توصيه مطلب 
 
کد مطلب: 65854
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۷
بهشتی‌پور: سیاست" اقدام در برابر اقدام"یک راه حل میانه در ارتباط با برجام است
بهشتی‌پور: سیاست" اقدام در برابر اقدام"یک راه حل میانه در ارتباط با برجام است
یک کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد : به نظر می رسد که در شرایط فعلی ایران و آمریکا می توانند در ارتباط با موضوع برجام ، سیاست "اقدام در برابر اقدام" را در پیش بگیرند چرا که این موضوع یک راه حل میانه است .

حسن بهشتی پور در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام و برخی از اخبار مثبت منتشر شده در مورد این نشست و برگزاری مجدد نشست این کمیسیون در روز سه شنبه در وین افزود: اگر از نگاه خوشبینانه بخواهیم به مسائل و تحولات نگاه کنیم به نظر می رسد که آمریکا تا حدودی از موضع قبلی خود عدول کرده و می خواهد به صورت گام به گام تحریم ها را بردارد. در صورتی که پیش از این موضوع بازگشت به برجام را منوط به انجام مذاکره با ایران کرده بودند. در مقابل این موضوع ،مقامات ایران تاکید داشتند که این آمریکا بوده که از برجام خارج شده و برای بازگشت به برجام نیاز به مذاکره ای نیست و آنها باید برای بازگشت به برجام به تعهدات خود در این توافق بین المللی عمل کنند و تحریم ها را بردارند.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: بعد از ملاقات اخیر وزیران امور خارجه آمریکا، آلمان ، انگلیس و فرانسه به نظر می رسد این تصمیم گرفته شده که آمریکا مرحله به مرحله به برجام برگردد و طرحی نیز در این زمینه تهیه شده است از دیگر سو مسکو نیز اعلام کرده که نقشه راهی برای بازگشت آمریکا به برجام دارد و به نظر می رسد یکی از اهداف اصلی سفر وزیر خارجه روسیه به تهران در روزهای آینده در مورد این موضوع باشد.
وی در مورد انتشار برخی از اخبار در ارتباط با انجام مذاکره مستقیم و غیر مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: آقای عراقچی تاکید کردند که ما مذاکره مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا نخواهیم داشت و ما فقط با گروه ۱+۴ مذاکره می کنیم .

بهشتی پور ادامه داد: به نظر می رسد نشست روز سه شنبه ایران و گروه ۱+۴ در مورد نحوه بازگشتآامریکا به برجام است و احتمالا این گروه خود مستقلا مذاکراتی را با آمریکایی ها داشته باشد.

وی با بیان این که به نظر می رسد که دولت بایدن و تیم او تا حدودی از مواضع قبلی خود کوتاه آمده و آماده هستند که به توافقی با ایران در این زمینه دست پیدا کنند، خاطر نشان کرد: اگر از نگاه بدبینانه بخواهیم به این مسائل نگاه کنیم باید گفت که این ها هم وعده است و ممکن است تحقق آن زمان ببرد. از دیگر سو آمریکاییها قبلا اعلام کرده اند که ژئوپلیتیک منطقه در حال حاضر با سال 2015 فرق می کند و آنها به دنبال تغییراتی در برجام هستند در حالی که طرف ایرانی تاکید بر اجرای همین برجام دارد و معتقد به مذاکره مجدد در مورد آن نیست.

بهشتی پور ادامه داد: باید دید که در روز سه شنبه راهکار قابل توجهی ارائه می شود یا نه و آیا این رویکرد در این راستا است که مذاکره ای بین ایران و آمریکا شکل بگیرد یا نه.

بهشتی پور در بخشی دیگری از این مصاحبه با بیان این که ایران طرح گام به گام را رد کرده ،گفت: در شرایط کنونی دو طرف می‌توانند سیاست اقدام در برابر اقدام را در پیش بگیرند و این موضوع در تعارض با سیاست های کشور نیست.

وی با بیان این که این یک راه حل میانه است و از دیگر باید توجه داشت که بعید است که آمریکا به یک باره اقدام به لغو همه تحریمها کند، ادامه داد: در ابتدا لازم است آمریکایی ها اقداماتی را در ارتباط با تحریم ها انجام داده مثلا اقدام به تعلیق تحریم های نفتی پتروشیمی یا فلزات گران بها کنند و ایران نیز پس از راستی آزمایی و اطمینان از انجام این موضوع متناسب با آن اقدامی انجام دهد و سپس این روند ادامه پیدا کند.

بهشتی پور در پایان گفت: باید توجه کنیم که طرح "گام به گام "یک طرح کلی و نقشه راه است و اعتماد چندانی در آن بین طرفین نیست ولی در سیاست اقدام در برابر اقدام، طرفین می توانند با انجام اقدامات متقابل تاحدودی اعتماد یکدیگر را در این روند جلب کنند.
Share/Save/Bookmark