر کشورهای نفتی به نسل های اولیه قراردادها معترض بودند گفت: کشور ما از پیشگامان مخالفت با محتوای قرار دادهای امتیاز ی بود زیرا در این نوع قرار دادها کشورهای استکباری صاحب مخازن ما بودند و هرکاری که دلشان می خواست می کردند و حق سرانه ای هم به دولت ها می دادند حالا این قراردادها منسوخ شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:در میادین جنوبی کشور این گونه قرارداد ها وجود داشت که با تغییر شرایط، نوع قراردادها تغییر کرد و قراردادهای مشارکتی در حال حاضر در کشور ما استفاده می شود.

وی ادامه داد: Ipc نوع پیشرفته قراردادهای مشارکتی است اما تفاوتش در این است که در قرار دادهای مشارکتی گذشته مشارکت تا مرحله تولید بود اما الان آی پی سی محتوایش به این شکل است که در تولید و توسعه و با زمان نامحدود مشارکت صورت می گیرد البته زمان مشارکت بینهایت نیست.

خالدی در خصوص مدت این قراردادها گفت: نامحدود بودن طول قراردادها باید تعریف شود با توجه به اینکه طرف خارجی در این قراردادها در تولید، اکتشاف و صنایع وابسته همکاری دارند باید ساز و کار این قراردادها به سمتی برود که مصاح ملی ما دیده شود خدای ناکرده به گونه ای نشود که هم منابع را از دست بدهیم و هم از نظر صیانتی برای ما مشکلی پیش بیاید.
Share/Save/Bookmark